Teaching botany in a bilingual context portuguese - Brazilian Sign Language from the historical-cultural theory

O ENSINO DE BOTÂNICA EM CONTEXTO BILÍNGUE PORTUGUÊS-LIBRAS A PARTIR DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURALTEACHING BOTANY IN A BILINGUAL CONTEXT PORTUGUESE-BRAZILIAN SIGN LANGUAGE BASED ON THE HISTORICAL-CULTURAL THEORY

Authors

  • Gustavo Fernandes Rodrigues Universidade Federal de Goiás https://orcid.org/0009-0006-1229-8256
  • Lidiane de Lemos Soares Pereira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Câmpus Anápolis https://orcid.org/0000-0002-8471-7169
  • Anna Maria Canavarro Benite Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.1590/

Keywords:

botany, Deaf, Vigotski

Abstract

This article aims, based on the Historical-Cultural Theory, to investigate the conceptual appropriation of deaf students in a bilingual environment, focusing on botany and using strategies such as imagery resources and experimentation. For this purpose, we developed a didactic sequence, consisting of four pedagogical interventions, which was implemented in the year 2023. The data collection instruments used were questionnaires, imagery activities, and video recordings. The data were subjected to conversation analysis. Our data allowed us to show that pedagogical strategies focusing on visual experience and the use of imagery resources enhance the learning of the deaf and their development, as they function as mediating signs, and experimentation fosters learning, as it provides opportunities for social interaction and observation of natural phenomena. Furthermore, we point out the linguistic barrier and the lack of language stimulation, which hinders the acquisition of spontaneous concepts and impairs the development of scientific concepts.

 

Author Biographies

  • Gustavo Fernandes Rodrigues, Universidade Federal de Goiás

    Licenciado em Biologia e Mestre em Educação em Ciências e Matemática, ambos pela Universidade Federal de Goiás.

  • Lidiane de Lemos Soares Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Câmpus Anápolis

    Doutora em Química e Mestre em Educação em Ciências e Matemática, ambas pela Universidade Federal de Goiás. Licenciada em Química pela Universidade Estadual de Goiás. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Campus Anápolis.

  • Anna Maria Canavarro Benite, Universidade Federal de Goiás

    Doutora em Ciências. Professora do Instituto de Química e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiás, Brasil.

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Published

2025-07-14