Female Theatrical Performances. Cecília Meireles and Sophia de Mello Breyner Andresen

Translators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2358-9787.29.3.56-74

Keywords:

Sophia de Mello Breyner Andresen, Cecília Meireles, Brazilian poetry, Portuguese poetry, translation

Abstract

The purpose of this reflection is to compare the writing practices of the two poets, Sophia de Mello Breyner Andresen and Cecília Meireles, with the translations they made of Hamlet, Shakespeare, Breyner in 1987, and Orlando, Virginia Woolf, by Meireles in 1948. From the analysis of these translations, compared to some poems of both poets, it is intended to develop Giorgio Agamben’s (2007) claim that the modern poets elaborate their subjectivity without allowing it to be marked by a “place” to which they owe “return” in the name of a primordial originality of their lyrical word. The subject resulting from this process is free to live in this present moment in which they find themselves with their incompleteness and understand that they are made of an analyzable anguish. Contemplating language is the way to produce non-essential subjectivities. Translation is one of the most efficient ways of thinking about the word. Being operated by incessant displacements, translating is to constantly interrogate and distress oneself for the meaning of the very materiality of the word structure without reaching the full meaning of what is translated. Translation gives rise to subjective power from an objective act, because something new can be said of its content void.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, G. Vocación y voz. In: ______. La potencia del pensamiento. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2007.

ANDRESEN, S. de M. B. Coral e outros poemas. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

ARAGÃO, E. Sophia de Mello Breyner Andresen: militância antifascista a partir da crise do Estado Novo (1958-1974), análise do conto ‘O jantar do bispo’ e atuação na Assembleia Constituinte (1975-1976). 2017. 293f. Tese (Doutorado em História Social, Literatura Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

BATAILLE, G. Oeuvres completes. Paris: Gallimard, 1970. t. II.

FERRAZ, E. Breve percurso frente ao mar, apresentação à antologia. In: ANDRESEN, S. de M. B. Coral e outros poemas. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

MARTELO, R. M. A forma informe: leituras de poesia. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010.

MEIRELES, C. Crônicas de educação. Rio de janeiro: Nova Fronteira: Fundação Biblioteca Nacional, 2001.

MEIRELES, C. Obras Completas. Rio de Janeiro: Ed. Aguilar, 1983.

MEIRELES, C. O trabalho feminino no Brasil. O Observador Econômico & Financeiro, Rio de Janeiro, n.17, 1937.

MEIRELES, C. Questão de educação. Diário de Notícias, Lisboa, 5 fev. 1932.

MEIRELES, C. Retrato natural. Rio de Janeiro: Global, 2014.

MORAES, J. D. de. Cecília Meireles e o ensino religioso nos anos 1930: embates em defesa da Escola Nova. Educação Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 3, p. 741-754, jul./set. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201609151046.

PRADO, E. M. Retoques nos retratos de Cecília Meireles. 2018. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2018.

SCRAMIM, S. “Pervivências” do arcaico: a poesia de Drummond, Murilo Mendes e Cabral e sua sombra. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2019.

SHAKEPEARE, W. Hamlet. Trad. Sophia de Mello Breyner Andresen. Lisboa: Assírio & Alvim, 2015.

WOOLF, V. Orlando. Trad. Cecília Meireles. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 1978.

Published

2024-04-23

Issue

Section

Dossiê: Relações Brasil/Portugal