Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

Vol. 2 No. 2 (2016): Revista Indisciplinar

The Mahku: Huni Kuin Artists Movement and others Becomings- Huni Kuin of University

Submitted
March 30, 2021
Published
2016-12-01 — Updated on 2016-12-01

Abstract

Comments from two films, O Sonho do Nixi Pae – O Movimento dos Artistas Huni Kuin (The Dream of Nixi Pae – The Huni Kuin Artists Movement) (Amilton Mattos, 2015) and Nixpu Pima – Rito de Passagem Huni Kuin (Nixpu Pima – A Huni Kuin Rite of Passage) (Pãteani Huni Kuin, 2015), are taken into account as a starting point for this article to deal with the challenges posed by Amazonian university settings where indigenous peoples are no longer objects of knowledge. Instead, they start to make use of the resources of academic research to create new spaces, new compositions, and new languages, in order to keep on practicing their own minor and indisciplinary science. Thus this article aims at pointing out that the conceptual autonomy of Amazonian peoples, that is, their autonomy of thought, takes place by the assertion of their own ways of investigating, of giving meaning to research, of inventing new becomings. The practice of producing collective knowledge and the constitution of groups of indigenous researcherartists reveal new fields of power for educational institutions, being these academic or not, which seem to get more and more apart from Amazonian reality. In these groups that are in and outside university, the production of knowledge occurs as a machinic agency, where the minor knowledge embraces the major as a condition for the assertion of difference, possibility of becoming, and thus does not wait to be given the rights it deserves. The old knowledge of the huni kuin rites and of ayahuasca chants are associated with Art and audiovisual apparatus, in order to create machines, machinic agencies not meant to be read or interpreted, but to engage university itself in huni kuin processes of becoming.

References

  1. BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
  2. CLASTRES, Pierre. Entre o silêncio e o diálogo. In: LÉVI-STRAUSS, C. L’arc/Documentos. São Paulo: Documentos, 1968.
  3. DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Félix. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo:Editora 34, 2011.
  4. DELEUZE, Gilles. Kafka, por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2014.
  5. DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Félix. Mil Platôs, vol. 1. São Paulo: Editora 34, 1995a.
  6. DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Félix. Mil Platôs, vol. 2. São Paulo: Editora 34, 1995b.
  7. FOUCAULT, Michel. “O que é um autor?” In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos, vol. 3.Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
  8. GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
  9. HUNI KUIN, Tene (Noberto Sales). Nixpu pima – rito de passagem huni kuin. Trabalho de Conclusão de Curso, Licenciatura Indígena, UFAC – Floresta, 2013.
  10. HUNI KUIN, Ibã (Isaias Sales). Nixi pae, o espírito da floresta. Rio Branco: CPI/OPIAC, 2006.
  11. HUNI KUIN, Ibã (Isaias Sales). Huni Meka, os cantos do cipó. Rio Branco: IPHAN/CPI, 2007.
  12. LAZZARATO, Maurizio. La máquina. Disponível em http://eipcp.net/transversal/1106/lazzarato/es, 2006.
  13. LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. Campinas: Papirus Editora, 2004.
  14. MANIGLIER, Patrice. La vie énigmatique des signes. Saussure et la naissance de structuralisme. Paris: Léo Scheer, 2006.
  15. MATTOS, Amilton & HUNI KUIN, Ibã. Quem é quem no pensamento huni kuin? O Movimento dos Artistas Huni Kuin. Cadernos de Subjetividade, Núcleo de Estudos e Pesquisas da Subjetividade, PUC-SP, 2015a.
  16. MATTOS, Amilton & HUNI KUIN, Ibã. Transformações da música entre os Huni Kuin: o MAHKU – Movimento dos Artistas Huni Kuin. In: DOMINGUEZ, M. E. (Org.) Anais do VII ENABET. Florianópolis: PPGAS/UFSC, 2015b.
  17. MATTOS, Amilton & HUNI KUIN, Ibã. O sonho do nixi pae. A arte do MAHKU – Movimento dos Artistas Huni Kuin. In: Revista ACENO (Dossiê: Políticas e Poéticas do Audiovisual na contemporaneidade: por uma antropologia do cinema), vol. 2, n. 3, 2015c.
  18. NIETZSCHE, F. Ecce Homo: como alguém se torna o que é. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
  19. VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo B. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2002a.
  20. VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo B. “O nativo relativo”. MANA, n. 8, vol. 1, p. 113-148, 2002b.
  21. VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo B. Conferência proferida nos Instituto de Estudos Avançados Transdisciplinares (UFMG) em 18 de maio de 2005, em Belo Horizonte – MG. Disponível em http://www.ufmg.br/ieat/index.php?option=com_ content&task=view&id=114&Itemid=193.
  22. VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo B. Perspectival Anthropology and the Method of Controlled Equivocation. Tipití, 2004, n. 1, vol. 2, p. 3–22.
  23. VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo B. Metafísicas canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.