Agentes produtores do espaço na Serra do Cipó (MG)
um breve paralelo
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-549X..13422Keywords:
production of space, urban space, tourism, Serra do CipóAbstract
In the current context dominated by the market logic, the urban space, understood as a fragmented space and social product, it is also reduced to merchandise, according to their exchange value, increasingly being produced to make the reproduction of capital possible. In a similar logic, tourism is a practice that has as a motto both the production and the consumption of space, assuming the tourist in this process the role of consumer. Thus, this article aims to address the dynamics of production of urban space, featuring the modeling agents that operate in this process and draw a parallel with the agents who work in the production of space by and for tourism. It seeks, therefore, to understand if there is any match for staff working in each of these processes and whether it would be possible to establish a predominance of scale in performance of these producing agents of space. For this, it was sought to realize a study on the new spatial organization caused by tourism in the region of Serra do Cipó / MG, since the exploration of tourism has been generated significant local changes. As a result, it was observed that in both cases, the activity of agents does not occur in isolation but in combination.
Downloads
References
BARBIERI, A. F. (Coord.). Plano regional estratégico em torno de grandes projetos minerários no Médio Espinhaço. Produtos 1 a 5, lote 2. Belo Horizonte: Cedeplar/ufmg, 2014.
BECKER, Luzia C. Tradição e modernidade: o desafio da sustentabilidade do desenvolvimento na Estrada Real. 2009. 405 f. Tese (Doutorado em Ciência Política) ± Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
BRAGA, S. S. A Região da Serra do Cipó: complexidade, tempo e turismo. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
CARLOS, A.F.A. O Espaço Urbano. (Novos escritos sobre a cidade). São Paulo: Contexto, 2004.
CARLOS, A.F.A. O consumo do espaço. In: CARLOS, Ana Fani A. (org.) Novos caminhos da geografia. São Paulo: Contexto, 1999. p. 173-186.
CASTELLS, M. A questão urbana. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
CORRÊA, R.L. O espaço urbano. São Paulo: Ática, 1989.
CRUZ, R.C.A. Introdução à geografia do turismo. São Paulo: Roca, 2001.
DELCOL, R. F. R. O papel dos agentes sociais na produção e (re)produção do espaço urbano. In: Encontro Nacional de Geógrafos, 2012, Belo Horizonte. XVII Encontro Nacional de Geógrafos, ENG, 2012.
GONTIJO, B.M. As portas abertas da serra do Cipó – Cadernos Manuelzão, ano 2, n° 3. Belo Horizonte, 2007.
GOTTDIENER, M. A produção social do espaço urbano. São Paulo: Edusp, 1993.
EPLERWOOD INTERNATIONAL. Diagnóstico de Turismo de Natureza – Destino Serra do Cipó – Estrada Real. Minas Gerais, Brasil, 2007. Disponível em .
ELICHER, M.J. Produção do espaço turístico. Vol.01. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2012.
FERREIRA, R.A.; GONTIJO, B.M. Trekking: da aventura à possibilidade de desenvolvimento do Ecoturismo: Um olhar sobre duas travessias na Serra do Cipó/MG. In: Anais do 2° Encontro Interdisciplinar de Ecoturismo em Unidades de Conservação/Congresso Nacional de Ecoturismo. Itatiaia RJ, 2007.
FRATUCCI, A.C. Os processos de turistificação do espaço e a atuação dos seus agentes produtores. João Pessoa, X ENTBL, 2007.
FREITAS, C.L. Turismo, política e planejamento - Estudo do Circuito Turístico do Diamante no Vale do Jequitinhonha, em Minas Gerais. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
KNAFOU, R. Turismo e território: por uma abordagem científica do turismo. In: RODRIGUES, Adyr A. B. (org) Turismo e Geografia: reflexões teóricas e enfoques regionais. São Paulo: HUCITEC, 1996. p. 62-74.
LEFEBVRE, H. The production of space. Oxford: Blacwell. 3ª edição Língua inglesa, 1993. LIMONAD, E. Reflexões sobre o espaço, o urbano e a urbanização. Geographia, Niterói, v. I, n. I, 1999. p. 71-91.
LOPES, L.B. Análise da dinâmica sócio-espacial de Fechados, distrito de Santana do Pirapama, sob a ótica do turismo. Monografia de conclusão de Curso (Graduação em Turismo) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.
LUCHIARI, M.T. Turismo e cultura no litoral caiçara no litoral Norte paulista. In: Rodrigues, Adyr B. (Org.). Turismo, modernidade e globalização. São Paulo: Hucitec, 1997.
MENDONÇA, T.C.M. Turismo e Participação comunitária: ‘Prainha do Canto Verde a “Canoa” que não quebrou e a “Fonte” que não Secou?’. Dissertação (Mestrado em Psicossociologia de Comunidade e Ecologia Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.
MOLINA, F.S. Turismo e produção do espaço: o caso de Jericoacoara, CE. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
OMT, Organização Mundial do Turismo. Introdução ao turismo. São Paulo: Roca, 2001.
OURIQUES, H.R. A produção do Turismo: fetichismo e dependência. Campinas: Alínea, 2005.
RODRIGUES, A.B. Turismo: impactos socioambientais. São Paulo: Hucitec, 1999.
SANTOS, B.S. Produzir para viver. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002. SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado. Paulo: Hucitec, 2008.
SANTOS, M. Pensando o espaço do homem. São Paulo: EDUSP, 2004.
SOJA, E. W. A Dialética Sócioespacial. In: Geografias Pósmodernas. Ed. Jorge Zahar, 1993.
TOPALOV, C.. La urbanization capitalista: algunos elementos para su análisis. México: Editorial Edicol México. Cap.1, 1979. p. 15-35.
Downloads
Published
Versions
- 2022-10-21 (2)
- 2017-08-25 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Geografias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos desta revista obedecem a licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0