Body practices, masculinities and homoeroticism dialogues between Physical Education and Contemporary Art

Main Article Content

Fabiano Devide

Abstract

This study establishes a dialogue between the fields of Physical Education and Contemporary Art. It aims to analyze and interpret the relationships between body practices and masculinities, from the analysis of the serie Beach Triptychs, by Alair Gomes, in which body practices stand out and emerge references to Classical Art, religion and homoeroticism. Starting from the Studies of Masculinities, we analyze the photographs from the intercession between work, artist, historical context and, Contemporary Art, besides considering the meanings of framing, series, intertextuality, and the spaces. This serie broadens the view on the male corporeity that was transformed on the beaches of Rio de Janeiro, from the process of subjectivation produced by the artist, who recorded a male body in action that both, expresses virility and strength, as well as desire, tactility, intimacy and homoeroticism, squeeaking limits of compulsory heteronormivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
DEVIDE, F. Body practices, masculinities and homoeroticism: dialogues between Physical Education and Contemporary Art. FuLiA/UFMG , Belo Horizonte/MG, Brasil, v. 8, n. 2, p. 185–211, 2023. DOI: 10.35699/2526-4494.2023.40363. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/fulia/article/view/40363. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
PARALELAS
Share |

References

ANDERSON, E. In the game: gay athletes and the cult of masculinity. New York: State University Press, 2005a.

ANDERSON, E. Ortodox and Inclusive masculinities: competing masculinities among heterossexual men in a feminized terrain. SageJournals, California, v. 48, n. 3, p. 337-355, 2005b.

ANDERSON, E. Inclusive masculinities: the changing nature of masculinities. Routledge: United Kingdon, 2009.

ANDERSON, E.; McCORMACK, M. Inclusive masculinity theory: overview, reflection and refinement. Journal of Gender Studies, London, v. 25, n. 5, p. 547-561, 2016.

ARAUJO, T. B. de; BRANDÃO, C. M. M. Sobre questões de gênero e imagens: um olhar sobre Alair Gomes. Uniletras, Ponta Grossa, v. 39, n. 2, p. 175-187, 2017.

BADINTER, E. Sobre a identidade masculina. Rio de Janeiro: N. Fronteira, 1993.

BARATA, R. O. M. Alair Gomes e Alvin Baltrop: o voyeurismo e o flaneurismo pornoerótico na fotografia gay dos anos 1970. Dissertação (Mestrado em Artes). Programa de Pós Graduação em Artes do Instituto de Ciências das Artes, UFPA, Belém, 2013.

BARROS, J. D. O campo da História: especialidades e abordagens. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

BAUBÉROT, A. Não se nasce viril, torna-se viril. In: CORBIN, A.; COURTINE, J. J.; VIGARELLO, G. (Orgs.). História da Virilidade: 3. A virilidade em crise? Séculos XX-XXI. Petrópolis: Vozes, 2013, p. 189-220.

BERTEVELLO, G. Academias de ginástica e condicionamento físico: desenvolvimento. In: DA COSTA, L. P. (Org.). Atlas do esporte no Brasil. Rio de Janeiro: Shape, 2006, p. 176-177.

BRITO, L. T. de; LEITE, M. S. Sobre masculinidades na Educação Física escolar: questões teóricas, horizontes políticos. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 2, p. 481-500, 2017.

CAUJOLLE, C. Music on the Beach. In.: GOMES, A. Alair Gomes. Paris: Fondation Cartier pour l´art contemporain, 2001.

CHIARELLI, T. Arte internacional brasileira. 2. ed. São Paulo: Lemos-Editorial, 2002, p. 141-150.

CHIARELLI, T. Erotica: os sentidos da arte. São Paulo: Associação de Amigos do CCBBSP, 2005.

CHIODETTO, E. Young male: fotografias de Alair Gomes. Rio de Janeiro: Galeria Triângulo, 2016.

CHIODETTO, E. Alair Gomes: percursos. Rio de Janeiro: Caixa Cultural, 2017.

COELHO, F. Ver com olhos livres. Zum, Rio de Janeiro, n. 6, p. 11-14, 2014.

CONNELL, R. Políticas de masculinidade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 185-206, 1995.

CONNELL, R. The men and the boys. Australia: Allen & Unwin, 2000.

CONNELL, R. Masculinidades. México: UNAM-PUEG, 2003.

CONNELL, R. W.; MESSERSCHMIDT, J. W. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 241-282, 2013.

COSTA, J. F. A inocência e o vício: estudos sobre o homoerotismo. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

COSTA, H. Da fotografia como arte à arte como fotografia: a experiência do Museu de Arte Contemporânea da USP na década de 1970. Anais do Museu Paulista. São Paulo, v. 16, n. 2, p. 131-173, 2008.

DEVIDE, F. P. Estudos de gênero na Educação Física brasileira: entre ameaças e avanços, na direção de uma pedagogia queer. In: WENETZ, I.; ATHAYDE, P.; LARA, Larissa. (Org.). Ciências do Esporte, Educação Física e Produção do Conhecimento em 40 Anos de CBCE. Gênero e sexualidade no esporte e na educação física, v. 6. Natal: UFRN, p. 91-105, 2020.

