Conception of inclusion in research in science teaching with students on the autistic spectrum
CONCEPÇÃO DE INCLUSÃO NAS PESQUISAS EM ENSINO DE CIÊNCIAS COM ESTUDANTES NO ESPECTRO AUTISTA
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-21172022240194Keywords:
Autism, Deficiency, InclusionAbstract
We seek to understand how national and international research presents the inclusion of autistic people in science classes. Our objective was a bibliographical investigation in the area from the diagnostic elaboration of autism from 1943 to the year 2022. Based on the assumptions of the Historical-Cultural Theory, we analyzed the 19 articles (eight national and 11 international) in identifying limits and contributions of the productions. We noticed that, for the most part, pedagogical intervention research took place in Specialized Educational Service rooms without the relationship with peers in the regular classroom. Many of them as stagnant pedagogical actions without an articulated and continued proposal in school projects. We identified few justifications regarding the teaching of science knowledge in contributions to overcoming explicit interruptions – the difficulty of people with autism in relation to communication and social bonds.
Downloads
References
Alber-Morgan, S. R., Sawyer, M. R., & Miller, H. L. (2015). Teaching science to young children with special needs. In Cabe Trundle, K., & Saçkes, M. (Eds.) Research in Early Childhood Science Education Springer, Dordrecht, (pp. 299-324). https://doi.org/10.1007/978-94-017-9505-0_14
» https://doi.org/10.1007/978-94-017-9505-0_14
APA. American Psychiatric Association. (2022). DSM-5-TR: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders
Asperger, H. (1991). ‘Autistic psychopathy’ in childhood. In U. Frith(Ed.), Autism and Asperger Syndrome, (pp. 37-92). Cambridge University Press.
Brasil. (2008). Decreto n. 6.571. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Diretrizes Operacionais da Educação Especial para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica Brasília: Diário Oficial da União. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=428-diretrizes-publicacao&Itemid=30192
Brasil. (2012). Lei n. 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de proteção dos direitos da pessoa com Transtorno do Espectro Autista Brasília: Diário Oficial da União . https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm
» https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm
Brasil. (2023). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar da Educação Básica 2022: Resumo Técnico Brasília. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2022.pdf
Carnahan, C. R., & Williamson, P. S. (2013). Does compare-contrast text structure help students with autism spectrum disorder comprehend science text?. Exceptional Children, 79(3), 347-363. https://doi.org/10.1177/001440291307900302
» https://doi.org/10.1177/001440291307900302
Carnahan, C. R., Williamson, P., Birri, N., Swoboda, C., & Snyder, K. K. (2016). Increasing comprehension of expository science text for students with autism spectrum disorder. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 31(3), 208-220. https://doi.org/10.1177/1088357615610539
» https://doi.org/10.1177/1088357615610539
Cesar, K. K. F. A., Oliveira, L. A., Araújo, L. G., Soares, R. M. L. F., & Soares, C. R. G. (2020). Materiais didáticos para o ensino aprendizado de alunos com autismo do ensino fundamental em escola pública. Experiências em Ensino de Ciências, 15(2), 597-604. https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/744/711
» https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/744/711
Costa, C. F., & Medeiros, D. (2020). O ensino de ciências em um contexto inclusivo: relato de uma prática pedagógica no curso de ciências biológicas. Revista Insignare Scientia, 3(5), 424-438. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i5.11342
» https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i5.11342
Diniz, D. (2012). O que é deficiência Editora Brasiliense.
Duarte, N. (2018). O currículo em tempos de obscurantismo beligerante. Espaço do Currículo (online), 11(2), 139-145. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39568
» https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39568
Finson, K. D. (2018). Scientific inquiry and developing explanations for all. In M. Koomen, S. Kahn, C. L. Atchison, & T. A. Wild(Orgs.), Towards inclusion of all learners through science teacher education(pp. 212-226). Brill.
