Experimentação, corporeidade e abjeção

outros delírios possíveis em Quem é Beta? (1973), de Nelson Pereira dos Santos

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096.2020.25636

Palabras clave:

personagens femininas, abjeto, cinema brasileiro, ficção científica, Quem é Beta?, Nelson Pereira dos Santos

Resumen

This article aims at understanding,  from the construction of the female characters in Quem é Beta? (1973), by Nelson Pereira dos Santos, what is reflected in his images in the midst of an apocalyptic future that points to memory – technology achieved by few – and survival through violence as fissures that lead us to question the human. By means of authors who approach the despicable female – or abject –, such as Julia Kristeva (1986); human temporality, such as Georges Didi-Hubermann (2011); and the concomitant relations between cinema and history, such as Marc Ferro (1992), this study points to the Brazilian cinema genre of science fiction – a terrain almost, but not completely uninhabited – as an authentic glimpse of survival to think the feminine.

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Biografía del autor/a

Carolina de Oliveira Silva, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, São Paulo / Brasil



Paulo Roberto Monteiro de Araújo, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, São Paulo / Brasil




Citas

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Publicado

2020-10-08

Cómo citar

Silva, C. de O. ., & Araújo, P. R. M. de . (2020). Experimentação, corporeidade e abjeção: outros delírios possíveis em Quem é Beta? (1973), de Nelson Pereira dos Santos. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 30(3), 17–37. https://doi.org/10.35699/2317-2096.2020.25636

Número

Sección

Dossiê – Imaginários e Cinema Latino-Americano