DEVIDE, F. P. Estudos das masculinidades na Educação Física e no esporte: reflexões e contribuições sobre as teorias de Raewyn, Connell e Eric Anderson. In: DEVIDE, F. P.; BRITO, L. T. (Org.). Estudos das masculinidades na Educação Física e no esporte. São Paulo: nVersos, 2021. p. 23-56.

DEVIDE, F. P.; BRITO, L. T. (Org.). Estudos das masculinidades na Educação Física e no esporte. São Paulo: nVersos, 2021.

DEVIDE, F. P. Arte contemporânea, esportes e masculinidades: um diálogo com a obra de Alair Gomes. Cadernos de Pesquisa do SESC-SP, n. 13, p. 1-29, São Paulo, 2021.

DEVIDE, F. P. Masculinidades e práticas corporais na obra de Alair Gomes: a série Sonatinas, four feet. ArtCultura, Uberlândia, v. 24, n. 45, p. 199-217, 2022.

DUNNING, E. O desporto como uma área masculina reservada: notas sobre os fundamentos sociais na identidade masculina e as suas transformações. In: ELIAS, N. A busca da excitação. Lisboa: Difel, 1992, p. 388-412.

FBN. Alair Gomes: muito prazer. FBN: Rio de Janeiro, 2016.

FORTH, C. E. Masculinidades e virilidades no mundo anglófono. In: CORBIN, A.; COURTINE, J. J.; VIGARELLO, G. (Org.). História da Virilidade 3. A virilidade em crise? Séculos XX e XXI. Petrópolis: Vozes, 2013, p. 154-186.

FURTADO, R. P. Do fitness ao wellnes: os três estágios de desenvolvimento das academias de ginástica. Pensar a Prática, Goiânia, v. 12, n. 1, p. 1-11, 2009.

GALE, M.; STEPHENS, C. Francis Bacon. London: Tate Publishing/Metropolitan Museum of Art, 2008.

GARCIA, W. Homoerotismo & imagem no Brasil. São Paulo: U. N. Nojosa/FAPESP, 2004.

GARCIA, W. Arte homoerótica no Brasil: estudos contemporâneos. Gênero, Niterói, v. 12, n. 2, p. 131-163, 2012.

GEOFFROY-SCHNEITER, B. Antiguidades gregas, etruscas e romanas. In: MUSÉE DU LOUVRE. O Guia do Louvre. Paris: editions de la reunion des musées nationaux, 2005, p. 94-137.

GOMES, A. Note on sequencial photographic compositions with multiple suggestions for the sequencing, s. d. In: GOMES, A. Alair Gomes. Paris: Fondation Cartier pour l´art contemporain, 2001.

GOMES, A. Reflexões críticas e sinceras sobre a fotografia, [1976]. Zum, Rio de Janeiro, n. 6, s. p., 2014.

GOMES, A. The three sonatinas, four feet..., [1978]. In: GOMES, A. Alair Gomes. Paris: Fondation Cartier pour l´art contemporain, 2001.

GOMES, A. Text for the advocate´s portifolio, [1983a]. In: GOMES, A. Alair Gomes. Paris: Fondation Cartier pour l´art contemporain, 2001.

GOMES, A. Introduction, [1983b]. In: GOMES, A. Alair Gomes. Paris: Fondation Cartier pour l´art contemporain, 2001.

GOMES, A. Entrevista concedida a Joaquim Paiva [1983c]. Zum, n. 6, Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: https://encurtador.com.br/coACL.

GOMES, A. Alair Gomes. Paris: Fondation Cartier pour l´art contemporain, 2001.

GOMES, A. A New Sentimental Journey segundo Miguel Rio Branco. Rio de Janeiro: Cosac Naify, 2009.

GOMES, A. A fotografia de Alair Gomes: o fascínio pelo corpo masculino. VI Encontro de História da Arte: História da Arte e suas fronteiras. Anais... Campinas: Unicamp, 13-20, 2010.

GOMES, A. Alair Gomes: Glimpses of America e A Praça da República. X Encontro de História da Arte: estudos transdisciplinares e métodos de análise. Anais... Campinas: Unicamp, 43-52, 2014.

GOMES, A. A fotografia de Alair Gomes. Dissertação (Mestrado). Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Unicamp, Campinas, 2017.

GOMBRICH, E. H. A História da Arte. 16. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

GREEN, J. Além do carnaval: a homossexualidade masculina no Brasil no século XX. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2019.

HERKENHOFF, P. Melody of desire: the art of Alair Gomes. In: GOMES, A. Alair Gomes. Paris: Fondation Cartier pour l´art contemporain, 2001.

LIMA, I. G. de. O gênero da fotografia: da intersubjetividade à intercoporalidade na obra de Alair Gomes. Revista de Estudios Brasileños, v. 4, n. 8, p. 131-144, 2017.

