Jewish Memory on the Archivist Art of Leila Danziger
DOI:
https://doi.org/10.17851/1982-3053.8.15.3-20Keywords:
Memory, File, Leila DanzigerAbstract
The art of Leila Danziger is oriented by negotiations between memory and history, constantly making references to Judaism, the Shoah and literature. The artist uses mainly personal and public files for mentioning the unspeakable of large and small disasters. From the paper archives, words and images become artistic material, sometimes in association, sometimes alone, sometimes just as traces. Here we will analyze some works that allude to the memory of the Shoah, as the series Nomes próprios, and the presentification of this memory in the daily Brazilian disasters in the series Diários públicos.
Downloads
References
CHRISTIN, Anne-Marie. Poétique du blanc: vide et intervalle dans la civilisation de l'alphabet, nouvelle édition revue et augmentée, Paris: Vrin, coll.‚Essais d'art et de philosophie‛, 2009.
COCCHIARALE, Fernando. Nomes próprios. Encarte do catálogo da exposição realizada na Galeria Thomas Cohn. São Paulo: Galeria Thomas Cohn, 1998.
DANZIGER, Leila. O jornal e o esquecimento. Ipotesi, Juiz de Fora: UFJF, 2007. v. 11, n. 2,. p. 167-177, jul-dez. 2007.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Memória e esquecimento: linguagens e narrativas. In: BRESCIANI, Stella; NAXARA, Márcia (Org.). Memória e (res)sentimento: indagações sobre uma questão sensível. Campinas: Editora da UNICAMP, 2004.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Trad. Sergio Alcides. Seleção de Heloisa Buarque de Hollanda. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.
LINS, Vera. Entre o excesso e a exceção: a profanação do jornal. Outra Travessia: Revista de Literatura, Ilha de Santa Catarina: UFSC, n. 5, p. 41-48, 2005. Disponível em: <http://www.leiladanziger.com/text/02avera.pdf>. Acesso em: 4 maio 2010.
MORAES, Eliane Robert. A memória da fera. In: NETROVSKI. A; SELIGMANN-SILVA, M. (Org.). Catástrofe e representação. São Paulo: Escuta, 2000. p. 149-156.
SELIGMANN-SILVA, Márcio (Org.). Palavra e imagem: memória e escritura. Chapecó: Argos, 2006.
SILVEIRA, Paulo. A página violada: da ternura à injúria na construção do livro de artista. Porto Alegre: UFRGS, 2001.
SOUZA, Alice Costa. Imagens de memória/esquecimento na contemporaneidade. Orientadora: Maria Angélica Melendi. Dissertação (Mestrado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.