Abismos e autorias: além de si
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.20.2.151-165Palabras clave:
autoria, escritura, ensaio, authorship, writing, essay.Resumen
Resumo: O presente ensaio pretende discutir a escritura como texto assinalado pela marca autoral, mas igualmente como um universo do desaparecimento do sujeito. Para isso, serão analisados certos fragmentos de Michel de Montaigne em seus Essais, com o intuito de, para além da já famosa polêmica sobre o sujeito na escritura ensaística do autor, glosar o (im)possível ato de escrever sobre si.
Palavras-chave: autoria; escritura; ensaio.
Abstract: The present essay intends to argue the writing as text marked for one strong authorial mark, but equally as a universe of the disappearance of the subject. For this, certain extracts of Michel de Montaigne’s Essais will be discussed, with the intention of, beyond the already famous quarrel about the subject on the essay writing of the author, arguing the (im)possible act to write on the self.
Keywords: authorship; writing; essay.
Descargas
Citas
ADORNO, T. W. O ensaio como forma. In: ____. Notas de literatura I. Trad. e apresentação de Jorge M. B. de Almeida. São Paulo: Duas Cidades/Editora 34, 2003. p. 15-45.
AGAMBEN, G. O fim do pensamento. A Terceira Margem: Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura, UFRJ, ano IX, n. 11, p. 157-159, 2004.
BARTHES, R. A morte do autor. In: ____. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004. p. 57-64.
BENVENISTE, É. Problèmes de linguistique générale. Paris: Gallimard, 2006. 351 p.
BLANCHOT, M. L’espace littéraire. Paris: Gallimard, 2003. 374 p.
CAVE, T. The cornucopian text: problem of writing in French Renaissance. Oxford: Oxford University Press, 2002. 390 p.
DERRIDA, J. La pharmacie de Platon. In: ____. La dissemination. Paris: Seuil, 1972. p. 75-213.
DERRIDA, J. De la grammatologie. Paris: Minuit, 1974. 447 p.
FOUCAULT, M. O que é um autor? In: ____. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Manoel Barros Motta. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006a. p. 264-298.
FOUCAULT, M. A escrita de si. In: ____. Ética, sexualidade, política. Org. Manoel Barros Motta. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006b. p. 144-162.
HEIDEGGER, M. A origem da obra de arte. In: MOOSBURGER, L. de B. A origem da obra de arte de Martin Heidegger: tradução, comentário e notas. (Dissertação de Mestrado em Filosofia). Curitiba: UFPR, 2007. p. 5-59.
LACOUE-LABARTHE, P.; NANCY, J.-L. A exigência fragmentária. A Terceira Margem: Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura, UFRJ, ano IX, n. 10, p. 67-94, 2004.
MONTAIGNE, M. de. Essais – Livre 1. Paris: Garnier-Flammarion, 1969. 443 p.
MONTAIGNE, M. de. Essais – Livre 2. Paris: Garnier-Flammarion, 1979a. 510 p.
MONTAIGNE, M. de. Essais – Livre 3. Paris: Garnier-Flammarion, 1979b. 378 p.
NANCY, J.-L. Les raisons d’écrire. In: BLANCHOT, M. et. al. Misère de la littérature. Paris: Bourgois, 1979. p. 83-96.
OVÍDIO. Metamorfoses. Trad. Paulo Farmhouse Alberto. Lisboa: Cotovia, 2007.
STAROBINSKI, J. Montaigne en mouvement. Paris: Gallimard, 2006. 595 p.
VIEIRA, T. Édipo rei de Sófocles. São Paulo: Perspectiva, 2001. 185 p.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2010 Piero Eyben (Autor)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).