ACTIVE METHODOLOGIES IN HIGHER EDUCATION: A SYSTEMATIC MAPPING IN THE CONTEXT OF ENGINEERING COURSES

Authors

  • Alan Reis Universidade de São Paulo (USP) https://orcid.org/0000-0002-0465-6563
  • Alaina Alves PECEGE
  • Edson Cezar Wendland Universidade de São Paulo (USP) / Escola de Engenharia de São Carlos (EESC)

Keywords:

active learning, Engineering Education, Project-Based Learning, Problem Based Learning, flipped classroom

Abstract

Active learning is all pedagogical alternatives that place the focus of learning on the
students. With the mediation of competent teachers, the students learn by discovery, by investigation,
and by problems. Such methodologies commonly promote more content retention and comprehension
once the students are engaged in activities, whether through research, group collaborations, discussion,
and problem solving. This work aimed to verify the temporal evolution of active learning methods in
higher education Engineering courses, based on a systematic mapping of the literature. We observed
which are the main researchers in this field, their geographic location and which methodologies are
preferred in the context of these courses. From the results, we observe a growth of scientific publications on active learning methodologies and Engineering Education, especially in the last five years of the period
analysed (between 2015 and 2020). We also see researchs on this field in all continents, with a
predominance of studies led by American and European researchers. In the mapped studies, the inverted
classroom and problem-based learning were the most identified methodologies. It demonstrates a
concern of teachers in this area to promote activities with high involvement, which allow the
development of personal and professional skills and competencies, even during their training period.

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Author Biographies

Alan Reis, Universidade de São Paulo (USP)

Possui graduação em Engenharia Civil na Universidade Federal de Uberlândia (2015), com período sanduíche no Instituit National des Sciences Apliquées de Toulouse - França (2013-2014); Mestrado em Engenharia Civil (linha de pesquisa em Recursos Hídricos e Saneamento) na Universidade Federal de Uberlândia (2018). Atualmente, é Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Engenharia Hidráulica e Saneamento da Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo (PPG-SHS / EESC / USP), atuando nas seguintes áreas: monitoramento e modelagem de águas subterrâneas, interação rio-aquífero, medição distribuída de temperatura (DTS) e temperatura como traçador de fenômenos hidrológicos.

Alaina Alves, PECEGE

Pedagoga (2011) e Mestra em Educação (2015) pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Didática, atuando principalmente nos seguintes temas: imagens de professores no Brasil, história da profissão docente e magistério brasileiro.

Edson Cezar Wendland, Universidade de São Paulo (USP) / Escola de Engenharia de São Carlos (EESC)

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Mato Grosso (1986), mestrado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1991), doutorado em Engenharia Civil - Ruhr Universität Bochum (1995), pós-doutorado em Engenharia de Petróleo - UNICAMP (2001) e em Engenharia Civil e Ambiental - University of Minnesota (2014). Foi professor assistente no Departamento de Geologia Aplicada da Ruhr Universität Bochum (1996-1999), professor visitante da University of Applied Sciences Cologne (2005-2009), Vice-Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Engenharia Ambiental - PPGSEA (2002-2005), Membro titular do Comitê da Bacia Hidrográfica do Tietê-Jacaré (2004-2008), Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Engenharia Hidráulica e Saneamento - PPGSHS (2010-2013), Coordenador da Comissão Coordenadora do Curso de Engenharia Civil da EESC-USP (CoC Eng. Civil, 2014-2015), Chefe do Departamento de Hidráulica e Saneamento (2015-2019), Coordenador de Curso de Especialização Internacional em Saneamento e Recursos Hídricos (2018-2019). Atualmente é professor titular da Universidade de São Paulo (2011 - ) e Diretor da Escola de Engenharia de São Carlos (2019- ). Foi membro do Comitê Editorial dos periódicos - Revista Brasileira de Recursos Hídricos (RBRH), Águas Subterrâneas (São Paulo) (RAS), TEMA - Tendências em Matemática Aplicada e Computacional. Tem experiência na área de Engenharia, com ênfase em Recursos Hídricos, atuando principalmente nos seguintes temas: água subterrânea, simulação numérica, Sistema Aqüífero Guarani, recarga, balanço hídrico e disponibilidade de recursos hídricos.

Published

2023-10-25

How to Cite

Reis, A., Alves, A. ., & Wendland, E. C. (2023). ACTIVE METHODOLOGIES IN HIGHER EDUCATION: A SYSTEMATIC MAPPING IN THE CONTEXT OF ENGINEERING COURSES. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39012

Issue

Section

Artigos