Introductory methodological notes to think about research in Science Teaching based on historical-dialectical materialism: what are we looking for when we carry out a bibliographical review?
INTRODUTÓRIAS PARA PENSAR A PESQUISA NO ENSINO DE CIÊNCIAS A PARTIR DO MATERIALISMO HISTÓRICO-DIALÉTICO: O QUE ESTAMOS PROCURANDO QUANDO FAZEMOS UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA?
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-21172022240179Keywords:
Historical-dialectical materialism, Method;, Literature reviewAbstract
This article-opinion dialogues with “A bibliographical review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of the worldview for Science Education”, article by Carlos Sérgio Leonardo Júnior (2023). Taking as a reference the methodological considerations and results listed by the author, I bring here methodological contributions to think about bibliographic reviews based on historical-dialectical materialism. In the first moment of the text, I present elements of the historical-dialectical materialist method, reinforcing the importance of prioritizing the object of our investigation. In the second part of the text, I list procedures for thinking about aspects of the investigation and exposition method when dealing with a review. I conclude this manuscript by defending the need to go beyond a simple description of the investigated object and move on to an analysis that points out gaps and contradictions; show how elements of totality are expressed in the particularity of the object; and what possible aspects of progress and successes the reviewed works can highlight.
Downloads
References
Chasin, J. (2009). Marx: estatuto ontológico e resolução metodológica Boitempo.
Goleman, D. (1995). Inteligência emocional Objetiva.
Leonardo Júnior, C. S. (2023). Uma revisão bibliográfica sobre aspectos ontológicos e epistemológicos da ciência: a importância da concepção de mundo para a Educação em Ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 25, e46673. https://doi.org/10.1590/1983-21172022240162
Magalhães, P. (2023). Bases anticoloniais para o ensino histórico-crítico de química: primeiras incinerações [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Bahia]. Repositório Institucional da UFBA. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/36861
» https://repositorio.ufba.br/handle/ri/36861
Marx, K. (2000). Teses sobre Feuerbach(A. Pina Trad.). (Trabalho original publicado em 1845). https://www.marxists.org/portugues/marx/1845/tesfeuer.htm
» https://www.marxists.org/portugues/marx/1845/tesfeuer.htm
Marx, K. (2011). Grundrisse - Manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da economia política Boitempo Editorial.
Marx, K. (2013). O Capital - Crítica da economia política. Livro 1: O processo de produção do capital Boitempo Editorial.
Marx, K. (2017). O Capital - Crítica da economia política. Livro 3: O processo de circulação do capital Boitempo Editorial.
Massi, L., Souza, B. N., Sgarbosa, E. C., & Colturato, A. R. (2019). Incorporação da pedagogia histórico-crítica na educação em ciências: uma análise crítica dialética de uma revisão bibliográfica sistemática. Investigações em Ensino de Ciências, 24(2), 212-255. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p212
» https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p212
P Netto, J. P. (2011). Introdução ao estudo do método de Marx Expressão Popular.
Patto, M. H. S. (2000). Mutações do cativeiro: escritos de psicologia e política Hacker Editores.
Pires, I. S. (2020). O ensino de Ciências e a Pedagogia Histórico-Crítica: O que as práxis educativas revelam [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Bahia/Universidade Estadual de Feira de Santana]. Repositório Institucional da UFBA. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/32852
» https://repositorio.ufba.br/handle/ri/32852
Rossler, J. H. (2006). Sedução e alienação no discurso construtivista Autores Associados.
Saviani, D. (2008). Escola e democracia (Edição comemorativa) Autores Associados.
Saviani, D. (2019). Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações Autores Associados.
Tonet, I.(2013). Método científico: uma abordagem ontológica Instituto Lukács.
Vigotski, L. S. (2004). Teoria e método em Psicologia Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (2009). A construção do pensamento e da linguagem Martins Fontes.