Fontes, A. da S., Batista, M. C., Schwerz, R. C., & Ramos, F. P. (2019). A utilização do smartphone como recurso didático no ensino de física - uma possibilidade de inclusão. Formação@Docente, 11(2), 1-25. https://doi.org/10.15601/f@d.v11i2.1961
» https://doi.org/10.15601/f@d.v11i2.1961
Fonseca, M. A., Hardoim, E. L., Mansilla, D. E. P., & Fonseca, J. S. (2021). A sala de recursos multifuncional para inclusão dos alunos autistas no ensino de ciências naturais. Brazilian Journal of Development, 7(6), 56863-56876. https://doi.org/10.34117/bjdv7n6-205
» https://doi.org/10.34117/bjdv7n6-205
Gomes, P. T. M., Lima, L. H. L., Bueno, M. K. G., Araújo, L. A., & Souza, N. M. (2015). Autismo no Brasil, desafios familiares e estratégias de superação: revisão sistemática. Jornal de Pediatria, 91(2), 111-121. https://doi.org/10.1016/j.jped.2014.08.009
» https://doi.org/10.1016/j.jped.2014.08.009
Gonçalves, N. T. L. P., Kauark, F. da S., & Nunes Filho, C. F. (2020). O ensino de ciências para autistas. Experiências em Ensino de Ciências, 15(1), 258-268. https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID690/v15_n1_a2020.pdf
» https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID690/v15_n1_a2020.pdf
Greene, A., & Bethune, K. S. (2019). The effects of systematic instruction in a group format to teach science to students with autism and intellectual disability. Journal of Behavioral Education, 30(1), 62-79. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s10864-019-09353-6
» https://doi.org/10.1007/s10864-019-09353-
Hart, J. E.; & Whalon, K. J. (2012). Using video self-modeling via iPads to increase academic responding of an adolescent with autism spectrum disorder and intellectual disability. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 47(4), 438-446. http://www.jstor.org/stable/23879637
» http://www.jstor.org/stable/23879637
Hell, I. B., & Mancini, K. C. (2020). Caminhos indiretos na aprendizagem de um jovem autista sob olhar da perspectiva histórico-cultural. Brazilian Journal of Development, 6(8), 54651-54667. https://doi.org/10.34117/bjdv6n8-034
» https://doi.org/10.34117/bjdv6n8-034
Jimenez, B. A., Lo, Y., & Saunders, A. F. (2014). The additive effects of scripted lessons plus guided notes on science quiz scores of students with intellectual disability and autism. The Journal of Special Education, 47(4), 231-244. https://doi.org/10.1177/0022466912437937
» https://doi.org/10.1177/0022466912437937
Kanner, L. (1997). Os distúrbios autísticos do contato afetivo. In P. S. Rocha (Org.), Autismos (pp. 111-170). Escuta.
Knight, V. F., Collins, B., Spriggs, A. D., Sartini, E., & MacDonald, M. J. (2018). Scripted and unscripted science lessons for children with autism and intellectual disability. Journal of Autism and Developmental Disorders, 48(7), 2542‐2557. https://doi.org/10.1007/s10803-018-3514-0
» https://doi.org/10.1007/s10803-018-3514-0
Knight, V. F., Kuntz, E. M., & Brown, M. (2018). Paraprofessional-delivered video prompting to teach academics to students with severe disabilities in inclusive settings. Journal of Autism and Developmental Disorders, 48(6), 2203-2216. https://doi.org/10.1007/s10803-018-3476-2
» https://doi.org/10.1007/s10803-018-3476-2
Knight, V. F., Smith, B. R., Spooner, F., & Browder, D. M. (2012). Using explicit instruction to teach science descriptors to students with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(3), 378-389. https://doi.org/10.1007/s10803-011-1258-1
» https://doi.org/10.1007/s10803-011-1258-1
Knight, V. F., Spooner, F., Browder, D. M., Smith, B. R., & Wood, C. L. (2013). Using systematic instruction and graphic organizers to teach science concepts to students with autism spectrum disorders and intellectual disability. Focus on autism and other developmental disabilities, 28(2), 115-126. https://doi.org/10.1177/1088357612475301
» https://doi.org/10.1177/1088357612475301
Knight, V. F., Wood, C. L., Spooner, F., Browder, D. M., & O’Brien, C. P. (2015). An exploratory study using science eText with students with autism spectrum disorder. Focus on autism and other developmental disabilities, 30(2), 86-99. https://doi.org/10.1177/1088357614559214
» https://doi.org/10.1177/1088357614559214
Kosik, K. (1976). Dialética do concreto Paz e Terra.
Leontiev, A. N. (1978). Actividad, conciencia y personalidad Ciencias del hombre.
