O O choro dos bebês e a docência na creche

Authors

Keywords:

Teaching with babies, babies, early childhood education, daycare, crying

Abstract

This article aims to analyze the re(actions) of teachers and teacher assistant to Early Childhood Education in face of the crying of babies in the interactions established at a Municipal School of Early Childhood Education (EMEI) in Belo Horizonte – MG, having as reference the Early Childhood Education literature and the guiding documents at the national and municipal level. This is a master's research with a qualitative approach whose main method was participant observation in a class composed of 12 babies, 4 teachers and 1 teacher assistant. Carried out during the 2nd semester of the year of 2017, the observations were recorded in the field journal and by means of video recordings. Based on the analysis, the relevance of further research on the expressions of babies and on the postures and actions of teachers and assistants is indicated in view of the possibilities and limits of professional and human training for care and education work in this context. The importance of providing moments of systematic reflection on educational practices is also reiterated.

Author Biographies

  • Fernanda Pedrosa Coutinho Marques, FaE/ UFMG

    Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação Conhecimento e Inclusão Social da Faculdade de Educação (FaE) da UFMG na linha de pesquisa "Infância e Educação Infantil. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação Conhecimento e Inclusão Social da Faculdade de Educação (FaE) da UFMG na linha de pesquisa "Infância e Educação Infantil". Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2014). Tem experiência na área da Educação, como coordenadora, professora e como formadora de professores. É Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPEI) da Faculdade de Educação da UFMG.Temas de interesse: Educação Infantil; Infância, Bebês e suas relações afetivas na creche, Relações professoras e crianças, Formação e identidade docente na Educação Infantil. 

  • Iza Rodrigues da Luz, Fae/UFMG

    Possui graduação em Psicologia - Psicólogo pela Universidade de Brasília (1998), graduação em Licenciatura em Psicologia pela Universidade de Brasília (1997), mestrado em Psicologia pela Universidade de Brasília (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005). Atualmente é professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG) e do Programa de Pós-graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da FaE/UFMG. Foi coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil da FaE/UFMG (2017-2019). Tem experiência nas áreas de Psicologia e Educação, com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento Humano, seus projetos de ensino, pesquisa e extensão se concentram principalmente nos seguintes temas/áreas: Relações entre crianças e adultos em contextos escolares e não escolares; Educação Infantil em contextos urbanos e rurais; Formação de professores da/na Educação Infantil, Agressividade na primeira infância; Infância e processo de desenvolvimento humano.

Published

2022-07-06

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Similar Articles

1-10 of 253

You may also start an advanced similarity search for this article.