DIGITALS

NOTES ON LOVE, CHARACTER, AND TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/edur.v41i41.48352

Keywords:

experience, teacher training, teaching, digital world

Abstract

This article emerges from a statement and a narrative. The first, made by the CEO of a U.S. technology company, OpenAI, which created ChatGPT, suggests that teachers will soon become obsolete due to advances in artificial intelligence. The second narrative is presented by Mia Couto, recounting a childhood memory when one of his teachers, amidst the students, engaged in the same task he assigned. These events contrast two facets of teaching: one tied to efficiency and productivity, the other centered on a teacher sharing a human experience with students. This loving and character-forming approach aligns with the perspectives of Masschlein and Simons on love and Jorge Larrosa on character. This article aims to shift from the first perception of teaching towards Mia Couto's example, advocating for a self-aware teaching practice rooted in love and character. The intention is to assert the irreplaceability of such an approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luiz Coppi, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP)

    graduado em Letras, com habilitação em Língua Portuguesa e Linguística pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Mestre e Doutor em Filosofia da Educação pela Faculdade de Educação da USP (FEUSP) com período de doutorado-sanduíche na Universidade do Minho, em Portugal. Atuou como professor temporário de Didática na FEUSP entre 2021 e 2022. É pesquisador associado ao GEIFEC (Grupo de Estudos sobre Itinerários de Formação em Educação e Cultura) vinculado também à FEUSP, e atua como professor de Redação para alunos do Ensino Médio e em Curso Pré-Vestibular.

  • Gabriela De Araujo Carvalho, USP

    Gabriela de Araujo Carvalho é graduada em Letras pela USP (com habilitação em Português e Linguística), mestra em Comunicação pela Faculdade Cásper Líbero e pós-graduanda em Mídia, Informação e Cultura pelo CELACC-USP. Atualmente, é professora de redação pré-vestibular e criadora de conteúdo educacional nas redes sociais com foco em produção textual argumentativa.

Published

2025-06-26

Issue

Section

Artigos

How to Cite

1.
DIGITALS: NOTES ON LOVE, CHARACTER, AND TEACHING. edur [Internet]. 2025 Jun. 26 [cited 2025 Dec. 24];41(41). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48352