Uma pequena história do espaço (e do tempo): o conceito de espaço em Kant, Lessing, Foucault e Benjamin
DOI :
https://doi.org/10.17851/2317-2096.15.1.230-244Mots-clés :
espaço, estética, história, Walter Benjamin, space, aesthetics, history, Walter Benjamin.Résumé
Resumo: O presente trabalho visa mostrar que tempo e espaço não são apenas “formas de intuição” (Kant), fundamentais na percepção dos objetos, mas que as duas categorias possuem um valor diferenciado nas “epistémes” (Foucault) de cada época. Nossa hipótese é que a temporalização do pensamento, que marca a passagem da “Idade Clássica” para a Modernidade, encontra em Walter Benjamin um dos seus mais expressivos adversários mediante a valorização do espaço.
Palavras-chave: espaço; estética; história; Walter Benjamin.
Abstract: This article aims to show that time and space are not only basic a prioris for the perception of objects (Kant), but that these two categories have a distinct value in the episteme (Foucault), that is, historical a prioris of every period. Our hypothesis is that the temporalization of thinking, which characterizes the passage from the Classical to the Modern Age, encounters in Walter Benjamin one of its most expressive opponent by focusing space.
Keywords: space; aesthetics; history; Walter Benjamin.
Téléchargements
Références
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: ______. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política. Trad. Paulo Sérgio Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 165-196.
BENJAMIN, Walter. Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. In: ______. Gesammelte Schriften. Vol. I/2. Frankfurt/M.: Suhrkamp, 1990. p. 431-470.
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Organização Willi Bolle; colaboração na organização Olgária Chain Féres Matos; tradução do alemão Irene Aron; tradução do francês Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Trad. Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
FOUCAULT, Michel. Die Ordnung der Dinge. Frankfurt: Suhrkamp, 2002.
FOUCAULT, Michel. Les mots et les choses: une archéologie des sciences humaines. Paris: Éditions Gallimard, 1966.
KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. Trad. Manuela Pinto dos Santos, Alexandre Fradique Morujão. Introdução e notas Alexandre Fradique Morujão. 2. ed. Lisboa: Fundação Gulbenkian, 1989.
KANT, Immanuel. Werke. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1975. v. III.
KRAUSZ, Luis. O ‘enterro’ do estruturalismo. François Dosse historia o movimento na França. Folha de S. Paulo, São Paulo, 26 dez. 1993. Caderno Mais, p. 11.
LESSING, Gotthold Ephraim. Laocoonte: ou sobre as fronteiras da pintura e da poesia. Introdução, tradução e notas Márcio Seligmann-Silva. São Paulo: Iluminuras, 1998.
LESSING, Gotthold Ephraim. Laokoon: oder über die Grenzen der Malerei und Poesie. Mit einem Nachwort von Ingrid Kreuzer. Stuttgart: Reclam, 1987.
MATUSSEK, Peter. Formen der Vezeitlichung. Der Wandel des Faustschen Naturbildes und seine historischen Hintergründe. In: ______. Goethe und die Verzeitlichung der Natur. München, 1998. p. 202-233. Disponível em: http://134.99.68.195/ ~admin/Pub/A_17.pdf.
OTTE, Georg. A reprodutibilidade técnica da obra cinematográfica – representação ou clonagem? Uma análise crítica de um conceito básico de Walter Benjamin. Aletria, Belo Horizonte, Faculdade de Letras da UFMG, v. 8, p. 287-300, 2001.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Georg Otte (Autor) 2007
Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).