Information and digital literacies required for engagement in digital environment
Keywords:
Competências em informação, Competências digitais, Plataformas digitais.Abstract
This article is a Systematic Literature Review with the aim of analysing academic-scientific production on the information and digital competences needed to work in digital environments. Initially, an exploratory documentary search was carried out in the CAPES and Web of Science databases to identify the number of scientific articles published on this subject in the last six years. Of the 116 articles initially surveyed, a qualitative analysis was carried out using content analysis, resulting in the selection of 26 articles for more in-depth analysis. In addition to presenting the information and digital competences needed to work in cyberspace, reflections were made on the subject. It was concluded that the aim of the study was achieved. However, some limitations were identified. The first refers to the difficulty in locating the articles and understanding the concepts, due to the variety of terminologies used to represent the phenomena, many of which were known only after reading the articles.. Another limitation concerns the fact that the study was carried out in only two databases.
References
AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION [ALA]. Information literacy competency standards for higher education. Chicago: Association of Collegeand Research Libraries, 2000. Disponível em: https://repository.arizona.edu/bitstream/handle/10150/105645/standards.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 23 nov. 2023.
BALI, Maha. Reimagining digital literacies from a feminist perspective in a postcolonial context. Media and Communication, [s.l.], v. 7, n. 2, p. 69-81, 2019.Disponível em: https://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/63005. Acesso em: 17 fev .2024.
BEJAKOVIĆ, Predrag; MRNJAVAC, Željko. The importance of digital literacy on the labour market. Employee Relations: The International Journal, [s.l.], v. 42, n. 4, p. 921-932, 2020.
BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competência em Informação: cenários e espectros. Memória e Informação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 29-50, 2018. Disponível em: http://memoriaeinformacao.casaruibarbosa.gov.br/index.php/fcrb/article/view/47. Acesso em: 06 dez. 2023.
BRYANOV, Kirill; VZIATYSHEVA, Victoria. Determinants of individuals’ belief in fake news: a scoping review determinants of belief in fake news. PLoS One, [s.l.], v. 16, n. 6, 2021. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0253717. Acesso em: 17 fev. 2024.
CANANÉA, Lílian Viana Teixeira; ROCHA, Maria Meriane Vieira; TARGINO, Maria das Graças. Maternidade em pauta: Reflexões sobre ativismo digital e sua relação com a competência em informação. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, [s.l.], v. 8, n. 3, p. 20-39, 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7864485. Acesso em: 17 fev. 2024.
CARRETERO, Stephanie; VUORIKARI, Riina; PUNIE, Yves. DigComp 2.1: The digital competence framework for citizens. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. Disponível em: https://apo.org.au/sites/default/files/resource-files/2017-05/apo-nid221736.pdf. Acesso em: 17 fev. 2024.
CERVO, Amado L.; BERVIAN, Pedro A.; SILVA, Roberto da. Metodologia Científica, 5. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.
COELHO, Marlene Morbeck. Competência informacional no ambiente de trabalho: percepção do bibliotecário de órgão público. 2008. 238 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/7935/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20final%20%2027%2007%2009.pdf. Acesso em 16 nov. 2023.
DOYLE, Christina. S. Information literacy in an information society: a concept for the information age. New York: ERIC Clearinghouse on Information & Technology, 1994. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=Z1IJ6A97WnsC&oi=fnd&pg=PP1&dq=%22Information+literacy+in+an+information+society:+a+concept+for+the+information+age.+%22&ots=cDMvYM3bMa&sig=d9hgdRAAQV7av8l8iNMQykEWD2w#v=onepage&q=%22Information%20literacy%20in%20an%20information%20society%3A%20a%20concept%20for%20the%20information%20age.%20%22&f=false. Acesso em: 17 fev. 2024.
DRESCH, Aline; LACERDA, Daniel Pacheco; ANTUNES JR., José Antonio Valle. Design science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 2015.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. A Information Literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001.156 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001. Disponível em: https://skat.ihmc.us/rid=1KR7VCSQX-236FRSG-5T42/DUDZIAK(2001)-Dudziak2.pdf. Acesso em: 17 fev. 2024.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília (DF), v. 32, n. 1, p. 23-35, jan. / abr. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/xDBTqDKvmcsvMnmwLWprjmG/?lang=pt&format=html. Acesso em: 17 fev. 2024.
