Dental education and the Brazilian Health System

practices and perceptions of undergraduate students

Authors

  • Yuri Wanderley Cavalcanti Universidade Federal da Paraíba
  • Renata de Oliveira Cartaxo Universidade Federal da Paraíba
  • Wilton Wilney Nascimento Padilha Universidade Federal da Paraíba

Keywords:

Human resources formation, Dental education, Single Health System

Abstract

The implementation of the Single Health System (SHS) has guided Brazilian Public Health toward preventive, humanized, and integral actions. New health practices demand new practices in the education of professionals. The present study analyzed the profile of Dentistry students from the Federal University of Paraiba, Brazil (UFPB), according to the professional interests and activities of SHS. An inductive approach was used, applying a statistician-comparative procedure and an extensive direct observation technique through questionnaires. From 344 registered Dentistry students, a sample of 172 individuals was formulated (confidence interval of 95%). For 65.1% of the sample, SHS offers actions based on humanized and integral services geared toward the true necessities of the population (77.3%). A statistical correlation could be observed (p<0.05) between the period of undergraduate study and the students’ perception that practical activities are enough for professional practice (negative correlation) and that the training in Dentistry at UFPB leads to jobs in SHS (positive correlation). The acquired education was considered appropriate for SHS practices, with special emphasis on humanized education and experience in the system. However, the education concerning clinical specialties was deemed insufficient.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. 2ª Conferência Nacional de Saúde Bucal: relatório final. Brasília: Ministério da Saúde; 1993. (Série D. Reuniões e Conferências).

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 1444, de 28 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União. Brasília, 28 dez. 2000.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Cadernos de atenção básica, n. 17. Brasília: Ministério da Saúde, 2006.

Farias MAV, Moura ERF. Buccal health in the FHP context in the city of Iracema, CE. Rev Odontol UNESP. 2003; 32:131-7.

Brustolin J, Brustolin J, Toassi RFC, Kuhnen M. Perfil do acadêmico de Odontologia da Universidade do Planalto Catarinense – Lages –SC, Brasil. Rev ABENO. 2006; 6:70-6.

Moimaz SAS, Casotti CA, Saliba NA, Garbin CAS. Representação social de acadêmicos de odontologia sobre a área de Odontologia Social. Rev ABENO. 2006; 6:145-9.

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. 3ª Conferência Nacional de Saúde Bucal: acesso e qualidade superando exclusão social: relatório final. Brasília: Ministério da Saúde, 2005. (Série D. Reuniões e Conferências).

Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Rev ABENO. 2004; 4:17-21.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. Resolução CNE/CES 3/2002. Diário Oficial da União, Brasília, 04 mar. 2002.

Moysés SJ. Políticas de saúde e formação de recursos humanos em Odontologia. Rev ABENO. 2004; 4:30-7.

Rodrigues RPCB, Saliba NA, Moimaz SAS. Saúde coletiva nas estruturas curriculares dos cursos de Odontologia do Brasil. Rev ABENO. 2006; 6:81-7.

Moimaz SAS, Saliba NA, Garbin CAS, Zina LG, Furtado JF, Amorim JA. Serviço extramuro odontológico: impacto na formação profissional. Pesqui Bras Odontopediatria Clín Integr. 2004; 4:53-7.

Universidade Federal da Paraíba. Centro de Ciências da Saúde. Coordenação do Curso de Odontologia. Projeto Político Pedagógico Curso de Odontologia UFPB. João Pessoa: Comissão de Reformulação Curricular; 2002.

Lakatos EM, Marconi MA. Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Atlas; 2009.

Bastos JRM, Aquilante AG, Almeida BS, Lauris JRP, Bijella VT. Análise do perfil profissional de cirurgiões-dentistas graduados na Faculdade de Odontologia de Bauru – USP entre os anos de 1996 e 2000. J Appl Oral Sci. 2003; 11:283-9.

Lazeris AM, Calvo MCM, Regis Filho GI. A formação de recursos humanos em Odontologia e as exigências do setor público: uma contribuição para serviços de saúde públicos e de qualidade. Rev Odonto Ciênc. 2007; 22:166-76.

Rezende FP, Nakanishi FC, Machado ACP, Quirino MRS, Anbinder AL. Perfil, motivações e expectativas dos graduandos e graduados em Odontologia. Rev Odontol Univ Cid São Paulo. 2007; 19:165-72.

Vilarinho SMM, Mendes RF, Prado Júnior RR. Perfil dos cirurgiões-dentistas integrantes do PSF em Tersina (PI). Rev Odonto Ciênc. 2007; 22:48- 54.

Cavalcanti YW, Wanzeler MCC. Educação permanente em saúde na qualificação de processos de trabalho em saúde coletiva. Rev Bras Ciênc Saúde. 2009; 13:13-20.

Ferreira RC, Vargas CRR, Silva RF. Trabalho em equipe multiprofissional: a perspectiva de residentes médicos em saúde da família. Ciênc Saúde Coletiva. 2009; 14:1421-8.

Santa-Rosa TTA, Vargas AMD, Ferreira, EF. Rural internship and the formation of dental students at UFMG. Interface Comun Saúde Educ. 2007; 11:451-66.

Chaves MC, Miranda AS. Discursos de cirurgiõesdentistas do Programa Saúde da Família: crise e mudança de habitus na saúde pública. Interface Comun Saúde Educ. 2008; 12:153-67.

Almeida GCM, Ferreira MAF. Saúde bucal no contexto do Programa Saúde da Família: práticas de prevenção orientadas ao indivíduo e ao coletivo. Cad Saúde Pública. 2008; 24:2131-40.

Published

2016-05-10

How to Cite

Cavalcanti, Y. W., Cartaxo, R. de O., & Padilha, W. W. N. (2016). Dental education and the Brazilian Health System: practices and perceptions of undergraduate students. Arquivos Em Odontologia, 46(4). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/arquivosemodontologia/article/view/3549

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)