Alfabetização e letramento and their terminological-conceptual implications 

historical-conceptual landscape

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2025.59704

Keywords:

literacy, alfabetização, letramento informacional, education, Applied Linguistics

Abstract

This article presents a historical and conceptual overview of the emergence of the term literacy in Brazil and its consolidation as a concept. It presents the arguments that justified the need for the term literacy and articulates the debate around its differences in relation to the concept of alfabetização. This is an exploratory study based on bibliographic research in Brazilian scientific production in the fields of Education and Applied Linguistics. Given the gaps identified in previous studies on the approach of the field of Library Science and Information Science regarding the concepts of literacy and alfabetização within the scope of studies on letramento informacional, such as dichotomies, hierarchies and conceptual reductions, this section provides subsidies and references to deepen the conceptions and differentiations around the terms in question in order to strengthen the appropriations and interdisciplinarity between the fields.

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Author Biographies

  • Mariana de Souza Alves, Universidade Federal de Pernambuco

    Doutora em Ciência da Informação - UFPE (2023), com tese indicada para o Prêmio CAPES de Tese (2024). Especialista em Literatura Infantojuvenil, FAFIRE-PE (2018). Mestra em Ciência da Informação, UFPE (2017). Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Pernambuco (2014). Formação em Mediação de Leitura pelo Centro de Cultura Luiz Freire/Funcultura (2017). Formação em Contação de Histórias, Pronatec (2014) e Zumbaiar (2018). Bibliotecária da Universidade Federal de Pernambuco, UFPE (2019 - atual). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Alfabetização, Linguagem e Decolonialidade (GPEALE), da Universidade Federal de São João del-Rei, sob coordenação da professora Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo.

  • Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, Universidade Federal de São João del-Rei

    Professora Titular da Universidade Federal de São João del-Rei. Doutora em educação pela UFMG, associada à ANPED e a ABALF. Tem Pós- doutorado pela University of London, King's College, (2009), pela Goldsmits University of London (2019), pela UFSCAR, 2019-2020). Líder do (GPEALE) grupo de pesquisa Alfabetização, Linguaguem e Colonialidade. Coordenadora Geral da AlfaRede (Rede de Pesquisa em Alfabetização). É pesquisadora da área alfabetização, letramentos, cultura escrita. Orientadora de mestrado e doutorado nos Programas de Pós-Graduação em Educação da UFSJ e da UFPE. Coordena projetos que investigam práticas escolares de alfabetização no contexto da pandemia e da pós-pandemia em áreas urbanas e no campo. Pesquisa letramento acadêmico em contextos de internacionalização da universidade. Foi vice-presidente da ABALF 2014-2017. Bolsista produtividade do CNPq. Coordenadora do FORPRED SUDESTE 2021-2022. Membro do Comitê Científico da Anped 2021-2023. Coordenadora Geral da Alfabetização de Jovens e Adultos na DPAEJA/SECADI-MEC.

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letras

Published

2025-08-30

How to Cite

Alfabetização e letramento and their terminological-conceptual implications : historical-conceptual landscape. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, v. 15, p. e059704, 2025. DOI: 10.35699/2237-6658.2025.59704. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/59704. Acesso em: 24 dec. 2025.