ERSTAD, Ola. Educating the digital generation. Nordic journal of digital literacy, [s.l.], v. 5, n. 1, p. 56-71, 2010. Disponível em: https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/ISSN1891-943X-2010-01-05. Acesso em: 17 fev. 2024.
ESHET-ALKALAI, Yoram. Thinking in the digital era: a revised model for digital literacy. Issues in informing science and information technology, [s.l.], v. 9, n. 2, p. 267-276, 2012. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=p5fnRLNu8ncC&oi=fnd&pg=PA267&dq=%22Thinking+in+the+digital+era:+A+revised+model+for+digital+literacy%22&ots=zNpsqIDEsX&sig=8Ks_AP1YSCvB46hbLt-YKHzzRhQ#v=onepage&q=%22Thinking%20in%20the%20digital%20era%3A%20A%20revised%20model%20for%20digital%20literacy%22&f=false. Acesso em: 17 fev. 2024.
ESHET-ALKALAI, Yoram. Digital literacy: a conceptual framework for survival skills in the digital era. Journal of educational multimedia and hypermedia, [s.l.], v. 13, n. 1, p. 93-106, 2004.
ESHET-ALKALAI, Yoram; SOFFER, Oren. Guest editorial-Navigating in the digital era: Digital literacy: Socio-cultural and educational aspects. Educational Technology & Society, [s.l.], v. 15, n. 2, p. 1-2, 2012.
EUROPEAN COMMISSION. Digital Economy and Society Index (DESI)- Human Capital. [s.l.]: European Commission, 2021.
GERLIN, Meri Nadia Marques; MATTA, Marta Leandro; NUNES, Denise Bacellar. Programa de formação em competência em informação: redes de cooperação entre os sujeitos que atuam em espaços de informação, educação e cultura. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília (DF), v. 12, n. 2, p. 493-514, 2019.Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/22032. Acesso em: 17 fev. 2024.
GODEIRO, Rebeka Maria Carvalho Santos; GALLOTTI, Monica Marques Carvalho; MOREIRA, Luciana de Albuquerque. Mapeamento da produção científica nacional sobre competência em informação indexada na base de dados Dimensions: contributos para uma análise de domínio. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 9, n. 1/3, p. 1-12, 2023. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/14081. Acesso em: 17 fev. 2024.
GOUVEIA, Luiz Borges. Competências críticas para a Sociedade da Informação e do conhecimento. Porto: UFP, 2002. Disponível em: http://homepage.ufp.pt/lmbg/formacao/msc_competencias_book.pdf. Acesso em: 05 fev. 2024.
GOUVEIA, Luis Borges; SILVA, Armando Malheiro da. Método e infocomunicação: introdução à dinâmica quadripolar da pesquisa. Belo Horizonte: Conhecimento Editora: 2023. 158p.
GUMBI, Nametshego; GUMBI, Lucas; TWINOMURINZI, Hossana. Towards sustainable digital agriculture for smallholder farmers: a systematic literature review. Sustainability, [s.l.], v. 15, n. 16, p. 12530, 2023. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/15/16/12530. Acesso em: 17 fev. 2024.
GUNDUZALP, Seda. 21st Century skills for sustainable education: prediction level of teachers' information literacy skills on their digital literacy skills. Discourse and Communication for Sustainable Education, [s.l.], v. 12, n. 1, p. 85-101, 2021.
HADAD, Shlomit; WATTED, Abeer; BLAU, Ina. Cultural background in digital literacy of elementary and middle school students: self‐appraisal versus actual performance. Journal of Computer Assisted Learning, [s.l.], v. 39, n. 5, Oct. 2023. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcal.12820. Acesso em: 17 fev. 2024.
IGLESIAS-RODRÍGUEZ, Ana et al. Design, validation and implementation of a questionnaire to assess teenagers’ digital competence in the area of communication in digital environments. Sustainability, [s.l.], v. 13, n. 12, p. 6733, 2021. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/12/6733. Acesso em: 17 fev. 2024.
IRFAN, Erum; ALI, Yousaf; SABIR, Muhammad. Analysing role of businesses’ investment in digital literacy: A case of Pakistan. Technological Forecasting and Social Change, [s.l.], v. 176, [s.n.], p. 121484, 2022. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0040162522000166. Acesso em: 17 fev. 2024.
