WHEN THE STATE DOES NOT GET THERE

THE EFFECTIVENESS OF EDUCATIONAL PROGRAMS IN SETTLEMENTS, INDIGENOUS AND MAROON COMMUNITIES

Authors

  • Cinara Gomes de Araújo Lobo UnB
  • Joaze Bernardino-Costa Universidade de Brasília

Keywords:

state capacity, decentralization, racial state

Abstract

The article evaluates the effective benefits of the policy of decentralizing federal education resources to school units located in indigenous and maroon communities, and settlements. Based on the quantitative analysis of data from the Basic Education Census, balance information and transfer of values ​​from the Dinheiro Direto na Escola Program, and data from the Federation of Industry of Rio de Janeiro, it relates volume of transferred resources, physical structure of schools and state capacity of the federated entities. The initial hypothesis was that historically excluded communities are located in municipalities with low state capacity and that have greater difficulty in developing differentiated educational policies. The article also raises the hypothesis of racialization of the State, which normalizes the precarious conditions of existence of previous populations. It concludes by calling attention to the complexity of implementing decentralized policies for these communities and the importance of including in the reflections and evaluations the role of the racial state.

Author Biographies

  • Cinara Gomes de Araújo Lobo, UnB

    Possui graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal de Goiás (1991), mestrado em Ciência Política pela Universidade Federal de Pernambuco (1999) e doutorado em Sociologia pela Universidade de Brasília (2007).  No Ministério do Desenvolvimento Social, realizou estudos quantitativos para acompanhar as condicionalidades do Programa Bolsa Família. No MEC, trabalhou na Secretaria Executiva, Diretoria de Programas, onde acompanhou e coordenou os programas relacionados ao Ensino Superior e Ensino Técnico Profissionalizante. No Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação participou da elaboração de novas estratégias de monitoramento e avaliação do Programa Dinheiro Direto na Escola e Programa Nacional do Livro Didático, sendo responsável também por coordenar as ações de Gestão do Conhecimento e as atividades de capacitação. Atualmente, realiza estágio pós-doutoral no departamento de Sociologia da UnB e participa dos grupos de pesquisas Estudos Comparados de Sociologia Econômica (UNB) e Gestão Pública e Políticas Educacionais (FNDE).

  • Joaze Bernardino-Costa, Universidade de Brasília

    Professor associado do Departamento de Sociologia da Universidade de Brasília, Doutor em Sociologia (UnB), e Pós-Doutor em Estudos Étnicos (Universidade da Califórnia, Berkeley). Possui diversas publicações no Brasil e exterior sobre trabalho doméstico, ações afirmativas, intelectuais negros e estudos sobre racismo. Integrou a equipe que elaborou a proposta de Ações Afirmativas na Pós-Graduação da UnB e, atualmente, é presidente da Comissão de Implementação da Política de Ações Afirmativas na Pós-Graduação da UnB. 

Published

2022-05-24

Issue

Section

Artigos

How to Cite

WHEN THE STATE DOES NOT GET THERE: THE EFFECTIVENESS OF EDUCATIONAL PROGRAMS IN SETTLEMENTS, INDIGENOUS AND MAROON COMMUNITIES. (2022). Educação Em Revista , 38. https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26309

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