Meio ambiente e literatura
DOI :
https://doi.org/10.17851/2317-2096.15.1.188-204Mots-clés :
meio ambiente, literatura, modernidade, environment, literature, contemporaneity.Résumé
Resumo: Este artigo busca reconhecer alguns pontos de tangência entre os romances Vidas secas, de Graciliano Ramos, As cidades invisíveis, de Italo Calvino, e Grande sertão: veredas, de Guimarães Rosa, sobretudo no que respeita às relações modalizantes entre literatura e meio ambiente. Em meio à diversidade temática das obras indicadas, subjaz o tema da consciência ambiental, que, nas últimas décadas, vem recebendo a crescente adesão não apenas de ambientalistas, mas também de intelectuais, políticos, escritores. O foco na degradação ambiental, no alerta implícito acerca das precárias condições de vida futura em nosso planeta revela um dos nucleares e contundentes problemas a desafiar a agenda contemporânea. Nesse sentido, revela-se paradigmático o “lugar-sertão” rosiano, que, ao difundir seu território, seus valores e denúncias, patenteia uma concepção ambiental inovadora e reticular, em estreito diálogo com as atuais pesquisas interdisciplinares sobre o tema, as quais deveriam doravante guardar, em seu horizonte de expectativa, os paradigmas, as perspectivas e os equacionamentos que alicerçam as artes em geral e a literatura em particular.
Palavras-chave: meio ambiente; literatura; modernidade.
Abstract: This article aims to identify some tangential aspects among the novels Vidas Secas, by Graciliano Ramos, As cidades invisíveis, by Italo Calvino, and Grande Sertão: Veredas, by Guimarães Rosa, especially those referring to the modalizing relations between literature and environment. Amongst the thematic diversity of the indicated novels it is subjacent the environmental conscience theme. In the last decades such theme has been receiving increasing attention not only by environmentalists but also by intellectuals and politicians. The focus on environmental degradation and on the implicit alert about the poor future life conditions in our planet reveals one of the main and incisive problems as challenges to the contemporaneous agenda. In this sense, the “lugar-sertão” of Guimarães Rosa reveals itself as been paradigmatic which, by revealing its territory, values, and denunciations, shows an innovative and reticular environmental conception, in a close dialogue with the current interdisciplinary researches on the theme. These researches should keep, from that moment on, in their expectative horizon, the paradigms, perspectives, and problems to solve that consolidate the arts in general and, specifically, the literature.
Keywords: environment; literature; contemporaneity.
Téléchargements
Références
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1981.
BARTHES, Roland. Aula. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 1978.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Trad. Myriam Ávila et. al. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
CALVINO, Italo. As cidades invisíveis. Trad. Diogo Mainardi. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio. Trad. Ivo Barroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CANDIDO, Antonio. Os bichos do subterrâneo. In: ______. Tese e antítese. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1964.
CANDIDO, Antonio. Tese e antítese. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1964.
CAPRA, Fritjorf. Alfabetização ecológica: o desafio para a educação no século XXI. In: TRIGUEIRO, André. Meio ambiente no século XXI. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.
GUCCI, Guilhermo. Viajantes do maravilhoso. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
LINS, Álvaro. Valores e misérias das vidas secas. In: RAMOS, Graciliano. Vidas secas. São Paulo: Record, 1989.
MELUCCI, Alberto. A invenção do presente: movimentos sociais nas sociedades complexas. Florianópolis: Vozes, 2001.
MOURÃO, Rui. Estruturas. Belo Horizonte: Tendência, 1969.
PAZ, Octavio. Traducción: literatura y literalidad. Barcelona: Tusquets, 1981.
POLO, Marco. O livro das maravilhas: a descrição do mundo. Porto Alegre: L&PM, 1990.
RAMOS, Graciliano. Vidas secas. São Paulo: Martins, 1967.
RAVETTI, Graciela. Performances escritas. In: O corpo em performance. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2003.
RICHARD, Nelly. Resíduos y metáforas: ensayos de crítica cultural sobre el Chile de la transición. Santiago: Cuarto Propio, 1998.
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 21. ed. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 1986.
SANTOS, Vânia Maria Nunes dos. O uso escolar das imagens de satélite: a socialização da ciência e tecnologia espacial. Disponível em: http://www.eca.usp.br/nucleos/nce/pdf/ 161.pdf. Acesso em: 20 out. 2006.
TRICART, Jean. Ecodinâmica. Rio de Janeiro: IBGE/SUPREN, 1977. Disponível em: www.autonomia.com.br/proposta/transdisciplinariedade.php-18k. Acesso em: 17 jun. 2007.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Marli de Oliveira Fantini Scarpelli (Autor) 2007
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).