Promoting Information Literacy among Young People

actions to encourage reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2025.59418

Keywords:

Reading, Teenagers, Information Literacy, Education

Abstract

School education is based on providing equal conditions for access to and permanence in school, and the freedom to learn and teach. This article aims to report on the workshop organized by universitys from the Federal University of Bahia for students from the Colégio Estadual Edvaldo Brandão Correia (CEEBC), in Salvador, under the guidance of teachers. Since the intention is to promote Information Literacy among young people, the question that guided the action was: How can we encourage them to develop the habit of reading, researching and selecting information? The objective was to promote the practice of types of reading and the improvement of critical information 

skills. An interview was conducted with the students of the school. On this basis, the academic team used learning strategies involving reading techniques, summarization and textual production. The results achieved involved mutual, dynamic and interactive learning aimed at encouraging reading. It is concluded that Information Literacy as an educational action contributes to pedagogical efficiency, so that teaching is rethought under the proposals of changes that are equivalent to the sets of applied skills. The workshop was an incredible experience, challenging due to the satisfactory results and a lot of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rosana Costa dos Santos, Federal University of Bahia

    Graduada em Arquivologia, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, Bahia, Brasil.

  • Gleise da Silva Brandão, Federal University of Bahia

    Professora Adjunta do Departamento de Fundamentos e Processos Informacionais, Instituto de Ciência da Informação, Universidade Federal da Bahia.

  • Jaires Oliveira Santos Guterres , Federal University of Bahia

    Professora Adjunta do Departamento de Fundamentos e Processos Informacionais, Instituto de Ciência da Informação, Universidade Federal da Bahia.

     

References

ARAÚJO, Adriana de; NASCIMENTO, Josilane Burque Ricci; SILVA, Samira Fayez Kfouri da. Entendendo o processo de gestão escolar. In: Políticas e gestão dos espaços educativos. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2009.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competência em informação: das origens às tendências. Informação & Sociedade: Estudos. João Pessoa, 2020, v. 30, n. 4, p.1-28, out./dez. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/57045/32504. Acesso em: 25 out. 2024.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competência em informação: vivências e aprendizado. In: Regina Célia Baptista Belluzzo; Glória Georges Feres. (Org.). Competência em informação: das reflexões às lições aprendidas. São Paulo: FEBAB, 2013, v. 1, p. 58-74.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://pactoensinomedio.mec.gov.br/images/pdf/constituicao_educacao.pdf. Acesso em: 30 ago. 2024.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei n° 9394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%209.394%2C%20DE%2020%20DE%20DEZEMBRO%20DE%201996&text=Estabelece%20as%20diretrizes%20e%20bases%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o%20nacional. Acesso em: 30 Ago. 2024.

CAVALCANTE FILHO, Urbano. Estratégias de leitura, análise e interpretação de textos na universidade: Da decodificação à leitura crítica. Anais do Congresso Nacional de Linguística e Filologia, Rio de Janeiro, ano 2, v. 15, n. 5; 2011. 2, p. 1721-1728.

CHANDRA, Shekhar. Information literacy: a review of literature. International Research Journal of Multidisciplinary studies. 2015, v. 1, n. 5.

DIAS, Isabel Simões. Competências em educação: conceito e significado pedagógico. Psicologia Escolar Educacional. v. 14, n. 1. p 73-78. Jun 2010. SciELO. Portugal. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/XGgFPxFQ55xZQ3fXxctqSTN/?lang=pt#. Acesso em: 25 out. 2024.

DOYLE, Andrea; BEZERRA, Arthur. (2016). (In)formação e cultura nas escolas ocupadas do Rio de Janeiro. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação E Biblioteconomia, v. 11, n. 2, p. 194-203. Disponível em: https://www.pbcib.com/index.php/pbcib/article/view/31893. Acesso em: 26 out. 2024.

FOSNOT, Catherine Twomey. Construtivismo: teoria, perspectivas e prática pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 1998.

GUTERRES, Jaires Oliveira Santos. Compreensão, síntese e organização da informação. In: BORGES, Jussara; BRANDÃO, Gleise da Silva; BARROS, Suzane. (Org.). Educação para a informação: como promover competências infocomunicacionais. 2022, v. 1, p. 71-87. Disponível em: Acesso em: https://www.researchgate.net/publication/361661401_Compreensao_sintese_e_organizacao_da_informacao. 09 set. 2024.

HOUAISS, Antonio; VILLAR, Mauro; FRANCO, Francisco Manoel de Mello. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva Instituto Antônio Houaiss de Lexicografia, c2009. lxxxiii, 1986 p. ISBN: 857302383.

MARQUES, Milena. A Bahia não cumpre meta do MEC para a Educação, aponta o Ideb. Correio da Bahia. Publicado em 15 de agosto de 2024. Disponível em: https://www.correio24horas.com.br/minha-bahia/bahia-nao-cumpre-meta-do-mec-para-a-educacao-aponta-ideb-0824. Acesso em: 28 ago. 2024

NOLAN, James. Interpretation: Techniques and Exercises. New York: W. W. Norton & Company, 2014.

PAES, José Paulo. A Arte de Ler. São Paulo: Editora Ática, 1986.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RICARDO, Elio Carlos. Discussão acerca do ensino por competências: Problemas e alternativas. Caderno de Pesquisa. São Paulo. v. 40, n. 140, p. 605-628, maio/ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/jhbTLVnkSMxDnWTyjxR37Ch/abstract/?lang=pt. Acesso em: 31 out. 2024.

RIPOL, Leonardo. Leitura crítica, verdade, confiança e desinformação. Portal ufsc, 2021. Disponível em: https://portal.bu.ufsc.br/servicos/fala-biblioteca/leitura-critica-verdade-confianca-e-desinformacao/. Acesso em: 14 maio 2024

SILVA, André Luiz Avelino da; VITORINO, Elizete Vieira. Educação para a competência em informação e o desenvolvimento humano: aproximações teóricas. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 30, p. e-51492, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/51492. Acesso em: 5 nov. 2025.

UFBA. Pró-Reitoria de Extensão: Ação Curricular em Comunidade e em Sociedade. Disponível em: https://proext.ufba.br/accs. Acesso em: 10 set. 2024.

UNINA. Conhecimento para a pré-leitura de um texto. Publicado em 1° jun. 2020. Disponível em: https://unina.edu.br/conhecimentos-para-a-pre-leitura-de-um-texto/. Acesso em: 13 maio 2024.

ZURKOWSKI, Paul. Information services environment: relationships and priorities. Washington: National Commission on Libraries, 1974. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED100391.pdf. Acesso em: 31 out. 2024.

jovens

Published

2025-12-08

How to Cite

Promoting Information Literacy among Young People: actions to encourage reading. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, v. 15, p. e059418, 2025. DOI: 10.35699/2237-6658.2025.59418. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/59418. Acesso em: 14 dec. 2025.