The formation of the identity of Jews and Palestinians in the media: how was the coverage of the Gaza Strip invasion in 2014 by the main Brazilian newsmagazines
DOI:
https://doi.org/10.17851/1982-3053.13.25.2-19Keywords:
Identity, Pathosformeln, Christian IconographyAbstract
This article seeks to understand how Palestinians and Jews were represented by the pages of the main Brazilian newsmagazines in July 2014, when the operation known as the Protecting Margin took place. For this, the notions of acontecimento (Louis Queré) and framing (Erwin Goffman) were used. In operationalizing such concepts, we use an image and textual analysis based on the principles of Erwin Panofsky and Roland Barthes, as well as the concept of pathosformeln that Aby Warburg developed to understand how an image can survive in the symbolic universe of a certain society. The article concludes that the four newsmagazines presented different narratives for the same event, as well as distinct identities for the actors involved in this event. All magazines used images that evoke Christian iconography.
Downloads
References
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
GALARD, Jean. Beleza exorbitante. Trad. Iraci D. Poleti. São Paulo: Editora FAP-UNIFESP, 2012.
GINSBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Trad. Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
GINSBURG, Carlo. Medo, reverência, terror: quatro ensaios de iconografia política. Trad. Federico Carotti, Joana Angélica Melo, Julio Castañon. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
MENDES, André Melo. Metodologia para análise de imagens fixas. Belo Horizonte: PPGCOM UFMG, 2019.
QUÉRE, Louis. A dupla vida do acontecimento: por um realismo pragmatista. In: FRANÇA, Vera Regina Veiga; OLIVEIRA, Luciana (Org). Acontecimento: reverberações. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. Trad. Constancia Egrejas. São Paulo: Editora Senac, São Paulo, 2009.
SAMAIN, Etienne Aby Warburg. Mnemosine. In: SAMAIN, Etienne (Org.). Como pensam as imagens. São Paulo: Unicamp, 2012.
SÁ-CARVALHO, Carolina; LISSOVSKY, Mauricio. Fotografia e representação do sofrimento. Revista Galáxia, n. 15, p. 77-90, jun. 2008.
SEKULA, Allan. Sobre a invenção do significado na fotografia. In: TRACHTENBERG, Alan (Org.). Ensaios sobre fotografia: de Niépce a Krauss. Trad. Luís Leitão. Lisboa: Orfeu Negro, 2013, p. 387-389.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
TODOROV, Tzvetan. Goya: à sombra das luzes. Trad. Joana A. d’Avila Melo. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.