Teaching history of psychology to beggining students
Experience report
DOI:
https://doi.org/10.35699/1676-1669.2025.53486Keywords:
history of psychology, beginning students, pedagogical actionsAbstract
The paper aims to present the performance of two professors of the History of Psychology discipline developed in two private universities in the city of São Paulo and the compromise of the learning process of beginning students of the course in question. It is a subject of dense theoretical nature for students starting the course and the methodologies that were used enabled future psychologists to enter the academic universe and to arouse their curiosity and interest in the psychological area that requires the development of philosophical, historical, psychic and social knowledge, and perspectives about different moments. As a result, it is noted that students began to have new perspectives on human problems and their historical construction, in addition to knowing the related epistemological bases and the challenges that are currently faced by Psychology.
References
Antunes, M. A. M. (2006). A consolidação da psicologia no Brasil (1930-1962): Sistematização de dados e algumas aproximações analíticas. Psicologia da Educação, 22, 79-94. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752006000100005&lng=pt&nrm=iso
Antunes, M. A. M. (2014). A psicologia no Brasil: Leitura histórica sobre sua constituição. Ed. Unimarco; EDUC.
Beraldo, R. M. F., & Maciel, D. A. (2016). Competências do professor no uso das TDIC e de ambientes virtuais. Psicologia Escolar e Educacional, 20(2), 209–218.
Bock, A. M. B., Furtado, O., & Teixeira, M. L. (2008). Psicologias: Uma introdução ao estudo de psicologia (14a ed.). Saraiva.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Câmara de Educação Superior (CES). CNE/CES Nº 1, DE 11 DE OUTUBRO DE 2023. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia.
Brožek, J., & Guerra, E. (2008). Que fazem os historiógrafos? Uma leitura de Josef Brožek. In R. H. Freitas (Org.), História da psicologia: Pesquisa, formação, ensino [online]. Centro Edelstein de Pesquisas Sociais.
Figueiredo, L. C. (2007). A invenção do psicológico: Quatro séculos de subjetivação, 1500-1900 (7a ed.). Escuta/Educ.
Figueiredo, L. C. (2012). Matrizes do pensamento psicológico (17a ed.). Vozes.
Gatti, B. (2016). Questões: professores, escolas e contemporaneidade. In M. André (Org.), Práticas inovadoras na formação de professores (pp. 35-48). Papirus.
Jacó-Vilela, A. M., Ferreira, A. A. L., & Portugal, F. T. (2005). História da psicologia: Rumos e percursos. Nau.
Lhullier, C. (2009). Ensino de História da Psicologia e desenhos animados: Possibilidades de novas articulações. Temas em Psicologia, 17(1), 275-284. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2009000100021&lng=pt&nrm=iso
Massimi, M., Campos, R. H. F., & Brožek, J. (2008). Historiografia da psicologia: Métodos. In R. H. Freitas (Org.), História da psicologia: Pesquisa, formação, ensino [online]. Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, (pp. 21-48).
Moscovici, S. (2003). O fenômeno das representações sociais. In S. Moscovici, Representações sociais: Investigações em psicologia social. Vozes.
Mota, A. M. D. G. F., Cara, B. dos S., & Miranda, R. L. (2019). História da psicologia, por quê?. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 18(4), 1049–1067. https://doi.org/10.12957/epp.2018.42222
Oliveira, Z. M. F. (2010). Fatores influentes no desenvolvimento do potencial criativo. Estudos de Psicologia, 27(1), 83-92.
Peixoto, J. (2008). A inovação pedagógica como meta dos dispositivos de formação a distância. EccoS, 10(1), 39-54.
Placco, V. M. N. S., & Souza, V. L. T. (Orgs.). (2006). Aprendizagem do adulto
professor. Loyola.
Santi, P. L. R. (2005). A construção do eu na modernidade. Papirus.
Santi, P. L. R. (2009). A construção do eu na modernidade (6a ed.). Holos.
Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2001). História da psicologia moderna. Thomson Learning.
Torres, E. S., & Castro, M. C. D. de. (2021). Uma proposta didática para trabalhar com dicionário nas aulas de língua portuguesa na educação de jovens e adultos-EJA. Humanidades & Inovação, 8(66), 93-102.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Memorandum: Memory and History in Psychology

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The works published in the electronic journal Memorandum: Memory and history in Psychology are licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Comons - Atribuição 4.0 Internacional.