Teacher development of a Science Education Teacher by means of teaching training programs articulation

O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS PELA ARTICULAÇÃO DE PROGRAMAS DE FORMAÇÃO DOCENTE

Authors

  • Elisabeth Barolli Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação https://orcid.org/0000-0001-9736-107X
  • Verónica Marcela Gurudi Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172021230108%20

Keywords:

Science Teacher Education, Teacher Professional Development, Teacher Education Public Policies.

Abstract

This works sustains the hypotheses that it is essential for a teacher education process initiated in graduate level and supported by programs of teaching incentive to be continued by teacher’s participation in other long term formative contexts, in order to enable professional development. To verify that hypotheses, we have analyzed the trajectory of a Physics teacher who has completed a Professional Master, starting from her admission in Physics Teaching Program at a public University. Regarding methodology, we opted for the qualitative research tradition, using as main source of data a flexible structured interview with the teacher. Data analysis was conducted following a scheme that understands professional development as constituted by different dimensions related to teaching knowledge. Results seem to confirm our hypothesis, making evident the relevance of the continuity and articulation between initial and continuous teacher’s education programs, to favor professional development of Science teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAROLLI, E.; NASCIMENTO, W. E. ; MAIA, J. ; VILLANI, A. (2019) Desarrollo profesional de profesores de ciencias: dimensiones de análisis. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciências, v. 18, p. 173-197, 2019.

COCHRAN-SMITH, M., & LYTLE, S. L. (1999). Relationships of Knowledge and Practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, USA, 24, 249–305, 1999.

CURY, F. G. (2013). De Narrativas a Análises Narrativas: reflexões sobre a análise de depoimentos em pesquisas de história da educação (matemática). Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 6 (1), 143-164.

DAY, C. (2001). Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto, Portugal: Porto Editora.

DELORS, J. (Coord.). (1999) Educação um tesouro a descobrir. UNESCO, MEC. São Paulo: Cortez.

GINZBURG, C. (1989). Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras.

IMBERNÓN, F. (2009). Formação permanente do professorado: novas tendências. Trad.: Valenzuela, S. T. São Paulo: Cortez.

NÓVOA, A. (2009). Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa, Portugal: Educa.

PERRENOUD, P. (2000). Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

PONTE, J. P. (1998). Da formação ao desenvolvimento profissional. Actas Lisboa ProfMat. Lisboa: APM, 27-44

PRYJMA, M. F. (2012). A formação inicial de professor: considerações sobre o programa de licenciaturas internacionais. Formação docente, Belo Horizonte, 4 (7), 85-99.

SELLES, S. E. (2000). Formação continuada e desenvolvimento profissional de professores de ciências: anotações de um projeto. Ensaio (Belo Horizonte), 2 (2), 167-181.

SHULMAN, L. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Havard Educational Review, 57 (1), 1-22.

TARDIF, M. (2000). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, 13, 5-24.

VILLANI, A.; BAROLLI, E.; NASCIMENTO, W. E. (2020). Revisitando trajetórias docentes: uma sinergia entre contextos e disposições. Investigações em Ensino de Ciências (Online), v. 25, p. 270-299.

VILLEGAS-REIMERS, E. (2003). Teacher professional development: an international review of the literature. Paris: UNESCO. International Institute for Educational Planning.

Published

2021-04-28

Issue

Section

RESEARCH REPORTS