JULIEN, Heidi; BARKER, Susan. How high-school students find and evaluate scientific information: a basis for information literacy skills development. Library & Information Science Research, [s.l.], v. 31, n. 1, p. 12-17, 2009. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0740818808001382. Acesso em: 17 fev. 2024.
KESELMAN, Alla et al. Factors influencing willingness to share health misinformation videos on the Internet: Web-based survey. Journal of medical Internet research, [s.l.], v. 23, n. 12, 2021. Disponível em: https://www.jmir.org/2021/12/e30323/. Acesso em: 17 fev. 2024.
KITCHENHAM, Barbara. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Keele: [s.n.], 2007. https://www.researchgate.net/profile/Barbara-Kitchenham/publication/302924724_Guidelines_for_performing_Systematic_Literature_Reviews_in_Software_Engineering/links/61712932766c4a211c03a6f7/Guidelines-for-performing-Systematic-Literature-Reviews-in-Software-Engineering.pdf. Acesso em: 16 de setembro de 2023.
KOZYREVA, Anastasia et al. Critical ignoring as a core competence for digital citizens. Current Directions in Psychological Science, [s.l.], v. 32, n. 1, p. 81-88, 2023. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/09637214221121570. Acesso em: 17 fev. 2024.
KOZYREVA, Anastasia; LEWANDOWSKY, Stephan; HERTWIG, Ralph. Citizens versus the internet: confronting digital challenges with cognitive tools. Psychological Science in the Public Interest, [s.l.], v. 21, n. 3, p. 103-156, 2020. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1529100620946707. Acesso em: 17 fev. 2024.
MANHIQUE, Ilídio Lobato Ernesto; LIMA, Larissa de Mello; PUERTA-DÍAZ, Mirelys. Competência informacional na perspectiva da análise do discurso: interseções teóricas e metodológicas. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 13, n. 2, p. 69-87, 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195409. Acesso em: 17 fev. 2024.
MARTZOUKOU, Konstantina et al. A study of university law students’ self-perceived digital competences. Journal of Librarianship and Information Science, [s.l.], v. 54, n. 4, p. 751-769, 2022. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/09610006211048004. Acesso em: 17 fev. 2024.
MASSINI, Aline Posse et al. Escrever na era das redes sociais: desafios e estratégias para a comunicação online, blogs, vlogs e podcasts, explorando plataformas alternativas de expressão textual. Revista Foco (Interdisciplinary Studies Journal), [s.l.], v. 16, n. 9, 2023. Disponível em: https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A1%3A26023761/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A173786350&crl=c. Acesso em: 17 fev. 2024.
MATA, Marta Leandro da. Competência em informação: questões terminológicas e conceituais. In: GERLIN, Meri Nadia Marques. (org.). Competência em informação e narrativa numa sociedade conectada por redes. Brasília (DF): FCI/UnB, 2018. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/162132038.pdf#page=49. Acesso em: 06 dez. 2023.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
NICHOLS, T. Philip; STORNAIUOLO, Amy. Assembling “digital literacies”: Contingent pasts, possible futures. Media and Communication, [s.l.], v. 7, n. 2, p. 14, 2019. Disponível em: https://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/63014. Acesso em: 17 fev. 2024.
OTTONICAR, Selma Leticia Capinzaiki; SANTOS, Beatriz Rosa Pinheiro dos; MORAES, Isabela Santana de. Aplicabilidade da Competência em Informação e da Organização do Conhecimento no processo de Gestão da Informação. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 15, n. 3, p. 629, 2017.
PAGE, Matthew J. et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. International journal of surgery, [s.l.], v. 88, [s.n.], 2021.
ROHMAH, Lailati et al. Does digital literacy influence SDL performance of pre-service educators? Journal of Education Technology, [s.l.], v. 6, n. 4, p. 663-673, 2022. Disponível em: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JET/article/view/46592. Acesso em: 17 fev. 2024.
SANTOS, Camila Araújo dos. O protagonismo social da competência em informação (CoInfo). INFOhome, Londrina, out. 2017. Competência em Informação. Disponível em: https://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=1089. Acesso em: 17 nov. 2023.
SANTOS, Carolina Orrico. Os Fluxos e as Competências Informacionais: o processo de formulação de políticas públicas de saúde do Conselho Estadual de Saúde do Estado da Bahia. 2019. 167 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Instituto de Ciência da Informação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/34850/1/TESE Carolina Orrico vf.pdf. Acesso em 17 nov.2023.
