O poeta geógrafo: Vinicius de Moraes e o Brasil
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.20.2.111-123Palabras clave:
Vinicius de Moraes, cultura, política, culture, politics.Resumen
Resumo: Este ensaio procura apresentar uma imagem do poeta Vinicius de Moraes ainda pouco conhecida do público leitor. Pesquisas no acervo do escritor, depositado na Fundação Casa de Rui Barbosa, no Rio de Janeiro, mescladas à leitura dos aspectos sociais e culturais da obra do autor, revelam um artista e um intelectual comprometido politicamente com o Brasil e interessado nas expressões da arte popular do país.
Palavras-chave: Vinicius de Moraes, cultura, política.
Abstract: This essay intends to present the image of the poet Vinicius de Moraes, still relatively unknown by the reading public in general. Researches on the writer’s works, kept by Fundação Casa de Rui Barbosa, in Rio de Janeiro, supported by the reading of the social and cultural aspects of the author’s works, reveal an artist and an intellectual, politically commited with Brasil and interested in the country’s expressions of popular art.
Keywords: Vinícius de Moraes, culture, politics.
Descargas
Citas
CASTRO, Moacir Werneck de. Vinicius e o samba do Leblon. Argumento, Rio de Janeiro: Argumento, 2003. p. 6-7.
HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
MORAES, Vinicius de. Frank no Brasil. Relatório. [1942]. Arquivo Vinicius de Moraes. Fundação Casa de Rui Barbosa. Rio de Janeiro. 27 fls. VMpi 190.
MORAES, Vinicius de. Carta ao subúrbio. Arquivo Vinicius de Moraes. Fundação Casa de Rui Barbosa. Texto datilografado, datado de 25 de junho de 1944. 2 fls. VMpi 151.
MORAES, Vinicius de. Capoeira e batucada. Revista Flan, de 18 a 24 de outubro de 1953. Arquivo Vinicius de Moraes. Fundação Casa de Rui Barbosa. VMpi 149.
MORAES, Vinicius de; MOISÉS, Carlos Felipe. Vinicius de Moraes. São Paulo: Abril Cultural, 1980. 102 p. (Literatura Comentada.)
MORAES, Vinicius de. Cancioneiro Vinicius de Moraes: Orfeu: songbook I – Músicas de Antonio Carlos Jobim & Vinicius de Moraes. Rio de Janeiro: Jobim Music, 2003.
MORAES, Vinicius de. Poesia completa e prosa. Organização Eucanaã Ferraz. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2004.
MORAES, Vinicius de. [Memórias]. Arquivo Vinicius de Moraes. Fundação Casa de Rui Barbosa. Rio de Janeiro, [s. d.]. 5 fls. VMpi 074.
MORAES, Vinicius de. Lavadeiras de subúrbio. Texto datilografado, [s. d.]. Arquivo Vinicius de Moraes. Fundação Casa de Rui Barbosa. Rio de Janeiro. 2 fls. VMpi 275.
MORAES, Vinicius de. Música popular. Arquivo Vinicius de Moraes. Fundação Casa de Rui Barbosa. Rio de Janeiro, [s. d.]. 5 fls. VMpi 085.
RESENDE, Otto Lara. O caminho para o soneto. In: MORAES, Vinicius de. Livro de sonetos. Rio de Janeiro: Sabiá, 1967. p. 5-17.
ROCHA, Glauber. Vinicius, poeta do povo. Arquivo Vinicius de Moraes. Fundação Casa de Rui Barbosa, [s. d.]. 2 fls. VMpit 136.
SANCHES NETO, Miguel. Vinícius de Moraes: o poeta da proximidade. In: SILVA, Alberto da Costa e (Org.). O Itamaraty na cultura brasileira. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 2002. p. 401-418.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2010 Roniere Menezes (Autor)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).