Martins, L. M. (2015). As aparências enganam: divergências entre o materialismo histórico-dialético e as abordagens qualitativas de pesquisa. In S. C. Tuleski, M. Chaves, & H. A. Leite (Orgs.), Materialismo histórico-dialético como fundamento da psicologia histórico-cultural: método e metodologia de pesquisa, (pp. 29-42). Eduem.
Martins, L. M., & Lavoura, T. N. (2018). Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educar em Revista, 34(71), 223-239. https://doi.org/10.1590/0104-4060.59428
» https://doi.org/10.1590/0104-4060.59428
Oliveira, A. M. de, & Strohschoen, A. A. G. (2019). A importância da ludicidade para inclusão do aluno com transtorno do espectro autista (TEA). Revista eletrônica pesquiseduca, 11(23), 127-139. https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/858
» https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/858
Oliveira, S. R. de, & Coelho, C. M. M. (2022). Mãe de criança com autismo, inclusão e educação infantil: processos da subjetividade contemporânea Editora Appris.
Paoli, J. de. (2023). Autismos, conhecimento científico e inclusão: o desenvolvimento humano em uma perspectiva histórico-cultural em aulas de ciências Tese (Doutorado em Educação em Ciências) - Universidade de Brasília, Brasília.
Paoli, J. de, & Machado, P F. L. (2022). Autismos em uma perspectiva Histórico-Cultural. Revista GESTO-Debate, 22(01-31). https://doi.org/10.55028/gd.v6i01-24.17534
» https://doi.org/10.55028/gd.v6i01-24.17534
Paoli; J. de, Sampaio, J. O., & Machado, P. F. L. (2022). Indiferença das (ou às) diferenças: pessoas no espectro do autismo apresentam interesse social?In F. S. D. Abreu, J. de Paoli, M. A. B. A. De Miranda, & M. S. M. Lima(Orgs.), Diversidade e inclusão: o que a Teoria Histórico-Cultural tem a contribuir? (pp. 221-239). CRV.
Pereira, D. N. G. (2022). Por entre olhares, o humano: processos de constituição de uma criança (com autismo) no segundo ano do ensino fundamental Tese (Doutorado em Educação) - Universidade São Francisco, Itatiba. https://www.usf.edu.br/galeria/getImage/427/8885821332712951.pdf
» https://www.usf.edu.br/galeria/getImage/427/8885821332712951.pdf
Sassaki, R. K. (1997). Inclusão: construindo uma sociedade inclusiva WVA.
Saviani, D. (2018). Escola e Democracia Autores Associados.
Serrano, P. (2016). A integração sensorial: no desenvolvimento e aprendizagem da criança Lisboa: Papa-letras.
Silva, R. R. da, Machado, P. F. L., & Tunes, E. (2019). Experimentar sem medo de errar. In W. L. P. dos SANTOS, Maldaner, O. A., &Machado, P. F. L . (Orgs.), Ensino de química em foco, (pp. 195-215). Unijuí.
Silva, V. F. da. (2016). A presença de alunos autistas em salas regulares, a aprendizagem de ciências e a alfabetização científica: percepções de professores a partir de uma pesquisa fenomenológica [Dissertação de Mestrado em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista]. http://hdl.handle.net/11449/138918
» http://hdl.handle.net/11449/138918
Smith, B. R., Spooner, F., & Wood, C. L. (2013). Using embedded computer-assisted explicit instruction to teach science to students with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 7(3), 433-443. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2012.10.010
» https://doi.org/10.1016/j.rasd.2012.10.010
Spooner, F., Knight, V., Browder, D., Jimenez, B., & Dibiase, W. (2011). Evaluating evidence-based practice in teaching science content to students with severe developmental disabilities. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 36(1-2), 62-75. https://doi.org/10.2511/rpsd.36.1-2.62
» https://doi.org/10.2511/rpsd.36.1-2.62
Tolstij, A. V. (1989). El hombre y la edad Editorial progreso.
Vigotski, L. S. (2007). Pensamiento y habla Colihue.
Vigotski, L. S. (2012a). Obras escogidas III: problemas del desarrollo de la psique Machado grupo de distribuición.
Vigotski, L. S. (2012b). Obras escogidas V: fundamentos de defectología Machado grupo de distribuición.
Wentz, F. M. de A. (2022). Aprendizagem e inclusão na utilização do jogo Gartic no ensino de química. Revista Insignare Scientia - RIS, 5(2), 204-220. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.12998