PROGRAMA ESCOLA CÍVICO-MILITAR: DIAGNÓSTICO DO PRESENTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/edur.v41i41.48070

Keywords:

Civic-Military School Program, Poststructuralist, Historical a priori

Abstract

The Civic-Military School Program (PECIM) in Brazilian Education aims to implement 216 Civic-Military Schools across the country by the year 2023. The model to be implemented by the Ministry of Education aims to reinforce public schools and is based on the so-called “high level” of the Army's military colleges. This program has served to enhance the adoption of military disciplinary practices as a strategy for improvement and success in education. To deal with this problematization, we made a history of the present. We will relate and support this post-structuralist essay with Michel Foucault and his archeology, delving deeper into issues of knowledge-power of each era, to locate, then, through discourses and statements, the historical conditions and, a priori, the discourse of militarizing public education, which gained strength and reached the place of power. Foucault, in his studies, subverts the notion of linearity and analytical thinking, showing discontinuous historicities; Furthermore, he problematizes the “truth” seen as absolute, universal, investigating the “truth said”. The CAPES theses and dissertations repository served as an analysis tool to locate, through scientific production, the rationality of the time, which gave a condition of possibility for the establishment of the program.

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Author Biographies

  • Juliana Boanova Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Especialista em Metodologias no Ensino de Matemática. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente, pertence ao grupo de professores da Escola Santa Mônica, curso Pré-vestibular Praça XV e é professora concursada no Município de Pelotas.

  • Suelen Assunção Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutora em Educação pela UFRGS, Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Especialista em Tutoria em EaD (UFRGS), possui graduação em Matemática Licenciatura pela UFRGS. Atualmente é Professora do Departamento Interdisciplinar da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Coordenadora Substituta do curso de Pedagogia (UFRGS/CLN), Professora Permanente do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências (PPGEC/UFRGS) e do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE/FURG). É pesquisadora no GEEmCO: Grupo de Estudos em Educação Matemática e Contemporaneidade da UFRGS, do Diretório de Grupos de Pesquisa CNPq. Possui interesse nas temáticas sobre Educação Matemática, Formação de Professores de Matemática e Filosofias da Diferença e Educação.

Published

2025-12-22

Issue

Section

Artigos

How to Cite

1.
PROGRAMA ESCOLA CÍVICO-MILITAR: DIAGNÓSTICO DO PRESENTE. edur [Internet]. 2025 Dec. 22 [cited 2025 Dec. 25];41(41). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48070