História, utopia e contranarrativa da nação em Angels in America
DOI :
https://doi.org/10.17851/2317-2096.19.1.169-179Mots-clés :
Tony Kushner, dramaturgia norte-americana contemporânea, contranarrativa da nação, contemporary American theater, national narrative and counter-narrative.Résumé
Resumo: Este artigo visa analisar Angels in America, a Gay Fantasia on National Themes, do dramaturgo norte-americano Tony Kushner. Kushner, neste que é seu trabalho de maior impacto, retoma eventos e figuras da história recente de seu país, com foco na crise que a epidemia de AIDS desencadeia, o descaso do governo Reagan em relação às minorias que a epidemia vitima e a consequente devastação que acomete a comunidade gay da época. Nessa perspectiva, o trabalho de Kushner supera o mero registro e aponta para acontecimentos e pessoas ausentes do relato dominante. Para além da versão oficial, emerge aí uma contranarrativa da nação, comprometida com a construção de uma memória dos Estados Unidos a partir do viés da margem e da exclusão.
Palavras-chave: Tony Kushner; dramaturgia norte-americana contemporânea; contranarrativa da nação.
Abstract: This article analyses Angels in America, a gay fantasia on national themes, by the American dramatist Tony Kushner. In what many believe to be his major work, Kushner weaves the lives of fictional and historical characters into a web of social, political, and sexual revelations, focusing on the discovery of AIDS, the disregard with which politicians marginalized its early spread and the impact of the disease on the gay community. As it is, Kushner’s work rethinks the recent past and portrays alternatives absent from the dominant reports. Moving beyond the official version of events, Angels in America is thus a counter-narrative, one where the master narrative implodes on itself, one where new stories arise out of the ashes of that explosion.
Keywords: Tony Kushner; contemporary American theater; national narrative and counter-narrative.
Téléchargements
Références
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: ______. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987. (Obras escolhidas, v. 1). p. 222-232.
BHABHA, Homi K. Introdução a Nation and Narration. In: ROUANET, M. H. (Org.). Nacionalidade em questão. Rio de Janeiro: Instituto de Letras-UERJ, 1997. p. 1-59.
BREEN, T. H. A era Reagan. In: BREEN, T. H.; DIVINE, Robert A. et al. (Org.). América, passado e presente. Rio de Janeiro: Nórdica, 1992. p. 717-740.
BURKE, Peter. Abertura: a Nova História, seu passado e seu futuro. In: BURKE, Peter. (Org.). A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: UNESP, 1992. p. 7-37.
CADDEN, Michael. Strange Angel: The Pinklisting of Roy Cohn. In: GEIS, Deborah R.; KRUGER, Steven F. (Org.). Approaching the Millennium: Essays on Angels in America. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1997. p. 78-89.
CARR, E. H. Que é história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Rio de Janeiro: Imago, 1991.
KUSHNER, Tony. Angels in America, a Gay Fantasia on National Themes. New York: Theatre Communications Group, 1995.
SHEWEY, Don. Tony Kushner’s Sexy Ethics. Disponível em: http://www.donshewey.com/ theater_articles/tony_kushner.html. Acesso em: 30 jun. 2009.
SHILTS, Randy. O prazer com risco de vida. Rio de Janeiro: Record, 1987.
SINDER, Valter. A reinvenção do passado e a articulação de sentidos: o novo romance histórico. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 14, n. 26, p. 253-264, 2000.
SONTAG, Susan. AIDS and its Metaphors. In: ______. Illness as Metaphor; and AIDS and its Metaphors. New York: Farrar, Straus & Giroux, 1989. p. 89-183.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Isabella Santos Mundim (Autor) 2009
Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).