THE SUBJECTIVE AND THE OPERATIONAL IN OVERCOMING LEARNING DIFFICULTIES IN SCIENCE

O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM CIÊNCIAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172022240101

Keywords:

Keywords: Subjective and operational; Overcoming learning difficulties; Science learning.

Abstract

The overcoming of school learning difficulties was explained by a theoretical model, developed within the scope of the theory of subjectivity, which was not developed based on research in the context of science teaching and learning. Another theoretical model was developed by Spanish constructivists to explain the overcoming of learning difficulties in science, but without taking into account the subjective dimension of learning. We need to build, through research, an extension of the subjectivity theory model, considering the subjective and the operational in overcoming learning difficulties in science. As a first step in this direction, we present, in this article, the two theoretical models mentioned and explore some of their epistemological, ontological and theoretical similarities and differences, as well as some of their implications for research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bezerra, M. D. S. (2014). Dificuldade de Aprendizagem e Subjetividade: Para além das representações hegemónicas do aprender [Dissertação de Mestrado]. Universidade de Brasília. Brasília.

Cachapuz, A. F. (2000). A procura da excelência na aprendizagem. Série-Estudos, 10, 9-26. https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/596/484

Égler, V. L. P., & Mitjáns Martínez, A. (2019). A configuração subjetiva da ação de aprender: implicações na organização do contexto educativo na formação de professores. In: Tacca, M. C. V. R., & Mitjáns Martínez, A., & González Rey, F. L., & Coelho, C. M. M. Subjetividade, Aprendizagem e Desenvolvimento: estudos de caso em foco (pp. 193-216). Campinas: Alínea.

González Rey, F. L. (2006). O sujeito que aprende: desafios do desenvolvimento do tema da aprendizagem na psicologia e na prática pedagógica. In: Tacca, M. C. V. R. Aprendizagem e trabalho pedagógico (pp. 29-44). Campinas: Alínea.

González Rey, F. L., & Mitjáns Martínez, A. (2017a). El desarrollo de la subjetividad: una alternativa frente a las teorías del desarrollo psíquico. Papeles de trabajo sobre cultura, educación y desarrollo humano, 13 (2), 3-20. http://psicologia.udg.edu/PTCEDH/menu_articulos.asp

González Rey, F. L., & Mitíjans Martínez, A. (2017b). Subjetividade: Teoria, Epistemologia e Método. Campinas: Alínea.

González Rey, F. L., & Mitjáns Martínez, A., & Bezerra, M. Psicología en la educación: Implicaciones de la subjetividad en una perspectiva cultural- histórica. Revista Puertorriqueña de Psicología, 27 (2), 260-274. http://fernandogonzalezrey.com/images/PDFs/producao_biblio/fernando/artigos/educacao_e_subjetividade/PSICOLOGA-EN-LA-EDUCACIN.pdf

González Rey, F. L. (2019). A Epistemologia Qualitativa 20 Anos Depois. In: Mitjáns Martínez, A., & González Rey, F. L., & e Valdés Puentes, R. (Orgs.) Epistemologia Qualitativa e Teoria da Subjetividade: discussões sobre educação e saúde (pp. 21-45). Uberlândia: EDUFU.

Medeiros, A. M. A. (2018). Análise dos processos subjetivos de aprendizagem Matemática escolar de crianças consideradas em situação de dificuldade [Tese de Doutorado]. Universidade de Brasília. Brasília.

Mitjáns Martínez, A. (2005). A Teoria da Subjetividade de González Rey: Uma Expressão do Paradigma da Complexidade na Psicologia. In: González Rey, F. L. (Org.) Subjetividade, Complexidade e Pesquisa em Psicologia (pp. 1-25). São Paulo: Pioneira Thomson Learning.

Mitjáns Martínez, A. (2014). O lugar da imaginação na aprendizagem escolar: suas implicações para o trabalho pedagógico. In: Mitjáns Martínez, A., & Álvarez P. (Orgs) O sujeito que aprende: diálogo entre a psicanálise e o enfoque histórico-cultural (pp. 63-97). Brasília: Liber Livro.

Mitjáns Martínez, A. (2019). Epistemologia Qualitativa: dificuldades, equívocos e contribuições para outras formas de pesquisa qualitativa. In: Mitjáns Martínez, A., & González Rey, F. L., & Valdés Puentes, R. (Orgs.) Epistemologia Qualitativa e Teoria da Subjetividade: discussões sobre educação e saúde (pp. 47-69). Uberlândia: EDUFU.

Mitjáns Martínez, A., & González Rey, F. L. (2012). O subjetivo e o operacional na aprendizagem escolar: pesquisas e reflexões. In: Mitjáns Martínez, A., & Scoz, B. J. L., & Castanho, M. I. S. (Orgs.) Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco (pp. 59-83). Brasília: Liber Livros.

Mitjáns Martínez, A., & González Rey, F. L. (2017). Psicologia, Educação e Aprendizagem Escolar: avançando na contribuição da leitura cultural histórica. São Paulo: Cortez.

Mitjáns Martínez, A., Goulart, D.M., Tacca, M.C.V.R. & Mori, V.D. (2020) Teoria da subjetividade: contribuições em diferentes campos e contextos. In: Mitjáns Martínez, A.,Tacca, M. C. V. R. & Puentes, R.V. Teoria da Subjetividade: discussões teóricas, metodológicas e implicações na prática profissional (pp 15- 44). Campinas: Alínea.

Muniz, L., & Almeida, P. (2017) O valor heurístico da categoria configuração subjetiva da ação. In: Mori, V., & Campolina, L. O. Diálogos com a teoria da subjetividade: reflexões e pesquisas (pp. 61-82). Curitiba: CRV.

Muniz, L. S., & Mitjáns Martínez, A. (2019). Aprendizagem Criativa da Leitura e da Escrita e Desenvolvimento: Princípios e estratégicas do trabalho pedagógico. Curitiba: Appris.

Pozo, J. I., & Gómez Crespo, M. Á. (2009) A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico (5ª ed.) Porto Alegre: Artmed.

Rossato, M. (2009). O movimento da subjetividade no processo de superação das dificuldades de aprendizagem escolar [Tese de Doutorado]. Universidade de Brasília. Brasília.

Rossato, M., & Mitjáns Martínez, A. (2011). A superação das dificuldades de aprendizagem e as mudanças na subjetividade. In: Mitjáns Martínez, A., & Tacca, M. C. V. R. Possibilidades de Aprendizagem: Ações pedagógicas para alunos com dificuldade e deficiência (pp. 71-107). Campinas: Alínea.

Tacca, M. C. V. R. (2006). Estratégias pedagógicas: conceituação e desdobramentos com foto nas relações professor-aluno. In: Tacca, M. C. V. R. (Org.). Aprendizagem e trabalho pedagógico (pp. 45-68). Campinas: Alínea.

Published

2022-02-15

Issue

Section

RESEARCH REPORTS