About the Collections and Collectors in Ver: Amor by David Grossman

Authors

  • Jorge Freitas Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.17851/1982-3053.9.16.90-107

Keywords:

Collection, Encyclopedia, Childhood

Abstract

This article is defined as the analysis of the concept of collection on the novel by Israeli writer David Grossman (2007), See Under: love. We intend to develop a route through the main features of Grossman's novel revolving around an encyclopedic, labyrinthine, metalinguistic, rhizomatic and fragmentary writing. Characteristics, it should be emphasized, typical of a postmodern novel, especially a novel that aims to confront harsh questions about the extermination, death, disaster, but it also points to issues like life, memory, love and survival.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Freitas, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Estética e Filosofia da Arte pelo Instituto de Filosofia, Arte e Cultura da Universidade Federal de Ouro Preto (IFAC-UFOP). Doutorando em Teoria Literária pela Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais.

 

References

ADORNO, Theodor. O ensaio como forma. In:______. Notas de Literatura. Trad. Jorge de Almeida. São Paulo: Editora 34, 2003.

AGAMBEN, Giorgio. A ideia do amor. In: ______. A ideia da prosa. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2012.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Trard. Irene Aron. Belo Horizonte: Ed. UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

CALVINO, Italo. Coleções de areia. Trad. Maurício Santana Dias. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

ECO, Umberto. O antiporfírio. In: _____. Sobre espelhos e outros ensaios. Trad. Beatriz Borges. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.

FREUD, Sigmund. O inquietante. História de uma neurose infantil: (“O homem dos lobos”): além do princípio do prazer e outros textos (1917-1920). São Paulo: Companhia das letras, 2010.

GROSSMAN, David. Ver: Amor. Trad. Nancy Rozenchan. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Após Auschwitz. In:______. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Ed.34, 2006.

JAROUCHE, Mamede Mustafá (Org.). Livro das mil e uma noites. V. I: ramo sírio. Trad. Mamede Mustafá Jaraouche. São Paulo, Globo, 2006.

MAIA, Cláudia. A imagem inalcançável do todo: coleções, museus, arquivos em Italo Calvino. Tese (Doutorado em Estudos Literários) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, 2013.

MIRANDA, Wander Melo. A liberdade do pastiche. In: ______. Nações Literárias. Cotia: Ateliê Editorial, 2010.

ROUANET, Sérgio Paulo.; PEIXOTO, Nelson Brissac. É a cidade que habita os homens ou são eles que moram nela?. Revista da USP/Dossiê Walter Benjamin, n. 15, set-nov, 1992.

SILVA, Vívien Gonzaga e. As mil e uma vozes de Ver: Amor, de David Grossman. Arquivo Maaravi: Revista digital de Estudos Judaicos da UFMG. Belo Horizonte, v. 4, n. 6, mar. 2010.

Published

2015-05-30

How to Cite

Freitas, J. (2015). About the Collections and Collectors in Ver: Amor by David Grossman. Arquivo Maaravi: Revista Digital De Estudos Judaicos Da UFMG, 9(16), 90–107. https://doi.org/10.17851/1982-3053.9.16.90-107