OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. Alvoroço da criação: a arte na ficção de Clarice Lispector. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020.
DOI :
https://doi.org/10.35699/2317-2096.2020.25542Mots-clés :
Literatura brasileira, Artes visuais, Clarice LispectorRésumé
Neste ano que marca o centenário do nascimento de Clarice Lispector, a Editora UFMG publica Alvoroço da criação, obra de autoria de Solange Ribeiro de Oliveira que discute a relação da ficção da autora com as artes visuais, em especial a pintura, a escultura, a arquitetura, as artes decorativas e a natureza-morta. A convergência entre as artes estabelece o pano de fundo que abriga os pontos cruciais de sua escrita: os temas existenciais e a condição da mulher, localizada em uma longa tradição ecfrástica feminina que será abordada no volume.
Téléchargements
Références
BACHELARD, Gaston. The Poetics of Space. Trad. Maria Jolas. New York: The Orion Press, 1964.
LOUVEL, Liliane. Nuanças do pictural. Tradução de Márcia Arbex. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira (org.). Intermidialidade e estudos interartes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p. 47-69.
LUCAS, Fábio. Prefácio. In: OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. Alvoroço da criação: a arte na ficção de Clarice Lispector. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020. p. 11-14.
OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. Alvoroço da criação: a arte na ficção de Clarice Lispector. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Camila Augusta Pires de Figueiredo (Autor) 2020
Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).