INSTRUMENTAL REASON AND EDUCATION

REFLECTIONS ON SCHOOL AND NEW TECHNOLOGIES

Authors

Keywords:

school education, critical theory of society, digital technologies

Abstract

Critical Theory of Society's reflections on instrumental reason are the heart of critical analyzes of the 20th century catastrophes represented by Auschwitz. The ethical imperative expressed by Adorno for education, that Auschwiz not be repeated, remains important insofar the historical changes that took place in the 21st century did not alter the fundamental characteristics of instrumental reason. The current tendency to propose the adjustment of the school to the demands created by digital technologies is pointed out in this article as a symptom of the persistence of the predominance of instrumental reason in education. The objective of this article is to criticize the way in which the insertion of new technologies in the school has been proposed for failing to consider both the ethical dimension of education and the relationship between form and content in the new apparatus. It is concluded that the criticism made to the concept of instrumental reason continues to be fundamental for the recovery of the ethical discussion in education.

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Author Biographies

Aline Frollini Lunardelli, Universidade Estadual de Maringá

Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista, UNESP, campus Bauru (2003), Mestrado (2006) e Doutorado (2013) em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo, USP-SP. Pós-Doutorado em Educação Escolar, pela Universidade Estadual Paulista, UNESP, campus Araraquara (2022). Professora da Universidade Estadual de Maringá, UEM,lotada no Departamento de Fundamentos da Educação, na área de Metodologia e Técnicas de Pesquisa. Experiência na área de Formação Docente, estudos sobre as relações entre Psicologia e Educação, a partir da Teoria Crítica da Escola de Frankfurt, atuando principalmente nos seguintes temas: Teoria Crítica e Educação, Psicologia, Formação de Professores, Ciência e Educação.

 

Ari Fernando Maia, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP

Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista, UNESP, campus Bauru, (1990), Mestrado em Psicologia Social, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC-SP (1996), Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano, Universidade de São Paulo, USP-SP (2002). Professordo Departamento de Psicologia da UNESP, campus Bauru, e orientador no Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, UNESP, campus Araraquara. Experiência na área de Psicologia, com ênfase em Teoria Crítica da Sociedade, atuando principalmente nos seguintes temas: Indústria Cultural, Aceleração, Teoria Crítica, História da Psicologia e Educação.

Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP

Campus de Bauru – Departamento de Psicologia

Campus de Araraquara – Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar

Bauru e Araraquara, São Paulo, Brasil

Grupo de Pesquisa Ética, Educação, Direitos Humanos – CNPq

Published

2024-02-16

How to Cite

Frollini Lunardelli, A., & Maia, A. F. . (2024). INSTRUMENTAL REASON AND EDUCATION: REFLECTIONS ON SCHOOL AND NEW TECHNOLOGIES. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/41048

Issue

Section

Artigos