Justice and Virtue in Confucius:

Law as a symptom of moral disorder from the perspective of chinese philosophy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69881/c9ajcp03

Keywords:

Oriental philosophy, Confucianism, Justice, Ethics

Abstract

Montesquieu said: “When a people have good customs, the laws become simple” (Ryckmans, 2005, p. XXVIII). This idea, which could have been drawn from the Analects, reveals the essence of the Confucian critique of legalism. While modern law sees legislation as an instrument of order, Confucius views it as a symptom of moral sickness, a dispensable tool in a society guided by ethical self-discipline. Confucian ethics replaces external obedience to the law with the excellence of the virtuous man. For Confucius, true order does not stem from legal codes but from virtue and benevolence, internalized as rites and aligned with the Dào. Confucian philosophy challenges the Western legal perspective by shifting the focus to an ethics where social cohesion arises from moral education and human flourishing, rather than legal imposition. This article seeks to reconstruct the Confucian critique of legalism, considering its contemporary relevance, and presents an alternative legal model to the modern Western tradition. Starting from the maxim that laws are simple in morally upright societies, we explore the thesis that, for Confucianism, legal normativity is a symptom of ethical failure. Employing an internal hermeneutic approach to Confucian thought through an analysis of the Analects, we examine how justice is, with such originality, performed in Confucius’s aphorisms. We propose justice as righteousness, where genuine social harmony emerges from moral education, ritual, and the cultivation of virtue, rendering legal coercion unnecessary as an organizing principle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Arthur Melillo Ramos, Universidade Federal de Minas Gerais

    Graduando em Direito pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pesquisador de Iniciação Científica do Grupo Internacional de Pesquisa "Direitos Humanos: Raízes e Asas" e extensionista do Grupo de Estudos em História da Ásia (GEHA) da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Técnico em Administração pelo Instituto Federal de Minas Gerais. (IFMG) Servidor público concursado da Secretaria de Estado de Educação (SEE-MG).

References

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco; Poética. Trad. Leonel Vallandro e Gerd Bornheim (Ética a Nicômaco); Eudoro de Souza (Poética). Seleção de textos de José Américo Motta Pessanha. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1991. 376 p. (Coleção Os Pensadores).

BUENO, André da Silva. O conceito de justa medida em Confúcio e Aristóteles. 2005. Tese (Doutorado em Filosofia) – Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro. Disponível em: academia.edu/21415008/A_Justa_Medida_em_Confúcio_e_Aristóteles. Acesso em: 29 abr. 2025.

BUI, Ngoc Son. Confucian legal tradition. In: SIEMS, Mathias; YAP, Po Jen (Ed.). The Cambridge handbook of comparative law. Cambridge: Cambridge University Press, 2024. p. 256-274. Disponível em: cambridge.org/core/books/abs/cambridge-handbook-of-comparative-law/confucian-legal-tradition/2286C3ED54D57FF8CC89DDC535A31709. Acesso em: 29 abr. 2025.

CONFÚCIO. Os Analectos. Tradução: Pierre Ryckmans. 2. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2005. 256 p. (Clássicos).

COOPER, David E. As filosofias do mundo: uma introdução histórica. São Paulo: Edições Loyola, 2002. 557 p.

GRAHAM, Angus Charles. Disputers of the Tao: Philosophical Argument in Ancient China. Chicago: Open Court Pub Co, 1989. 480 p.

LAOZI. Dàodejing. Trad. Ignácio Raposo. In: RAPOSO, Ignácio. Laozi e o Dàodejing, ou Tratado da Virtude e do Caminho. Chinês Clássico, jul. 2007. Disponível em: https://chines-classico.blogspot.com/2007/07/laozi-e-o-Dàodejing-ou-tratado-da.html. Acesso em: 4 maio 2025.

MATOS, Andityas Soares de Moura Costa. Filosofias gregas e orientais: a radicalidade das origens e o desafio do diálogo atual. Belo Horizonte: Initia Via, 2013. 149 p.

MONTESQUIEU, Charles de Secondat. O espirito das leis. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005. 851p.

MUNRO, Donald J. The concept of man in contemporary China. Ann Arbor, Mich.: Center for Chinese Studies, University of Michigan, 2000. 248 p.

RAMOS, Marcelo Maciel. A invenção do Direito pelo ocidente: uma investigação face à experiência normativa da China. 2010. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Direito. 322 p.

RAPOSO, Ignácio. Daxue ou O Grande Estudo de Confúcio (I). Chinês Clássico, jul. 2007. Disponível em: chines-classico.blogspot.com/2007/07/daxue-ou-o-grande-estudo-de-confcio-i.html. Acesso em: 4 maio 2025.

REYES, David de los. Hegel y los Chinos (I). Filosofia Clínica, 1 set. 2015 (a). Disponível em: filosofiaclinica1.blogspot.com/2015/09/hegel-y-los-chinos-i-david-de-los-reyes.html. Acesso em: 28 abr. 2025.

REYES, David de los. Hegel y los Chinos (III): China en las Lecciones de la Filosofía de la Historia. Filosofia Clínica, 1 dez. 2015 (b). Disponível em: filosofiaclinica1.blogspot.com/search?q=Hegel+y+los+Chino. Acesso em: 5 maio 2025.

ZHANG, Jinfan. Pursuing no litigation, and settling conflicts by mediation. In: ZHANG, Jinfan. The tradition and modern transition of Chinese law. Berlin, Heidelberg: Springer, 2013. p. 429-455. Disponível em: link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-23266-4_14. Acesso em: 30 abr. 2025.

ZHUANGZI. The Writings of Chuang Tzu. Tradução: James Legge. Chinese Text Project: 2006. Disponível em: ctext.org/zhuangzi. Acesso em: 2 maio 2025.

Published

2025-09-08

How to Cite

Justice and Virtue in Confucius:: Law as a symptom of moral disorder from the perspective of chinese philosophy. (2025). CAAP Journal, 30(2), 1-25. https://doi.org/10.69881/c9ajcp03