Training of physics teachers in the state of Paraná: How does the topic “Active learning” constitute itself in the discourse of teachers?
COMO O TEMA “METODOLOGIAS ATIVAS” SE CONSTITUI NO DISCURSO DOS PROFESSORES DURANTE UM PROCESSO DE FORMAÇÃO CONTINUADA
DOI:
https://doi.org/10.1590/Keywords:
Initial and continuing education, Theme of the utterance, Physics teachingAbstract
Active Learning (AA) places the student at the center of teaching, with the teacher as a guide, promoting the critical construction of knowledge. Considered a pertinent proposal for physics classes, these methodologies require specific teacher training to be effective in the classroom. In 2021, the State Department of Education of Paraná (SEED/PR) offered a continuous training course in AA for teachers in the state network. This article is part of a doctoral thesis investigating the initial and continuing education of physics teachers in Paraná, using Mikhail Bakhtin's discursive analysis. The data show that in the teachers' discourse, the emerging valuations about AA are: I) Student responsible for carrying out activities and the smooth running of AA; II) AA contributes to student participation in the classroom; III) Time as an emerging need for planning and developing activities from the perspective of AA.
References
Alves Filho, F., & Santos, E. P. dos. (2013). O tema da enunciação e o tema do gênero no comentário online. Fórum Linguístico, 10(2), 78-90. http://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2013v10n2p78.
Araújo, L. C. M., & Della Justina, L. A. (2023). Alfabetização Didático-Científica de professores de ciências do Ensino Fundamental - Anos iniciais. Debates em Educação Científica e Tecnológica, 13(1), 77-95.
Barros, D. L. P. de. Parte I: Bakhtin e as Contribuições para teoria da linguaguem: contribuições de bakhtin às teorias do discurso (2005). In B. BRAIT(Org).Bakhtin: dialogismo e construção do sentido (pp. 25-36). Campinas, SP: Unicamp.
Levi, G. Usos da biografia(1996). In J. Amado, & M. M. Ferreira (Orgs.). Usos e Abusos da História Oral (pp. 167-182). Rio de Janeiro, RJ: Editora da Fundação Getúlio Vargas.
Boni, V., & Quaresma, S. J. (2005). Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese: Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, 2(1), 68-80.
Bonwell, C. C., & Eison, J. A. What is Active Learning?(1991). In C. C., Bonwell, & J. A. Eison(Orgs). Active Learning: creating excitement in the classroom(pp. 18-22). Washington: Ashe-Eric Higher Education Report.
Bacich, L.; & Moran, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda(2018). In L. Bacich, & J. Moran (Orgs). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática (pp. 1-25). São Paulo, SP: Penso Editora Ltda.
Brait, B. Parte II: Enunciação e sentido em Bakhtin: Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem (2005). In B. Brait (Org). Bakhtin: dialogismo e construção de sentindo (pp. 87-98). Campinas, SP: Editora da Unicamp.
BRASIL. (2019). Resolução Nº 2, de 20 de dezembro de 2019 (*). Brasília: Secretaria da Educação Básica.
Cereja, W. Significação e tema(2020). In B. Brait. Bakhtin Conceitos-Chave(pp. 201-220). São Paulo, SP: Contexto.
Cunha, M. B. (2009). A percepção de Ciência e Tecnologia dos estudantes de Ensino Médio e a divulgação científica (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Cunha, M. B., Omachi, N. A., Ritter, O. M. S., Nascimento, J. E., Marques, G. Q.; & Lima, F. O. (2024). Metodologias Ativas: Em busca de uma caracterização e definição. Educação em Revista, 40(39442), 1-27. https://doi.org/10.1590/0102-469839442.
» https://doi.org/10.1590/0102-469839442
FILATRO, A.; CAVALCANTI, C. C. (2018). Metodologias Ativas. In: FILATRO, A.; CAVALCANTI, C. C. Metodologias inov-ativas: na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, p. 10-65
Flick, U. Introdução a pesquisa qualitativa (2009). In: U. Flick.Pesquisa qualitativa: por que e como fazê-la(pp. 20-49). Porto Alegre, RS: Artmed.
Freire, P. (2021). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa 70 ed.Rio de Janeiro: Paz&Terra.
Hernández-Silva, C.; & Flores, S. T. (2017). Aula invertida mediada por el uso de plataformas virtuales: un estudio de caso en la formación de profesores de física. Estudios Pedagógicos, 43(3), 193-204.
Lima, T. de, & Leite, Y. U. F. (2020). Abandonar e permanecer na docência: Aproximações iniciais a partir de teses e dissertações (2000-2018). Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, 1(1), 79-96.
Imbemón, F. A formação permanente do professor(2000). In F. Imbemón (Org). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza (pp. 48-56). São Paulo, SP: Cortez.
Langhi, R., &Nardi, R. (2012). Trajetórias formativas docentes: buscando aproximações na bibliografia sobre formação de professores. Alexandria: Revista de Educação em Ciências e Tecnologias, 5(2), 7-28.
Lima, N. W., Nascimento, M. M., Ostermann, F., & Cavalcanti, C. J. H. (2019). A teoria do enunciado concreto e a interpretação metalinguística: Bases filosóficas, reflexões metodológicas e aplicações para os estudos das ciências e para a pesquisa em educação em ciências. Investigações em Ensino de Ciências, 24(3), 258-28. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p258.
» https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p258
Manfredi, S. M. (1993). Metodologias do Ensino: Diferentes concepções [Notas de aula]. Campinas: F.E/UNICAMP. Mimeo. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1974332/mod_resource/content/1/METODOLOGIA-DO-ENSINO-diferentes-concep%C3%A7%C3%B5es.pdf Acesso em:15. Jan. 2023.
Marconi, M. A; & Lakatos, E. M. Amostragem (2002). In M. A. Marconi, & E. M. Lakatos (Orgs). Técnicas de pesquisa (pp. 41-61). São Paulo, SP: Atlas.
Marconi, M. A; & Lakatos, E. M. Técnicas de pesquisa: 9.3.2. Entrevista (2003). In M. A. Marconi, & E. M. Lakatos(Orgs). Fundamentos de metodologia científica(pp. 174-214). São Paulo, SP: Atlas.
MEC(2017). Base Nacional Comum Curricular Brasília: Secretaria da Educação Básica.
Medviédev, P. N. O material e o procedimento como componente da construção poética (2016). In P. N. Medviédev (Org). O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica(pp. 165-192). São Paulo, SP: Contexto.
MOTA, A. R., & ROSA, C. T. W. da. (2018). Ensaio sobre metodologias ativas: reflexões e propostas. Revista Espaço Pedagógico, 25(2), 261-276. http://dx.doi.org/10.5335/rep.v25i2.8161.
» https://doi.org/10.5335/rep.v25i2.8161
Paraná, Secretaria Estadual de Educação do Estado (2023, 20 de setembro). Grupo Estudo Formadores em Ação está começando Paraná, Governo do Estado. https://www.educacao.pr.gov.br/Noticia/Atencao-professores-inscricoes-no-Grupo-de-Estudo-Formadores-em-Acao-ja-estao-abertas
Pereira, R. A., & Rodrigues, R. H. (2014). O conceito de valoração nos estudos do Círculo de Bakhtin: A inter-relação entre ideologia e linguagem. Linguagem em (Dis)Curso, 14(1), 177-194.
Volóchinov, V. (2018). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem 2. ed. São Paulo: Editora 34. Tradução de: Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo.