Os lugares do vazio: impressões antagônigas nos espaços de Georges Perec e Yves Klein
DOI :
https://doi.org/10.17851/2317-2096.23.3.31-42Mots-clés :
Georges Perec, Yves Klein, vazio, espaço, arte contemporâneaRésumé
Este trabalho toma o livro Un homme qui dort, de Georges Perec, e o texto “La spécialisation de la sensibilité à l’état matière première em sensibilité picturale stabilisée”, do artista Yves Klein, para explorar as maneiras como esses autores, um pela escrita e o outro pela intervenção em uma galeria de arte, sensibilizam os espaços para revelar o vazio. As ideias de Georges Didi-Huberman, presentes no livro O que vemos, o que nos olha, servem para esclarecer a natureza antagônica do vazio que as duas obras suscitam.
Téléchargements
Références
BENJAMIN, Walter. Paris, capital do século XIX. Tradução de Maria Cecília Londres. Revisão de Luiz Costa Lima. In: LIMA, Luiz Costa (Org.). Teoria da literatura em suas fontes. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002. v. 2, p. 689-706.
CHARLET, Nicolas. Les écrits d’Yves Klein. Paris: Luna-Park; Transéditions, 2005.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O evitamento do vazio: crença ou tautologia. In: DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1998. p. 37-48.
HEIDEGGER, Martin. Construir, habitar, pensar. Tradução de Márcia Sá Cavalcante Schuback. In: HEIDEGGER, Martin. Ensaios e conferências. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora da Universidade São Francisco, 2006. p. 125-141.
KLEIN, Yves. Le dépassement de la problématique de l’art et autres écrits. Organisation de Marie-Anne Sichère et Didier Semin. Paris: École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, 2003.
PEREC, Georges. Espèces d’espaces. Paris: Galilée, 1994.
PEREC, Georges. Un homme qui dort. Paris: Folio, 2008.
PREMISES. Invested Spaces in Visual Arts, Architecture & Design from France: 1958-1998. New York: Guggenheim Museum Publications, 1998. 543 p. Exhibition catalogue, Guggenheim Museum.
RESTANY, Pierre. Os novos realistas. Tradução de Mary Amazonas Leite de Barros. São Paulo: Perspectiva, 1979.
Téléchargements
Fichiers supplémentaires
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Manlio de Medeiros Speranzini (Autor) 2013
Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).