DIGITAL DIVIDE AND ITS IMPACTS ON ENEM PROFICIENCY: A STUDY OF LOW-INCOME HIGH SCHOOL GRADUATES FROM 2015 TO 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/edur.v41i41.59221

Keywords:

digital inclusion, household internet access, computer, low income, academic proficiency

Abstract

This study aims to investigate the impact of household access to the internet and computers on the proficiency of low-income 12th-grade students who participated in the ENEM between 2015 and 2023. A sample of 1.5 million students was analyzed to test hypotheses using statistical models, focusing on isolating the net effect of internet and computer access on students' scores. The study period was marked by significant changes, including the COVID-19 pandemic. The analyses provided evidence on the importance of these technological resources for students' proficiency. Additionally, the findings revealed that home internet access alone has a small yet positive impact. However, the combination of home internet and computer access leads to a significant increase in student proficiency, with even greater effects observed during and in the years following the pandemic. Variables such as gender, maternal education, and race also influenced proficiency. Female students exhibited lower performance, as did those whose mothers had lower levels of education. Conversely, white students demonstrated higher performance in the exams, reflecting the effects of social inequalities and exclusionary processes on education in the country. The results highlight that digital exclusion significantly impacts students' performance in the ENEM, suggesting that policies aimed at expanding access to technology in the home environment could have positive effects on education in the country

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • JORDANA APARECIDA DE OLIVEIRA RUBIM

    JORDANA APARECIDA DE OLIVEIRA RUBIM1

    ORCID: https://orcid.org/0009-0008-7317-4112

    jormfrancis@gmail.com

     

    Possui graduação em Estatística pela Universidade Estadual de Campinas (2009), Mestre em Administração pela Faculdade de Economia e Administração da USP. Tem experiência na área de Probabilidade e Estatística, com ênfase em Análise de Dados. Possui conhecimentos em Cloud Computing (Certificada pela AWS Practitioner). É Gerente de Engenharia de Dados e Analytics, na área deTecnologia do banco Itaú.

  • Daielly Mantovani, Universidade de São Paulo

    DAIELLY MANTOVANI2

    ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6320-3268

    daielly@usp.br

     

    Graduada em Administração pela FEA-RP/ Universidade de São Paulo (2005), Mestre em Administração de Organizações (2008) pela mesma instituição e Doutora em Administração (2012) pela FEA- SP/USP, com estágio na Universidade de Illinois (USA). Pós-doutorado em Administração pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2015). Docente do Departamento de Administração da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo FEA/USP, desde 2018, na área de Métodos Quantitativos e Informática, sendo responsável por disciplinas nas áreas de Estatística Aplicada, Análise da Decisão e Pesquisa Operacional, no curso de graduação e na pós-graduação. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração (Mestrado e Doutorado) e do Programa de Mestrado Profissional em Empreendedorismo.É líder do NECIS - Núcleo de Estudos em Cidades Inteligentes e Sustentáveis (http://www.necis.fea.usp.br), coordenando projetos de pesquisa e extensão na temática Cidades Inteligentes e Sustentáveis, com orientações de TCC, IC, Mestrado, Doutorado e Pós-Doutorado nesse tema. Atua na área de modelagem quantitativa, machine learning e open data, aplicados a Smart Cities.

  • Ocimar MUNHOZ ALAVARSE

    OCIMAR MUNHOZ ALAVARSE3

    ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8102-1668

    ocimar@usp.br

    Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos-SP (1984). Mestre (2002) e Doutor (2007) em Educação pela Universidade de São Paulo. Trabalhou como Orientador Educacional no Curso Supletivo Caaso, de 1985 a 1988, como Técnico de Desenvolvimento Profissional no Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial de São Paulo (Senac-São Paulo), de 1988 a 1994, e como Coordenador Pedagógico na Rede Municipal de Ensino de São Paulo, de 1995 a 2008. É professor, na Graduação e Pós-Graduação, da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (Feusp), onde coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Avaliação Educacional (Gepave).

Published

2025-12-22

Issue

Section

Artigos

How to Cite

1.
DIGITAL DIVIDE AND ITS IMPACTS ON ENEM PROFICIENCY: A STUDY OF LOW-INCOME HIGH SCHOOL GRADUATES FROM 2015 TO 2023. edur [Internet]. 2025 Dec. 22 [cited 2025 Dec. 25];41(41). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/59221