THEORY OF STUDY ACTIVITY AND REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION

ARTICULATION AND POSSIBILITIES

Authors

  • Dayene Ferreira dos Santos Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" https://orcid.org/0000-0003-3310-7640
  • José Carlos Miguel Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Gabriel dos Santos e Silva Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

Theory of Study Activity, Realistic Mathematics Education, Teaching Mathematics

Abstract

This paper is the result of a bibliographic review, whose research is of a qualitative nature and aims to verify limits and possibilities of a theoretical articulation between the Study Activity Theory (TAE) and the didactic current of Realistic Mathematics Education (RME - acronym of the expression in English “Realistic Mathematics Education”). The Theory of Study Activity has its origins in Vygotsky's Cultural-Historical Theory, while Realistic Mathematics Education is a proposal by the mathematician educator Freudenthal. The theory about the activity of study relies on the foundation of researchers such as Davidov, Elkonin, Luria, Leontiev, Repkin, among others, developed in Russian schools in the 1960s. In a near period, Freudenthal's approach appeared to be applied in Dutch schools. Both groups of researchers (Vygostki and Freudenthal) were concerned with understanding the teaching and learning process: the Russians were focused on the development of the human psyche, specifically, of the child, while the Dutch educators were focused on the teaching of Mathematics in elementary schools. The research results indicate that there is a possibility of articulation between these approaches, especially to the teaching of Mathematics, since the TAE highlights human activity as a source for the development of humanity and that the teaching and learning process needs to consider the historical- subject's culture; Freudenthal considers mathematics as a human activity and emphasizes the need to adopt practices that value the “rediscovery” of mathematical concepts through historical and cultural recovery.

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Author Biographies

Dayene Ferreira dos Santos, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em Ensino de Geometria. Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (2017). Mestra em Ensino de Ciências pelo Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática do Instituto de Matemática e Estatística da USP (2020). Estagiária na empresa Etapa Educacional LTDA (2015/2016). Professora voluntária do Cursinho Popular Carolina de Jesus (2015/2017), Capão Redondo. Docente na escola especializada em aulas particulares Assessoria Estudantil (2017). Educadora da disciplina de Projetos de Estágio - MAT1500 do curso de Licenciatura em Matemática na Universidade de São Paulo (2018/2019). Instrutora educacional na Escola Bilíngue De Xin (2019). Desenvolvedora de materiais didáticos em diversas editoras desde 2019. Professora colaboradora na Estratégia Concursos (2020). Professora de Matemática da Educação Básica na escola de Rede Decisão, Unidade União (2020 - atual). Professora Substituta no Departamento de Matemática - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo IFSP/SP (2020 - 2021). Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", campus Marília (2021 - atual).

José Carlos Miguel, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Livre-Docente em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2018); Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999); Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993); e Graduado em Matemática - Licenciatura Plena - pelas Faculdades Integradas de Marília (1979). Atualmente é Professor Associado vinculado ao Depto. de Didática e ao Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - UNESP - Campus de Marília . Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática e Educação de Jovens e Adultos, atuando principalmente nos seguintes temas: metodologia de ensino, educação de jovens e adultos, formação de professores, educação matemática e currículos e programas. Coordena projetos de intervenção na realidade escolar, com ênfase na formação inicial e continuada de professores. Por fim, tem experiência como Chefe de Departamento de Ensino e Diretor Geral de Câmpus da UNESP, além de participação efetiva em diversos órgãos colegiados da referida instituição. Vinculado ao Grupo de Pesquisa sobre Formação de Educadores (GP FORME) e ao Grupo de Estudos e Pesquisa Sobre Educação de Jovens e Adultos (GEPEJA), ambos da UNESP.

Gabriel dos Santos e Silva, Universidade Estadual de Londrina

Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Paraná (IFPR) Campus Capanema, onde atua como coordenador do curso de Licenciatura em Matemática. Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Vice-coordenador do GEPEMA - Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática e Avaliação. Foco de interesse em Educação Matemática e Avaliação da Aprendizagem Escolar.

Published

2024-10-11

How to Cite

dos Santos, D. F., Miguel, J. C., & dos Santos e Silva, G. (2024). THEORY OF STUDY ACTIVITY AND REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION: ARTICULATION AND POSSIBILITIES. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39763

Issue

Section

Artigos