THE WORK OF THE SCHOOL PEDAGOGUE: A STUDY BASED ON DIALECTICAL-CRITICAL PEDAGOGY

UM ESTUDO PAUTADO NA PEDAGOGIA DIALÉTICO-CRÍTICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/edur.v41i41.54442

Keywords:

Pedagogia Dialético-Crítica, pedagogo escolar, práxis educativa.

Abstract

This text configure itself as an analytical study whose focus is based on the figure of the school pedagogue. The aim is to bring discussions about the work of the school pedagogue from the perspective of Dialectical-Critical Pedagogy. We used bibliographical and documentary research as a methodological path. We list two documents that dialogue with the research object and provide subsidies for our discussion: the Resolution of the National Education Council (CNE/CP N° 1, May 15, 2006), which established the National Curricular Guidelines for the Pedagogy Course and Resolution 038/CME/2015 which provides for the General Regulations of the Education Units Teaching in the Municipal Public Network of Manaus. Through this study, we observed the inaccuracies and contradictions found in the documents mentioned here, and this directly affects the pedagogical work. We emphasize that there is still a long way to go to see the implementation of pedagogical work based on a dialectical-critical conception of pedagogy. As main theoretical bases, we list the studies of Schmied-Kowarzik (1983); Franco (2008, 2017, 2021); Freire (1969, 1987); Libâneo (2006, 2012, 2021); Pimenta (2001, 2021); Moreira and Pimenta (2021) and Saviani (1991).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luciana Pereira da Costa e Silva, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

    Doutoranda pela Universidade Federal do Amazonas no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE- UFAM); Mestra em Letras e Artes, pela Universidade do Estado do Amazonas, Especialista em Psicopedagogia (UNIVES); Graduada em Licenciatura em Música com Habilitação em Canto (UEA); Graduada em Pedagogia (UNINTER). Professora formadora pela Secretaria Municipal de Educação (SEMED- DDPM -Manaus/AM).

  • Fernanda Pinto de Aragão Quintino, Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Manaus, Amazonas (AM), Brasil

    Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) - Universidade Federal do Amazonas (UFAM); Mestra em Desenvolvimento Regional pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB); Professora da Secretaria de Estado de Educação e Desporto Escolar (SEDUC-AM), atuando no Fórum Estadual de Apoio Permanente à Formação Docente do Amazonas (FEPAD/AM); Pesquisadora vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas (PPGE/UFAM), realizando pesquisa pós-doutoral na linha de pesquisa Educação, Estado e Sociedade na Amazônia; Membro do Grupo de Pesquisa Gênero, Trabalho e Educação (GTE/ UFAM/ CNPq).

  • Thaiany Guedes da Silva, Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Manaus, Amazonas (AM), Brasil

    Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) - Universidade Federal do Amazonas (UFAM); Mestra em Educação do PPGE - UNESP (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho); Professora Adjunta do Departamento e Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas; Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAM; Membra do grupo de Pesquisa Laboratório de Neurodidática e Formação de Professores (UFAM); Vice líder do grupo Educação do Campo, Currículo e Formação de Professores na Amazônia (UFAM); Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Formação de Professores para o Desenvolvimento Metacognitivo-crítico (LaDeM); Atualmente se dedica ao projeto de pós-doutorado intitulado "Cursos de Licenciatura em Pedagogia: concepções epistemológicas e formativas presentes na formação dos pedagogos/as e professores/as no contexto da Amazônia brasileira.

Published

2025-11-06

Issue

Section

Artigos

How to Cite

1.
THE WORK OF THE SCHOOL PEDAGOGUE: A STUDY BASED ON DIALECTICAL-CRITICAL PEDAGOGY : UM ESTUDO PAUTADO NA PEDAGOGIA DIALÉTICO-CRÍTICA. edur [Internet]. 2025 Nov. 6 [cited 2025 Dec. 14];41(41). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/54442