Quatrocentos mil sistércios, de Mário de Carvalho e O asno de ouro, de Apuleio
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096...221-234Palabras clave:
Literatura comparada, intertextualidade, paródia, Literature Compared, intertextuality, parody.Resumen
Resumo: Este artigo faz uma análise comparada da novela Quatrocentos mil sestércios do escritor português Mário de Carvalho com temas e textos da tradição literária latina, sobretudo o romance O asno de ouro, de Apuleio. A partir do conceito de Intertextualidade, o objetivo primordial foi demonstrar como Mário de Carvalho recupera os temas clássicos para associá-los, de forma paródica e irônica, aos problemas da sociedade e do homem contemporâneo.
Palavras-chave: Literatura comparada; intertextualidade; paródia.
Abstract: This article does a comparative analysis of the novel Quatrocentos mil sestércios of the Portuguese writer Mário de Carvalho with themes and texts from the Latin-Greek literary tradition, especially the novel O asno de ouro, by Apuleio. Starting from the concept of Intertextuality, the main goal was to demonstrate how Mário de Carvalho reuses the classical themes to associate them, in an ironic and parody-like way, with the problems of contemporary society and man.
Keywords: Literature Compared; intertextuality; parody.
Descargas
Referencias
ARNAUT, A. P. Post-modernismo no romance português contemporâneo – fios de Ariadne - Máscaras de Proteu. Coimbra: Almedina, 2002. 387 p.
AZEVEDO, S. L. Dicionário de nomes de pessoas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1993. 634 p.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoievski. Trad. Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense, 1981. 239 p.
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. Obras Escolhidas, v. 1. 255 p.
BIANCHET, S. B. PETRÔNIO. Satyricon. Edição bilíngue. Belo Horizonte: Crisálida, 2004. 323 p.
BOWDER, Diana. Quem foi quem na Roma Antiga. São Paulo: Art Editora/ Círculo do Livro, [s.d.]. 294 p.
BRANDÃO, J. L. A invenção do romance. Brasília: Editora UNB, 2005. 292p.
BRANDÃO, J. L. A poética do hipocentauro: literatura, sociedade e discurso ficcional em Luciano de Samósata. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001. 369 p.
BRANDÃO, L. A.; OLIVEIRA, S. P. Sujeito, tempo e espaço funcionais: introdução à teoria da literatura. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
CARCOPINO, J. A vida quotidiana em roma no apogeu do Império. Trad. António José Saraiva. Lisboa: Edição Livros do Brasil, [19-]. 370 p.
CARVALHO, M. Quatrocentos mil sestércios seguido de o Conde Jano. Lisboa: Editorial Caminho, 1991. 131 p.
CHAMBRY, É. Luciano. Hermotimos ou les Sectes. In: ______. Oeuvres complètes. Paris: Librairie Garnier Frères, [s.d.]. 132 p.
CHEVALIER, J.; GHEEBRANT. Dicionário de símbolos. Paris: Teorema, 1982.
DUCKWORTH, G. E. The nature of roman comedy. New Jersey: Princeton University Press, 1952. 441 p.
ERNOUT, A; MEILLET, A. Dictionnaire etymologique de la Langue Latine: histoire des mots. 4eme ed. Paris: Librairie C. Klincksieck, 1967. 833 p.
FERRÃO, C. M. G. A simbólica dos animais no romance de Apuleio. Humanitas, Coimbra, v. 52, p. 155-186, 2000.
FUTRE PINHEIRO, M. P. Origens gregas do género. In: OLIVEIRA, F; FEDELI, P.; LEÃO, D. (Org.). O romance antigo: origens de um género literário. Coimbra: Centro de Estudos Clássicos da Universidade de Coimbra, 2005. p. 9-32.
GRANT, M. O mundo de Roma. Trad. Jorge Sampaio. Rio de Janeiro, 1967. p. 306-344.
GUÉRIOS, R. F. M. Dicionário etimológico de nomes e sobrenomes. São Paulo: Editora Ave Maria, 1981. 267 p.
GUIMARÃES, R. Apuleio. O asno de ouro. São Paulo: Editora Cultrix, 1963. 235 p.
HILÁRIO, R. F. A. Quatrocentos mil sestércios de Mário de carvalho: intertextualidade para a escola. Lisboa, 2006. p. 122. Dissertação (Mestrado). Exemplar em CD- Room.
HUTCHEON, L. Uma teoria da paródia: ensinamentos das formas de arte do século XX. Trad. Teresa Louro Pérez. Lisboa / Rio de Janeiro: Edições 70, 1989. 163 p.
MACHADO, A. M.; PAGEAUX, D. H. Da Literatura comparada à teoria da literatura. Lisboa: Edições 70, 1989. 212 p.
MAGUEIJO, C. Luciano. Eu, Lúcio: memórias de um burro. Lisboa: Editorial Inquérito, 1992.
PRATA, P. A arte intertextual e os Tristes de Ovídio. Conferência proferida, manuscrito inédito. FALE -UFMG; Belo Horizonte; Evento: VII SEVFALE ; Inst. promotora/ financiadora: FALE-UFMG, 2007.
PERRY, B. E. Lucian’s Metamorphoses. In: ______. The ancient romances: A Literary-historical Account of Their Origins. Berdkeley / Los Angeles: University of California Press, 1967. p. 211-235.
PERRY, B. E. Lucian’s Metamorphoses. In: ______. The Ancient Romances: a Literary-historical Account of Their Origins. Berdkeley / Los Angeles: University of California Press, 1967. p. 211-235.
ROCHA PEREIRA, M. H. Estudos de história da cultura clássica. 3. ed. Lisboa: Fundacão Calouste GulbenKian, 1970-2002. v. 2. 697 p.
SANTOS, L. A. B.; OLIVEIRA, S. P. Sujeito, tempo e espaço ficcionais: introdução à teoria da literatura. São Paulo: Martins Fontes, 2000. 101 p.
SOUSA E SILVA, M. F. Ensaios sobre Eurípides. Lisboa: Edições Cotovia, 2005. 404 p.
TEIXEIRA, C. A. A. As histórias no Asinus Aureus de Apuleio e a sua relação com o romance. In: OLIVEIRA, F.; FEDELI, P.; LEÃO, D. (Org.). O romance antigo: origens de um género literário. Coimbra: Centro de Estudos Clássicos da Universidade de Coimbra, 2005. p. 167-184.
TOSI, R. Dicionário de sentenças latinas e gregas. Trad. Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 1996. 904 p.
VEYNE, P. O Império Romano. In: ARIÈS, P.; DUBY, G. (Dir.). História da vida privada. Trad. Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 1994. v. 1. 635 p.
WALSH, P. G. The “Metamorphoses”. In: ______. The Roman Novel. London: Bristol Classical Paperbacks, 2006, p. 141-189.
WALSH, P. G. The Roman Novel. London: Bristol Classical Paperbacks, 2006.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2009 Rosana Baptista Santos (Autor)

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).