Robbe-Grillet, Moreau e Piranes: a encenação do tempo especular
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.14.2.162-175Resumen
Este ensaio busca revelar em “La chambre secrète”, de Alain Robbe-Grillet, a presença de imagens geradoras do texto de ficção, a partir da distinção entre descrição pictural e literária, da identificação de marcadores da picturalidade, do diálogo intertextual com quadros de Gustave Moreau e gravuras de Piranesi, bem como do entrelaçamento espaciotemporal que observamos no iconotexto.Descargas
Citas
ALLEMAND, Roger-Michel. Alain Robbe-Grillet. Paris: Éditions du Seuil, 1997.
BARTHES, Roland. Littérature objective. In: BARTHES, R. Essais critiques. Paris: Éditions du Seuil, 1964, p. 29-40.
BLANCHOT, Maurice. La clarté romanesque. Le livre à venir. Paris: Gallimard, 1959.
CLÜVER, Claus. Seeing Through the Camera Lens: Photo-Realism and Alain Robbe-Grillet’s Instantanés. In: OLSSON, Bernt; OLSSON, Jan; LUND, Hans (Org.). I musernas sällskap: Konstarter och deras relationer. En vänbok till Ulla-Britta Lagerroth 19. 10. 1992. Lund: Wiken, 1992, p. 200-234.
CLÜVER, Claus. Quotation, Enargeia, and the Functions of Ekphrasis. In: ROBILLARD, Valerie; JONGENEEL, Els (Ed.). Pictures into Words: Theoretical and Descriptive Approaches to Ekphrasis. Amsterdam: Free University Press, 1998, p. 35-52.
HAMON, Philippe. Du descriptif. Paris: Hachette, 1993.
HAMON, Philippe (Org.). La description littéraire: anthologie de textes théoriques et critiques. Paris: Macula, 1993.
HOEK, Leo H. A transposição intersemiótica: Por uma classificação pragmática. In: ARBEX, Márcia (Org.). Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários/Faculdade de Letras da UFMG, 2006, p. 167-189.
LACAMBRE, Geneviève; MATHIEU, Pierre-Louis. Le Musée Gustave Moreau. Paris: Réunion des Musées Nationaux, 1997.
LOUVEL, Liliane. Texte/Image. Images à lire, textes à voir. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2002.
LOUVEL, Liliane. A descrição “pictural”: por uma poética do iconotexto. In: ARBEX, Márcia (Org.). Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários/Faculdade de Letras da UFMG, p. 191-220.
MELLO, Celina M. Moreira de. A literatura francesa e a pintura: ensaios críticos. Rio de Janeiro: 7Letras; Faculdade de Letras/UFRJ, 2004.
MOURIER-CASILE, Pascaline; MONCOND’HUY, Dominique (Org.). L’image génératrice de textes de fiction. Paris: La Licorne, 1996.
ROBBE-GRILLET, Alain. La chambre secrète. In: ROBBE-GRILLET, A. Instantanés. Paris: Minuit, 1962, p. 95-109.
ROBBE-GRILLET, Alain. Le voyageur: Textes, causeries et entretiens (1947-2001). Paris: Christian Bourgeois, 2001.
ROBBE-GRILLET, Alain. La belle captive. Lausanne, Paris: La bibliothèque des arts, 1976.
VOUILLOUX, Bernard. La peinture dans le texte: XVIIIe-XXe siècles. Paris: CNRS Éditions, 1994.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2006 Márcia Arbex (Autor)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).