Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

Vol. 7 No. 2 (2021): Outros mundos: novas subjetividades, novos métodos

The industrial architecture of fortaleza and its (i) material dimension: A study of “Oficinas do Urubu”

Submitted
January 29, 2022
Published
2021-12-31

Abstract

There are several approaches involving cultural heritage that reinforce architecture as an object endowed with historicity and that it is important to preserve it. In this article, we understand that the experiences - or their absence - between human beings and architecture may contribute to their preservation or, otherwise, to their forgetfulness. In this perspective, we propose a reflection on how we perceive buildings through our senses for we believe that this stage is fundamental to recognize and preserve the place. On the other hand, those obstacles to this relationship can accelerate the loss and estrangement of cultural heritage. To address this theme, we aim to engage in a dialogue between related areas, such as architecture and anthropology, to think about the building and its (I) materiality. Therefore, the discussion unfolds in the analysis of an old manufacturing complex in northeastern Brazil, in Fortaleza, Ceará. The set is known as "Oficinas do Urubu" and, as well as other industrial buildings in the city, it seems invisible in the middle of the urban plot, even with its gigantic proportions. These structures, often isolated from their surroundings by extensive walls, become fragments disconnected from the dynamics of the city. This analysis aims to identify the impact of these historical buildings that are apart from society. We understand architecture as an urban phenomenon that establishes a dialogue with the daily processes that give meaning to the city's practices. Thus, the aim is to create and expand the possibilities of looking, evaluating, and interfering in the industrial heritage.

References

  1. ALLOA, Emmanuel. Entre a transparência e a opacidade - o que a imagem dá a pensar. pp. 7 - 19. in:
  2. ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
  3. ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1981.
  4. BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Vol. 1. 3 ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
  5. CALVINO, Italo. As cidades invisíveis. 2 ed. Tradução Diogo Mainardi. Companhia das Letras, 1990.
  6. CARSALADE, Flávio Lemos. Desenho contextual: uma abordagem fenomenológico-existencial ao problema da intervenção e restauro em lugares especiais feitos pelo homem. Tese de Doutorado – Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal da Bahia. 2007.
  7. CASTRO, José Liberal de. O Centenário de Emílio Baumgart. 20 nov 1989. Comunicação apresentada em São Paulo na Reunião Anual dos Membros do Comitê Brasileiro de História da Arte, 1989.
  8. CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 3 ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.
  9. CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. Tradução Luciano Vieira Machado. 5 ed. São Paulo: Estação da Liberdade: UNESP, 2006.
  10. DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas ou a Gaia Ciência Inquieta. Lisboa: Imago, 2013.
  11. _____________. O que vemos, o que nos olha. 2 ed. Tradução Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2010.
  12. DIÓGENES, Glória e PEREIRA, Alexandre B. Rasuras, ruídos e tensões no espaço público no Brasil: Por onde anda a arte de rua brasileira? Revista Dilemas, – Vol. 13 – no 3 –set-dez 2020 – pp. 759-779.
  13. FERRARA, Lucrécia. Os significados urbanos. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: Fapesp, 2000.
  14. GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução Frederico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
  15. INGOLD, Tim. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.
  16. _____________. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos. Porto Alegre, ano 18, n. 37, p. 25-44, jan./jun. 2012. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ha/v18n37/a02v18n37.pdf>. Acesso em: Ago, 2020.
  17. JEUDY, Henri-Pierre. Memórias do Social. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 1990.
  18. KULHL, Beatriz Mugayar. Preservação do Patrimônio Arquitetônico da Industrialização: problemas teóricos de restauro. 2 ed. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2018.
  19. LIMA, Luiz Cruz. Espaço da produção em movimento: zona industrial da Francisco Sá. Fortaleza: EdUECE, 2014.
  20. MENEGUELLO, Cristina. Patrimônio industrial como tema de pesquisa. Anais do I Seminário Internacional História do Tempo Presente. pp. 1819 - 1834. Florianópolis: UDESC; ANPUH-SC;
  21. PPGH, 2011. Disponível em: <http://eventos.udesc.br/ocs/index.php/STPII/stpi/paper/viewFile/313/234>. Acesso em: Ago, 2020.
  22. RUSKIN, John. A Lâmpada da Memória. Tradução e apresentação Maria Lucia Bressan Pinheiro; revisão Beatriz e Gladys Mugayar Kühl. Cotia-SP: Ateliê Editorial, 2008.
  23. WAISMAN, Marina. O interior da história: historiografia arquitetônica para uso de latinoamericanos. São Paulo: Perspectiva, 2013.

Downloads

Download data is not yet available.