O PROFESSOR DO ENSINO BÁSICO, TÉCNICO E TECNOLÓGICO:

INSTITUCIONALIDADE ORNITORRINCA? FRENTES DE LUTAS NOS GIROS DE UM CALEIDOSCÓPIO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/edur.v41i41.53151

Keywords:

Institutos federais, carreira EBTT, Atuação acadêmica verticalizada, Inovação, Precarização

Abstract

This article aims to analyze, in the historical context, the implementation of the Federal Institutes (FIs) and the teacher of Basic, Technical and Technological Education (BTTE), seeking to problematize the teaching work in its complexity. We used an integrative review of the literature on the subject. The results show that the FIs occupy a prominent role in the Brazilian educational system, by offering a proposal of verticalized academic action, anchored in the indissociability between research and extension, and materialized from the creation of the BTTE career. The latter, in turn, is part of a spectrum that can oscillate between the poles of innovation-precariousness, especially when observed in the face of the demands of the neoliberal political project. In this sense, we draw attention to the need for two fronts of struggles, which corroborate with the strengthening of the identity of professor BTTE and the desired project in the law of creation of FIs. They are: 1) Consolidation of a political-pedagogical training, based on the structuring foundations and educational principles of the institution; 2) The construction of a "resistance from within", which unfolds in the critical re-elaboration of public knowledge, through teaching, research and extension actions, as well as, in the imbrication with the agendas of social movements, unions, scientific organizations, political, artistic and cultural.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ivan Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

    Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (2016), Mestre em Ciências da Motricidade pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2009), Licenciado em Educação Física (2006) e Pedagogia (2017). Foi aluno de iniciação científica (Bolsista CNPq/ 2005-2006), Bolsista de mestrado (CAPES - 2007) e contemplado com Bolsa de doutorado (CAPES - 2015). Atuou como professor do ensino superior no curso de Educação Física da Universidade Cruzeiro do Sul (2010-2015) e da Educação Básica pública de São Paulo - Estadual e Municipal (2008 - 2015). Atualmente é professor EBTT em regime de dedicação exclusiva do Instituto Federal de São Paulo (Campus São Paulo). É membro pesquisador do "Grupo de Pesquisa em Educação Física Escolar" (GPEF) da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo e do "Grupo de Pesquisa em Educação, Politecnia e Sociedade" (GPEPS) do Instituto Federal de São Paulo. Tem experiência com os seguintes temas: Educação, Educação Física Escolar, Currículo, Práticas pedagógicas.

  • Kelma Freitas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

    Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1996) e mestrado em Ciências (Fisiologia Geral) pela Universidade de São Paulo (2002). Doutorado em Ensino de Biologia pelo Programa Interunidades de Ensino de Ciências (PIEC) na USP, tendo como foco de estudo o IFSP. Professora EBTT de Biologia para ensino técnico integrado ao médio, Cursos Superiores e cursos de extensão - Instituto Federal de São Paulo, Campus Avançado de São Miguel Paulista. Tem experiência em Ciências Biológicas e Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação continuada de professores, Ensino Técnico Integrado ao Médio, Ensino de Ciências, Ensino de Botânica, História da Ciência, Biodiversidade Vegetal, Aves.

Published

2025-02-10

Issue

Section

Artigos

How to Cite

1.
O PROFESSOR DO ENSINO BÁSICO, TÉCNICO E TECNOLÓGICO:: INSTITUCIONALIDADE ORNITORRINCA? FRENTES DE LUTAS NOS GIROS DE UM CALEIDOSCÓPIO. edur [Internet]. 2025 Feb. 10 [cited 2025 Dec. 24];41(41). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/53151