SHCHERBAKOVA, Tatyana et al. Semantic features of students’ attitude to interaction in the digital educational environment. E3S Web of Conferences, [s.l.], v. 258, [s.n.], 2021.
SILVA, Ketia Kellen Araújo da et al. Construção e validação de um modelo de competências digitais para alunos da educação a distância no Brasil: MCompDigEAD. Revista Latinoamericana de Tecnologia Educativa, [s.l.], v. 19, n. 1, p.1-18, 2020. Disponível em: https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/11781/1/1695-288X_19_1_45.pdf. Acesso em 06 dez. 2023.
SILVA, Ketia Kellen Araújo da; BEHAR, Patrícia Alejandra. MCompDigEAD: Modelo de Competências Digitais em Educação a Distância com foco no aluno. [s.l.]: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2018. Disponível em: http://nuted.ufrgs.br/MCompDigEAD.pdf. Acesso em: 16 fev. 2024.
SILVA, Kétia Kellen Araújo da; BEHAR, Patrícia Alejandra. Competências digitais na educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em Revista, [s.l.], v. 35, [s.n.], 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/wPS3NwLTxtKgZBmpQyNfdVg/?lang=pt. Acesso em: 17 fev. 2024.
SILVA, Rosemeire de Souza Vieira et al. Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional. Administração: Ensino e Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 23, n. 1, p. 99-128, 2022. Disponível em: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145. Acesso em: 17 fev. 2024.
SRIWISATHIYAKUN, Kanyarat; DHAMANITAYAKUL, Chawaporn. Enhancing digital literacy with an intelligent conversational agent for senior citizens in Thailand. Education and Information Technologies, [s.l.], v. 27, n. 5, p. 6251-6271, 2022. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-021-10862-z. Acesso em: 17 fev. 2024.
TIAINEN, Minna et al. The definitions of health care and social welfare informatics competencies. Finnish Journal of eHealth and eWelfare, [s.l.], v. 13, n. 2, p. 147–159, 2021.Disponível em: https://journal.fi/finjehew/article/view/100690. Acesso em: 17 fev. 2024.
VAN DIJCK, José; POELL, Thomas; DE WAAL, Martijn. The platform society: public values in a connective world. OPxford: Oxford University Press, 2018. Disponível em: https://www.google.com.br/books/edition/The_Platform_Society/xLhwDwAAQBAJ?hl=pt-BR&gbpv=1&dq=The+platform+society:+Public+values+in+a+connective+world.&printsec=frontcover. Acesso em: 04 de out. 2023.
VUORIKARI, Riina et al. DigComp 2.0: The digital competence framework for citizens. Update phase 1: the conceptual reference model. [s.l.]: Publications Office of the European Union, 2016. Disponível em: http://digcomp.org.pl/wp-content/uploads/2017/11/DIGCOMP-2.0-en.pdf. Acesso em: 15 fev. 2024.
WANG, Rui et al. e-Tourism Information Literacy and Its Role in Driving Tourist Satisfaction With Online Travel Information: a qualitative comparative analysis. Journal of Travel Research, [s.l.], v. 63, n. 4, 2023.
WATARI, Angela Vicente Alonso et al. A informação no contexto das redes sociais digitais: a competência em informação e digital como estratégia de combate à desinformação. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 7, p. 4, 2022.
YASHALOVA, N. N.; SHREIDER, N. V.; YAKOVLEVA, E. N. Digital literacy in society: The situation, problems, and prospects at the current stage of scientific and technical progress. Scientific and Technical Information Processing, [s.l.], v. 46, p. 213-218, 2019. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.3103/S014768821904004X. Acesso em: 17 fev. 2024.
ZUCATTO, Luis Carlos; FREITAS, Rodrigo Uszacki Carvalho de ; MARZZONI, David Nogueira Silva. Pesquisa básica e pesquisa aplicada: uma análise a partir da produção científica sobre COVID-19. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 11. 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/10179. Acesso em: 17 fev. 2024.
ZURKOWSKI, Paul G. The information service environment relationships and priorities. Related Paper n. 5. Washington, (DC): National Commission of Libraries anda Information Science, 1974. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED100391.pdf. Acesso em: 23 nov. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Perspectivas em Ciência da Informação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
