Performance e drama: pequenos gestos de reflexão
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.21.1.101-109Palabras clave:
performance, drama, multicena, pós-dramáticoResumen
Neste texto sublinhamos a importância e pertinência de utilização dos estudos e teorias da performance como lente epistemológica que oferece um olhar transversal, não excludente, sobre a multicênica face da cena contemporânea.
Descargas
Citas
BECKETT, Samuel. Esperando Godot. Trad. Fábio de Souza Andrade. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
BLAU, Herbert. The eye of play: subversion of the Postmodern. In: ____. Theories of contemporary culture. Bloomington: Indiana University Press, 1987. v. 9. p. xviii.
FERNANDES, Sílvia. Teatros pós-dramáticos. In: GUINSBURG, J.; FERNANDES, Sílvia (Org.). O pós-dramático. São Paulo: Perspectiva, 2008. p 11-30.
FERNANDES, Telma. Vestido de noiva, um texto escrito no espaço. Dissertação de Mestrado. Belo Horizonte, Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
GUINSBURG, J.; FERNANDES, Sílvia (Org.). O pós-dramático. São Paulo: Perspectiva, 2008.
HEUVEL, Michael Vanden. Performing drama/dramatizing performance, alternative theater and the dramatic text. Michigan: The University of Michigan Press, 1993.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. Trad. Pedro Süssekind. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
LIGIÉRO, Zeca (Ed.). O Percevejo, Revista de Teatro, Crítica e Estética. Estudos da Performance, Rio de Janeiro, UNIRIO, ano 11, n. 12, 2003.
RAMOS, Luiz Fernando. Pós-dramático ou poética da cena? In: GUINSBURG, J.; FERNANDES, Sílvia (Org.). O pós-dramático. São Paulo: Perspectiva, 2008. p. 59-70.
SCHECHNER, Richard. O que é performance. O Percevejo, Revista de Teatro, Crítica e Estética. Estudos da Performance, UNIRIO, ano 11, n. 12, 2003.
SCHECHNER, Richard. Performance theory. New York/London: Houtledge, 1988.
SCHECHNER, Richard; APPEL, Willa (Ed.). By means of performance, intercultural studies and ritual. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
TAYLOR, Diana. Hacia una definición de performance. O Percevejo, Revista de Teatro, Crítica e Estética. Estudos da Performance, UNIRIO, ano 11, n. 12, 2003a.
TAYLOR, Diana. The archive and the repertoire, performing cultural memory in the Americas. Durham/London: Duke University Press, 2003b.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Trad. Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Hucitec, 1997.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2011 Leda Maria Martins (Autor)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).