Project-based Learning in the educational practices of beginning teachers

Authors

Keywords:

project-based learning, educational practices, induction phase, elementary school teachers

Abstract

The beginning of a teacher's career is a challenging period for the development of their educational practices. Despite valuing active teaching methods, such as Project-based Learning, the pressure felt at this stage leads teachers at the beginning of their careers to experience difficulties of a diverse nature in its implementation. This study aims to understand how elementary school teachers at the beginning of their career, integrate Project-based Learning in their teaching practices. Data were collected through semi-structured interviews to eight teachers and documental analysis of their teaching materials. The results show that beginning teachers value and try to implement Project-Based Learning in their educational practices. The difficulties in its implementation could be mitigated through a more consistent methodological approach in initial teacher education and a redefinition of educational priorities in the schools where they teach, which overloads beginning teachers with too many parallel tasks to the teaching service.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago Tempera, UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa

Professor Auxiliar de Pedagogia e Matemática na Escola Superior de Educação de Lisboa. Com um mestrado em Educação Matemática, é atualmente aluno do quarto ano doDoutoramento em Formação de Professores e Supervisão no Instituto de Educação – Universidade de Lisboa. A sua investigação está a ser financiada pela Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT) em Portugal. Seus principais projetos de investigaçãoenquadram-se nas áreas de formação de professores, desenvolvimento profissional, prática docente supervisionada e educação matemática.

Luís Tinoca, UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Portugal

Professor Auxiliar no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, sendo um investigador ativo nas áreas da formação de professores, desenvolvimento profissional,desenvolvimento curricular e avaliação de competências e trabalho de grupo em e-learning. É membro da Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação da Universidade de Lisboa e colaborador no Laboratório de Educação à Distância. Obteve o seu Doutoramento em Educação em Ciências na Universidade do Texas, em Austin, em 2004.

Published

2024-07-31

How to Cite

Tempera, T., & Tinoca, L. (2024). Project-based Learning in the educational practices of beginning teachers. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39817

Issue

Section

Artigos