FREIREAN PERSPECTIVE ON EXTENSION ACTIONS IN COMPUTING: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW (2010-2020)

Authors

  • Frederico Severo Miranda Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Marilia Abrahão Amaral Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Keywords:

university extension, computing, social values

Abstract

The tripod of Brazilian universities is composed of teaching, research and extension. From the extension actions, it is possible to articulate scientific knowledge together with the needs of society and, in this way, supported by democratic values ​​and equal rights, they are capable of promoting local social development. Understanding the social importance provided by extension actions, the following question is clarified: how are extension actions being carried out in universities? In this context, the method used to answer the question was the execution of a systematic literature review that considered the publications of the last 10 years present in the following digital databases: ACM, CEIE, IEEE, RBIE, Renote, ScienceDirect, SBIE and WIE. Twenty-five keywords, one inclusion criterion and six exclusion criteria were used. After extracting the data and critically analyzing the selected articles from a Freirean perspective, an overview was built on extension actions in the area of ​​Computing. One of the eight items that make up this panorama brings to light, for example, that 61.54% of the extension actions address topics related to computational thinking or teaching programming. Observing the general panorama found, it is possible to conclude that the extension actions presented, for example, a hegemony of study topics, specific focus on a certain audience, low student protagonism, among other issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Frederico Severo Miranda, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Profissional com 10 anos de experiência na área de TI, o que permitiu adquirir sólidos conhecimentos em análise e desenvolvimento de sistemas. Bacharel em Ciência da Computação (FIC-MG/2002-2005), especialista em Tecnologia Java (UTFPR/2007-2008), mestre em Engenharia Elétrica e Informática Industrial (UTFPR/2016-2017), membro do grupo de pesquisa Xuê: Participação, Interação e Computação (2020-atual) e doutorando em Tecnologia e Sociedade (UTFPR/2020-atual) cuja pesquisa está relacionada com a curricularização da extensão. Possui forte interesse em assuntos relacionados com a extensão universitária, além de ser um entusiasta no que se refere à aplicação de metodologias ativas, principalmente na utilização da gamificação para promover o engajamento dos estudantes.

Marilia Abrahão Amaral, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Londrina, mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, doutorado no Programa de Pós Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento da Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professora associada na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) no DAINF no e PPGTE. É tutora do Grupo PET Computando Culturas em Equidade. Tem experiência na área de Ciência da Computação, atuando principalmente nos seguintes temas: interação humano computador, estudos em Ciência Tecnologia e Sociedade, informática na educação, educação em computação, computação sociedade e inclusão.

Published

2023-07-25

How to Cite

Miranda, F. S., & Amaral, M. A. (2023). FREIREAN PERSPECTIVE ON EXTENSION ACTIONS IN COMPUTING: A SYSTEMATIC BIBLIOGRAPHIC REVIEW (2010-2020). Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38875

Issue

Section

Artigos