O corpo no teatro
DOI :
https://doi.org/10.17851/2317-2096.7..279-285Mots-clés :
corpo, semiótica, teatro, body, semiosis, theater.Résumé
Resumo: O teatro exige a presença de corpos. É necessário, no entanto, repensar a concepção de que o corpo, numa encenação, subordina-se à imagem, ou seja, a seu caráter explícito de representação; é necessário levar em conta que o contato de corpos no espaço cena-platéia não visa apenas a veicular uma convenção ficcional: há, no teatro, um excesso de corpo que transvaza da ficção. A relação entre ator e personagem é necessária – o teatro só existe através de um pacto ficcional –, mas não é suficiente – a significação do corpo do ator não se esgota no fato de ser personagem. Como pensar, então, as relações entre as camadas de signos que agem no espaço teatral? Como se dá a semiose que torna possível uma ficção gerada pelo contato de corpos?
Palavras-chave: corpo; semiótica; teatro.
Abstract: Theater requires the presence of bodies. However, it’s necessary to check the conception that body, in staging, is subordinated to image, to its explicit feature of representation; it’s necessary to take into account that the contact of bodies in stage-audience space doesn’t just intend to transmit a fictional convention: in theater, there is an excess cífbody that draws off fiction. The relationship between actor and character is necessary – theater only exists through a fictional pact –, but it's not sufficient the meaning of the actor’s body is not limited to its being character. How to think the relationships between the layers of signs that actuate in theatrical space? How is the semiosis that makes a fiction created by the contact of bodies possible?
Keywords: body; semiosis; theater.
Téléchargements
Références
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. Trad. Teixeira Coelho. São Paulo: Max Limonad, 1984.
BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 1987.
BERGSON, Henri. Matéria e memória. Trad. Paulo Neves da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
ECO, Umberto. Parâmetros da semiologia teatral. In: HELBO, André (org.). Semiologia da representação. São Paulo: Cultrix, 1980.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. In: ______. Textos selecionados. Trad. Marilena Chauí. São Paulo: Abril Cultural, 1980. Coleção Os Pensadores.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. Trad. Teixeira Coelho. São Paulo: Perspectiva, 1987.
PLAZA, Julie. Tradução intersemiótica. São Paulo: Perspectiva, 1987.
Téléchargements
Publiée
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Copyright Luis Alberto Brandão Santos (Autor) 2000

Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).