INTERACTION AND MEDIATION PATTERNS IN TWO ONLINE FORUMS IN A COURSE FOR THE CONTINUING EDUCATION OF BIOLOGY TEACHERS

PADRÕES DE INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO EM DOIS FÓRUNS ONLINE EM UM CURSO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE BIOLOGIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172022240130

Keywords:

Formação de professores, Educação à distância, Mediação

Abstract

The present work aims to analyze the interaction patterns, the depth of the discussions, the categories of speech and the forms of mediation of teachers / course participants in an online course of continuing education for Biology teachers. Quali-quantitative research followed 36 course participants and a mediator in two thematic forums. There was a dynamism in the speech shifts, between course participants and mediators, allowing patterns of interaction in addition to the triadic forms: Initiation, Response and Feedback (I-R-F) and Initiation, Response and Evaluation (I-R-E), typical in face-to-face interaction activities. Such patterns indicate good depth in the conversations and greater reflections for the construction of meanings. Thus, the mediator is not the center of discussions and the whole conversational dynamic is not restricted to a reactive model of interaction.

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Author Biographies

Ranlig Carvalho de Medeiros, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF/CEDERJ. Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão em EAD - PIGEAD pelo programa de Pós-graduação do Instituto de Matemática da UFF/LANTE. Mestre em Educação em Ciências e Matemática, pelo Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEduCiMat/UFRRJ. Atualmente é parte do corpo de mediadores presenciais do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas e Licenciatura em Pedagogia (Cederj/UERJ) em Paracambi. É professor regente de Ciências, Biologia e Física da rede estadual de educação - SEEDUC.

Benjamin Carvalho Teixeira Pinto, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professor Associado lotado no Departamento de Teoria e Planejamento de Ensino (DTPE), Instituto de Educação da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil. Professor
Pesquisador no Mestrado Profissional do Programa de PósGraduação em Educação em Ciências e Matemática.

Daniel Fábio Salvador, Fundação CECIERJ

Professor Associado Doutor da Fundação CECIERJ, ligada a Secretaria de Ciência e Tecnologia do estado do RJ. Docente e orientador do programa de pós-graduação em Ensino de Biociências e Saúde do IOC-Fiocruz.

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Published

2022-11-30

Issue

Section

THEORETICAL ARTICLE