TEACHING OF BOTANY AND BIOLOGICAL CLASSIFICATION IN AN FAMILY FARM SCHOOL

KNOWLEDGE DIALOGUE ON FIELD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/21172020210122

Keywords:

Family Farm School, Ethnobotany, Scientific knowledge, Local knowledge

Abstract

In this paper, we aimed to establish a knowledge dialogue in a rural school through workshops that explored biological diversity of plants. A survey was carried out aiming to understand previous knowledge on plants and biological classification modes with students of a Family Farm School.  Using Ethnobiology as a theoretical basis, we promote the dialogue between traditional and scientific knowledge. The research was performed with students of 6o and 8o grades. The action-research methods were also used as a support in this research. The results show that students have extensive knowledge of different species of plants that are in their daily lives. The research also show that the students use morphological and functional criteria to categorize plants. In addition, the research has evidenced the significance of science workshops that address aspects related to biological classification as a tool for learning botany and the valorization of community knowledge, providing a dialogue between local and scientific knowledge at school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, R. C. et al. Classificação biológica: uma experiência pedagógica junto a estudantes de um curso de formação intercultural de educadores indígenas. Revista SBEnBIO, n. 7, p. 6392-6402, 2014. Disponível em: https://docplayer.com.br/28672877-Classificacao-biologica-uma-experiencia-pedagogica-junto-a-estudantes-de-um-curso-de-formacao-intercultural-de-educadores-indigenas.html. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

ARAÚJO, C. S.; F SOBRINHO, J.. O bioma caatinga no entendimento dos alunos da rede pública de ensino da cidade de Sobral, Ceará. Revista Homem, Espaço e Tempo, v. 3, n. 1, 2009. Disponível em: https://docplayer.com.br/11104118-O-bioma-caatinga-no-entendimento-dos-alunos-da-rede-publica-de-ensino-da-cidade-de-sobral-ceara-1.html. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

BAPTISTA, G. C. S. Importância da demarcação de saberes no ensino de ciências para sociedades tradicionais. Ciência & Educação, v. 16, n. 3, p. 679-694, 2010.Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v16n3/v16n3a12.pdf. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

BAPTISTA, G. C. S. A contribuição da etnobiologia para o ensino e a aprendizagem de ciências: estudo de caso em uma escola pública do estado da Bahia. 2007. 250 p.Dissertação (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana. Salvador. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/15805/1/Geilsa%20Costa%20Santos%20Baptista.pdf. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 229 p. , 2004. [ Links ]

BITENCOURT, R. B.; MARQUES, J.; MOURA, G. J. B. de. O imaginário sobre a Caatinga representada nos desenhos infantis de estudantes do Nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 9, n. 2, p. 254-269, 2014. Disponível em: http://revbea.emnuvens.com.br/revbea/article/download/4011/2898. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

COSTA, L. de O.; WAIZBORT, R. F. Concepções de alunos do ensino médio sobre o tema Classificação Biológica. Investigações em Ensino de ciências, v. 18, n. 3, p. 667-680, 2013. Disponível em:https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/119/83. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

COSTA, L. de O. A classificação biológica nas salas de aula: modelo para um jogo didático. 2012. Dissertação (Pós-graduação em Ensino de Biociências e saúde) Instituto Fio Cruz, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/6410/1/leandro_costa_mp_2012.pdf. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

EFA VALENTE. Projeto Político Pedagógico. Valente: EFA VALENTE, 2015. [Links]

FERREIRA, F. S. et al. A zoologia e a botânica do ensino médio sob uma perspectiva evolutiva: uma alternativa de ensino para o estudo da biodiversidade. Cadernos de Cultura e Ciência, v. 2, n. 1, p. 58-66, 2008. Disponível em: http://periodicos.urca.br/ojs/index.php/cadernos/article/download/19/19-59-2-PB. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

