The Museum, the Shoah and the scene of remembrance

Authors

  • Lyslei Nascimento Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.17851/1982-3053.1.1.98-113

Keywords:

Shoah, Witness Literature, Museum

Abstract

The memory of the Shoah and the literature of witness put in check the traditional historiography (and also the traditional literary genres) as incorporating fictional elements in his compositions and, through simulations of experience, a player shall return the unstable ground and virtual. This article discusses the Museum and its representation in literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lyslei Nascimento, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Letras: Literatura Comparada, coordenadora do Núcleo de Estudos Judaicos da UFMG e Professora de Literatura na UFMG.

References

ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica, 1993.

ALMEIDA, Fernanda de Camargo. As projeções do museu de Israel. In: Revista Cultura. jun. 1971, Ano I, n. 2, Brasília, MEC, 1971.

ALTER, Robert. Anjos necessários: tradição e modernidade em Kafka, Benjamin e Scholem. Trad. André Cardoso. Rio de Janeiro: Imago, 1992.

BARBOSA, Wilmar do Valle. Tempos Pós-modernos. In: LYOTARD, Jean-François. O Pós-moderno. Trad. Ricardo Correia Barbosa. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986. p. vii.

BENJAMIN, W. Walter Benjamin: Obras escolhidas: Magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1993.

COLOMBO, Fausto. Os arquivos imperfeitos: memória social e cultura eletrônica. Trad. Beatriz Borges. São Paulo: Perspectiva, 1991.

COSTA LIMA, Luiz. Mimeses: desafio ao pensamento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

FORSTER, Ricardo. El exilio de la palabra. En torno a lo judío. Buenos Aires: Editorial Universidad de Buenos Aires, 1999.

FORSTER, Ricardo. El ojo impúdico: acerca de La lista de Schindler. In: El exilio de la palabra: en torno a lo judío. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires, 1999. p. 257-261.

GAGNEBIAN, Jeanne M. Walter Benjamin ou a história aberta. In: BENJAMIN, W. Walter Benjamin: Obras escolhidas: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1993.

LANZMANN, Claude. Shoah: vozes e faces do holocausto. Prefácio de Simone de Beauvoir. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Brasiliense, 1987.

LEVI, Primo. É isto um homem? Trad. Luigi Del Rey. Rocco: Rio de Janeiro, 1988.

LYOTARD, Jean-François. O Pós-moderno. Trad. Ricardo Correia Barbosa. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.

MENESES, Adélia Bezerra de. Memória, História e Ficção: Blade Runner. In: CONGRESSO ABRALIC, 2, 1990, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: SEGRAC. p. 207-217.

MICHAELS, Anne. Peças em fuga. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

PEREC, George. W ou a memória da infância. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SCHMUCLER, Héctor. Formas del olvido. In: Confines. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 1995.

SAIDEL, Rochelle. A comemoração do holocausto: do esquecimento a Hollywood. In: LEWIN, H. e KUPERMAN, D. (Org.). Judaísmo: memória e identidade. Rio de Janeiro: UERJ, 1997. p. 277-284.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. A literatura do Trauma. Cult, n. 23, jun. 1999.

Published

2007-10-30

How to Cite

Nascimento, L. (2007). The Museum, the Shoah and the scene of remembrance. Arquivo Maaravi: Revista Digital De Estudos Judaicos Da UFMG, 1(1), 98–113. https://doi.org/10.17851/1982-3053.1.1.98-113