1+1+1 STRUCTURE IN MATHEMATIC’S TEACHER TRAINING COURSES

A NEW TREND?

Authors

  • Daniella Thiemy Sada da Silva Prefeitura Municipal de Capão da Canoa
  • Maria Cecilia Bueno Fischer Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.35699/edur.v41i41.45380

Keywords:

mathematics teacher training course, “3 1” teacher training structure, discourse analysis

Abstract

This work aims to present one of the main results obtained in a master’s level (SILVA, 2020), alongside recent studies related to the theme. Our research had as its scope the study of statements about the permanence and non-permanence of students in the Mathematics Teacher Training course (LM) at UFRGS Michel Foucault's Discourse Analysis (2013) structured the Research theoretically and methodologically. The research data was constructed through questionnaires and interviews with students and former students of that course. When investigating the utterances in these speeches, we noticed the manifestation of the existence of three lines of training promoted by the same LM course, which we call: theoretical training in mathematics; theoretical training in mathematics education/education; and practical training; each one with its statements and discourses on education (mathematics), which could even be excluded (SILVA, 2020). Despite referring to a specific context and originating from the application of Discourse Analysis, this result speaks to one of the findings of Zaidan et al. (2021) study, based on Pedagogical Projects of LM courses from various public higher education institutions in Brazil, that Mathematics Degrees seem to be divided between mathematical training, didactic-pedagogical training and professional practice; and with the observations of Moreira (2012), regarding aspects that also characterize the presence of the “3+1” structure in LM courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniella Thiemy Sada da Silva, Prefeitura Municipal de Capão da Canoa

    Realizou Mestrado Acadêmico em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (conclusão em jan/2021), instituição onde obteve diploma do curso de Licenciatura em Matemática em ago/2018. Possui período de graduação sanduíche em Matemática Aplicada pela Universidade de Évora (de set/2016 a ago/2017). Atua como professora de Matemática na rede pública municipal de educação de Capão da Canoa (RS).

  • Maria Cecilia Bueno Fischer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Possui graduação em Ciências Habilitação Matemática, Licenciatura Plena, pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1980), mestrado em Matemática e Computação Científica pela Universidade Federal de Santa Catarina (1985) e doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2004). Realizou doutorado-sanduíche em 2003-2004 em Braga, Portugal, e estágio pós-doutoral em Lisboa, Portugal, em 2007-2008. É professora adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, atuando no curso de Licenciatura em Matemática e no mestrado em ensino de Matemática. É integrante do GHEMAT Brasil - Grupo Associado de Estudos e Pesquisas em Historia da Educação Matemática (ghemat-brasil.com). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: matemática, ensino-aprendizagem, avaliação e história da educação matemática.

Published

2025-08-27

Issue

Section

Artigos

How to Cite

1.
1+1+1 STRUCTURE IN MATHEMATIC’S TEACHER TRAINING COURSES: A NEW TREND?. edur [Internet]. 2025 Aug. 27 [cited 2025 Dec. 7];41(41). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45380