Edmund Burke, a Founder of Romanticism
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-2096.2022.36917Keywords:
Edmund Burke, Romanticism, Poetry, Imagination, Sympathy, SublimeAbstract
Abstract: Edmund Burke is a central figure to modern aesthetic reflection. Burke’s theory of the sublime reinforced the tendency of a rising emphasis on the emotional aspects of the work of art, paving the way to a new conception of poetry that deviates from the mimetic notion privileged by Neoclassicism. Although his Philosophical Enquiry (1757) is frequently referred to as the main aesthetic and philosophical foundation of Gothic literature, the treatise is not recognized as a decisive influence on English Romanticism—despite the innumerous points of convergence between the poetics of Gothic and Romantic literature, extensively outlined to date by critical tradition. The aim of this paper is precisely to revisit Burkean thought, with a view to demonstrating that its contribution to the Romantic movement is much greater than it was recognized by tradition. The focus of our analysis will foremost concern the theory of poetry presented by Burke in the fifth and last part of his Enquiry.
Downloads
References
ABRAMS, Meyer Howard. O espelho e a lâmpada: teoria romântica e tradição crítica. São Paulo: Editora UNESP, 2010.
ARISTÓTELES. Retórica. Tradução e notas de Manuel Alexandre Júnior, Paulo Farmhouse Alberto e Abel do Nascimento Pena. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
AZEVEDO, Ricardo Marques de. Nefelomancias: ensaios sobre as artes dos Romantismos. São Paulo: Perspectiva, 2009. (Coleção Elos).
BELLAS, João Pedro. A busca pela transcendência nos trópicos: o sublime no Romantismo brasileiro. 2018. 106 f. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira e Teoria da Literatura) – Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2018.
BOILEAU-DESPRÉAUX, Nicolas. A arte poética. Introdução, tradução e notas de Célia Berrettini. São Paulo: Perspectiva, 1979. (Coleção Elos).
BOILEAU-DESPRÉAUX, Nicolas. Prefácio ao Tratado do sublime. Tradução de Vladimir Vieira. Viso: cadernos de estética aplicada, Rio de Janeiro, v. 7, n. 14, p. 18-27, jul-dez, 2013.
BOURKE, Richard. Burke, Enlightenment and Romanticism. In: DWAN, David; ISOLDE, Christopher (orgs.). The Cambridge Companion to Edmund Burke. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. p. 27-40.
BURKE, Edmund. Uma investigação filosófica sobre a origem de nossas idéias do sublime e do belo. Tradução, apresentação e notas de Enid Abreu Dobránszky. Campinas: Papirus, Editora da Universidade de Campinas, 1993.
CORBETT, Mary Jean. Allegories of Union in Irish and English Writing, 1790-1870. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
DENNIS, John. Os fundamentos da crítica em poesia (trechos selecionados). Tradução de João Pedro Bellas. In: FRANÇA, Júlio; ARAÚJO, Ana Paula (orgs.). As artes do mal: textos seminais. Rio de Janeiro: Bonecker, 2018. p. 43-50.
DAY, Aidan. Romanticism: The New Critical Idiom. London: Routledge, 1996.
HORÁCIO. Arte Poética. Tradução de Guilherme Gontijo Flores. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
HUME, David. Tratado da natureza humana. Tradução de Débora Danowski. 2. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2009.
KEEN, Suzanne. A Theory of Narrative Empathy. Narrative, Columbus, v. 14, n. 3, p. 207-236, oct. 2006.
LESSING, Gotthold Ephraim. Laocoonte: ou sobre as fronteiras da pintura e da poesia. Tradução de Márcio Seligmann-Silva. São Paulo: Iluminuras, 1998.
LONGINO. Do sublime. Tradução de Filomena Hirata. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
LUCRÉCIO. A natureza das coisas. Tradução de Antônio José de Lima leitão. Lisboa: Tipologia de Jorge Ferreira de Matos, t. 1, 1851.
MILTON, John. Paraíso perdido. 2. ed. bilíngue. Tradução de Daniel Jonas. São Paulo: Editora 34, 2016.
MONK, Samuel Holt. The Sublime: A study of Critical Theories in XVIII-century England. Michigan: University of Michigan Press, 1960.
PHILLIPS, Adam. Introduction. In: BURKE, Edmund. A Philosophical Enquiry Into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful. New York: Oxford University Press, 1990. p. ix-xxiii.
ROSENFELD, Anatol; GUINSBURG, Jacob. Romantismo e Classicismo. In: GUINSBURG, Jacob. O Romantismo. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005. p. 261-274.
SCHLEGEL, Friedrich. Fragmentos sobre poesia e literatura (1797-1803): conversa sobre poesia. Tradução de Constantino Luz de Medeiros e Márcio Suzuki. São Paulo: Editora Unesp, 2016.
VAUGHAN, Charles Edwyn. The Romantic Revolt. Norwood: Norwood Editions, 1975.
VIRGÍLIO. Eneida. Tradução de Tassilo Orpheu Spalding. São Paulo: Cultrix, 1994.
VIZZIOLI, Paulo. O sentimento e a razão nas poéticas e na poesia do Romantismo. In: GUINSBURG, Jacob. O Romantismo. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005. p. 137-156.
WILLIAMS, Anne. Art of Darkness: a Poetics of Gothic. Chicago: University of Chicago Press, 1995.
WORDSWORTH, William. Prefácio à segunda edição das Baladas Líricas. Tradução de Roberto Acízelo de Souza. In: SOUZA, Roberto Acízelo de (Org.). A ideia de poesia e arte: reflexões oitocentistas anglo-norte-americanas. Rio de Janeiro: Editora Caetés, 2007. p. 9-30.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 João Pedro Bellas, Júlio França (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).