LETUNIC, I.; BORK, P. Interactive Tree Of Life (iTOL): an online tool for phylogenetic tree display and annotation. Bioinformatics, v. 23, n. 1, p. 127-128, 2006. Disponível em: https://academic.oup.com/bioinformatics/article/23/1/127/188940. Acesso em: 30. abr. 2020 (Ferramenta disponível em: https://academic.oup.com/bioinformatics/article/23/1/127/188940. Acesso em: 30. abr. 2020 (Ferramenta disponível em: https://phylot.biobyte.de/. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

LIMA, L. da A.; FREIXO, A. A. Saberes e Sabores do Campo: Relações entre Conhecimentos Científicos e Tradicionais Numa Escola Família Agrícola do Sertão da Bahia. Revista Metáfora Educacional, n. 13, p. 21-35, 2012. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4153132. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

OLIVEIRA, F. C. de, et. al. Avanços nas pesquisas etnobotânicas no Brasil. Acta bot. bras, v. 23, n. 2, p. 590-605, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/abb/v23n2/v23n2a31. Acesso em: 30. abr. 2020. [Links]

OLIVEIRA, J. F. C.; FREIXO, A. A. Contribuições de um herbário escolar para o ensino de ciências no contexto da Educação do Campo. Ciência & Desenvolvimento-Revista Eletrônica da FAINOR, v. 12, n. 2, 2019. Disponível em: http://srv02.fainor.com.br/revista/index.php/memorias/article/view/935. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

RODRIGUES, M. de A.; PASSADOR, R. Jr. Etnoconhecimento: uma possibilidade de diálogo para o ensino. In: FÓRUM DE EDUCAÇÃO E DIVERSIDADE, 4., 2010, Tangará da Serra. Anais... Tangará da Serra: UNEMAT, 2010. Disponível em: http://need.unemat.br/4_forum/artigos/mariana.pdf. Acesso em: 30. abr. 2020. [Links]

ROMA, V. N.; MOTOKANE, M. T. Classificação biológica nos livros didáticos de Biologia do ensino Médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 6., Florianópolis, 2007. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 2007. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/vienpec/CR2/p878.pdf. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

SHAW, C. A. ITIS (The Integrated Taxonomic Information System). 2004. Disponível em: https://www.itis.gov/. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

SOUSA, D. K. C. de; FREIXO, A. A. Sistemas de classificação intuitiva como possibilidade para o ensino de diversidade animal no contexto da educação do campo. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, v. 20, p. 193-220. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/16066. Acesso em:Acesso em: 30. abr. 2020 2020. [ Links ]

SOUSA, D. K. C. de; SILVA, I. T. da. Bichos e plantas que conhecemos! Trabalhando biodiversidade e classificação. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/333224444_Bichos_e_plantas_que_conhecemos. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

SILVA, L. H. da. Educação do Campo e Pedagogia da Alternância: a experiência brasileira. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, v. 5, p. 105-112, 2008. [Links]

TEIXEIRA, M. L. da S.; SILVA, J. P. dos S.; FREIXO, A. A. A Caatinga em imagens: representações de estudantes de dois contextos socioculturais da Bahia. Rev. educ. PUC-Camp., v. 23, n. 3, p. 455-470, 2018. Disponível em: http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/3950. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

TEIXEIRA, A. M. F.; FREIXO, A. A. Educação do campo e memória de velhos: navegando entre o passado e o presente. Revista Contrapontos, v. 11, n. 1, p. 14-23, 2011. Disponível em: http://www6.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/2261. Acesso em: 30. abr. 2019. [ Links ]

THE THE Plant List. Versão 1.1. 2013. Disponível em: http://www.theplantlist.org/. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em:30. abr. 2020. [Links]

VERGUTZ, C. B.; CAVALCANTE, L. O. H. As aprendizagens na Pedagogia da Alternância e na Educação do Campo. Reflexão e Ação, v. 22, n. 2, p. 371-390, 2014. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/5057/3697. Acesso em: 30. abr. 2020. [ Links ]

URSI, S., et al. Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 7-24, 2018. Acesso em:26. Set. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v32n94/0103-4014-ea-32-94-00007.pdf . Acesso em:30. abr. 2020. [ Links ]

Published

2021-02-03 — Updated on 2021-04-30

Issue

Section

RESEARCH REPORTS