LUCA, T. de. Notas sobre os historiadores e suas fontes. Métis: história & cultura, Caxias do Sul, v. 11, n. 21, p. 13-21, 2012.

MAUAD, A. M. Fotografia e História: possibilidades de análise. In: CIAVATTA, M.; ALVES, N. (Org.). A leitura de imagens na pesquisa social: História, Comunicação e Educação. São Paulo: Cortez, 2004, p. 19-36.

MAUBERT, F. Conversas com Francis Bacon: o cheiro do sangue humano não desgruda seus olhos de mim. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

MELLO, M. A sagração do Eros masculino. In: GOMES, Alair. A New Sentimental Journey: segundo Miguel Rio Branco. Rio de Janeiro: Cosac Naify, 2009.

MELO, V. A. Esporte, lazer e artes plásticas: diálogos. Rio de Janeiro: Apicuri, 2009.

NOLASCO, S. (Org.). A desconstrução do masculino. Rio de Janeiro: Rocco, 1995, p. 15-29.

OLIVEIRA, P. P. de. A construção social da masculinidade. Belo Horizonte/Rio de Janeiro: UFMG/IUPERJ, 2004.

PAIVA, J. Alair Gomes: a paixão pelo corpo masculino jovem e a construção de sequências fotográficas. In.: GOMES, A. Alair Gomes: um voyeur natural. Porto Alegre: Secretaria Municipal da Cultura, 2008, p. 13-17.

PEREIRA, B. O que pode uma sinfonia visual? Alair Gomes, fotografia e o corpo masculino para além da moldura heteronormativa. Anais... 13º Mundos de Mulheres e Fazendo Gênero 11: transformações, conexões, deslocamentos. Florianópolis, p. 1-12, UFSC, 2017a.

PEREIRA, B. Symphony of Erotic Icons: erotismo e o corpo masculino na fotografia de Alair Gomes. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista, Unesp, Assis, 2017b.

PEREIRA, B. Heterotipias do (in)desejável: conjugando espaços e sexualidades a partir da fotografia de Alair Gomes. Periódicus, Salvador, v. 1, n. 8, p. 62-78, 2018.

PITOL, A. Alair Gomes: fotografias – anos 1960/1970. Relatório final de Iniciação Científica. Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. USP, São Paulo, 2012. 64p.

PITOL, A. Alair Gomes: fotografia, crítica de arte e discurso da sexualidade. São Paulo: A. Pitol, 2013. 112p.

PITOL, A. Os escritos críticos de Alair Gomes sobre Arte: uma leitura introdutória. Anais... XII Encontro de História da Arte. Campinas, p. 103-108, Unicamp, 2017a.

PITOL, A. A. “Ask me to send these photos to you”: a produção artística de Alair Gomes nos Estados Unidos. ARS, São Paulo, ano 15, n. 31, p. 103-123, 2017b.

ROUILLÉ, A. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac, 2009.

SANTOS, A. A fotografia como escrita pessoal: Alair Gomes e a Melancolia do corpo-outro. Tese (Doutorado em Artes Visuais). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

SANTOS, A. Duane Michals e Alair Gomes: documentos de si e escritas pessoais na arte contemporânea. ArtCultura, Uberlândia, v. 10, n. 16, p. 51-65, 2008a.

SANTOS, A. Alair Gomes: um voyeur natural. Porto Alegre: Secretaria Municipal da Cultura, 2008b.

SANTOS, A. À sombra dos rapazes em flor. Revista de História da Biblioteca Nacional – dossiê Corpo Perspectiva. Rio de Janeiro, ano 4, n. 40, p. 26-31, 2009.

SANTOS, A. “Tudo é permitido”: a escrita literário-filosófica como fundamento da criação artística de Alair Gomes. 24º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Anais... Santa Maria: UFSM, p. 8-24, 2015.

SANTOS, A. A fotografia como escrita pessoal: Alair Gomes e a melancolia do corpo-outro. Porto Alegre: Funarte/UFRGS, 2018.

SOARES, C., L.; MADUREIRA, J. R. Educação Física, linguagem e arte: possibilidades de um diálogo poético do corpo. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 86, 2005.

SEDGWICK, E. K. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu, Campinas, n. 28, p. 19-54, 2016.

SÔNEGO, M. de J. F. A fotografia como fonte histórica. Histariae, Rio Grande, v. 1, n. 2, p. 113-120, 2010.

TACCA, P. C. D. C. A “fotografia expandida” nos museus de arte moderna: experiências do MoMA de Nova Iorque e do MAM de São Paulo. XXVIII Simpósio Nacional de História: lugares de historiadores – velhos e novos desafios. Anais... Florianópolis, p. 1-13, 2015.

VASQUEZ, P. A janela indiscreta de Alair Gomes. Zum, R. Janeiro, n. 6, s. p., 2014.

VIGARELLO, G. Virilidades esportivas. In: CORBIN, A.; COURTINE, J. J.; VIGARELLO, G. (Org.). História da virilidade – 3. A virilidade em crise? Séculos XX-XXI. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 269-301.