Possible contributions of the critical analysis of neoliberalism to studies in scientific communication
Keywords:
Critical Theory, Scientific Communication, Scientific Information, NeoliberalismAbstract
The field of Information Science is regarded as a relatively new discipline within the applied social sciences. Due to its interdisciplinary nature, it benefits significantly from contributions from various fields of knowledge. In this work, we aim to bridge studies in communication with critical analyses of neoliberalism, as discussed by researchers Dardot and Laval. We provide an overview of the history of Information Science in Brazil, highlighting how scientific communication fits into the field, and we outline our understanding of critical theories, encompassing the Frankfurt School and postmodern thought. As a result, we identify eight areas where contributions can be made: 1) The Commodification of Scientific Information; 2) Science Funding; 3) Academic Productivity, Pressure for Publications, and the Culture of Scientific Production; 4) Evaluation of Scientific Output; 5) Impact Metrics; 6) The Scientist as an Entrepreneur of the Self; 7) Social Inequalities in the Neoliberal University; 8) Open Science Practices and Alternative Forms of Scientific Publication. Finally, we present insights on the research potential for scientific communication studies arising from this theoretical approach.
References
ANDRADE, Daniel Pereira. Rodadas históricas de neoliberalização no Brasil. Contemporânea – Revista de Sociologia da UFSCar, São Carlos, v. 12, n. 3, 2022. Disponível em: https://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/1181. Acesso em: 23 set. 2024
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Uma história intelectual da ciência da informação em três tempos. RACIn – Revista Analisando em Ciência da Informação, João Pessoa, v. 5, n. 2, p. 10-29, jul./dez. 2017. Disponível em: http://arquivologiauepb.com.br/racin/edicoes/v5_n2/racin_v5_n2_artigo01.pdf. Acesso em: 19 dez. 2024
AYLESWORTH. Gary. Postmodernism. In: STANFORD ENCYCLOPEDIA OF PHILOSOPHY. Stanford: Stanford University, 2015. Disponível em: https://plato.stanford.edu/entries/postmodernism/. Acesso em: 23 set. 2024
BARRETO, Aldo de Albuquerque. Uma história da Ciência da Informação. In: TOUTAIN, Lídia Maria Batista Brandão (org.). Para entender a Ciência da Informação. Salvador: EDUFBA, 2007. p. 13-34. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ufba/145. Acesso em: 19 dez. 2024
BAWDEN, David; ROBINSON, Lyn. Introduction to Information Science. London: Facet Publishing, 2012.
BORKO, Harold. Information science: What is it? American Documentation, [S. l.], v. 19, n. 1, jan. 1968. p. 3-5.
CAPURRO, Rafael. Epistemologia e ciência da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO [ENANCIB], 5., 2003, Belo Horizonte. Anais […]. Belo Horizonte: ENANCIB, 2003. Disponível em: http://www.capurro.de/enancib_p.htm. Acesso em: 19 dez. 2024
CELIKATES, Robin; FLYNN, Jeffrey. Critical Theory (Frankfurt School). In: STANFORD ENCYCLOPEDIA OF PHILOSOPHY. Stanford: Stanford University, 2023. Disponível em: https://plato.stanford.edu/entries/critical-theory/. Acesso em: 23 set. 2024
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR [CAPES]. Execução orçamentária da CAPES é a maior dos últimos 7 anos, Agência Gov, Brasília, 12 abr. 2024. Educação. Disponível em: https://agenciagov.ebc.com.br/noticias/202404/execucao-orcamentaria-da-capes-e-a-maior-dos-ultimos-7-anos. Acesso em: 23 set. 2024
COSTA, Michelli Pereira da; LEITE, Fernando César Lima. Repositórios institucionais da América Latina e o acesso aberto. Brasília (DF): IBICT, 2017. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/23202. Acesso em: 19 dez. 2024.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO [ENANCIB]. Políticas das Modalidades. [S.l.]: ANCIB, 2024. Disponível em: https://ancib.org/enancib/index.php/enancib/xxivenancib/schedConf/trackPolicies. Acesso em: 23 set. 2024
FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. O Campo da Informação. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 15, n. 4, p. 1-7, 2020. Disponível em: https://www.pbcib.com/index.php/pbcib/article/view/56989. Acesso em: 19 dez. 2024
FUCHS, Christian. Critical theory of Communication: new readings of Lukács, Adorno, Marcuse, Honneth and Habermas in the Age of the Internet. London: University of Westminster Press, 2016.
INKPEN, Rob; GAUCI, Ritienne; GIBSON, Andy. The values of open data. The Royal Geographical Society, [S.l.], v. 53, n. 2, 2020, p. 240-246. Disponível em: https://rgs-ibg.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/area.12682. Acesso em: 23 set. 2024.
MADIKIZELA-MADIYA, Nomanesi. Transforming higher education spaces through ethical research publication: a critique of the publish or perish aphorism. Higher Education Research & Development, [S.l.], v. 42, n. 1, 2022, p. 186–199. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07294360.2022.2048634. Acesso em: 23 set. 2024.
MOSKOVKIN, Vladimir; SERKINA, Olesya. Is sustainable development of scientific systems possible in the neo-liberal agenda? Ethics in Science and Environmental Politics, [S.l.], v. 16, n. 1, 2016, p. 1-9. Disponível em: https://www.int-res.com/articles/esep2016/16/e016p001.pdf. Acesso em: 23 set. 2024
MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. A comunicação científica e o movimento de acesso livre ao conhecimento. Ciência da Informação, Brasília (DF), v. 35, n. 2, p. 27–38, maio 2006. DOI https://doi.org/10.1590/S0100-19652006000200004.
NWAGWU, Williams Ezinwa. Knowledge production ethos and Open Access publishing: Africa in focus. Canadian Journal of Information and Library Science, [S.l.], v. 42, n. 3-4, p. 249-277, 2018. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/743055/pdf. Acesso em: 23 set. 2024
ODDONE, Nanci Elizabeth. O IBBD e a informação científica: uma perspectiva histórica para a ciência da informação no Brasil. Ciência da Informação, Brasília (DF), v. 35, n. 1, p. 45-56, 2006. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1152. Acesso em: 19 dez. 2024
OLIVEIRA, Nythamar Fernandes de. XX Colóquio Habermas e XI Colóquio de Filosofia da Informação. [S.l.]: Colóquio Habermas, 2024. Disponível em: https://coloquiohabermas.wordpress.com. Acesso em: 23 set. 2024.
PACKER, Abel Laerte. The SciELO Open Access: a gold way from the South. Canadian Journal of Higher Education, [S.l.], v. 44, n. 1, p. 34-49, 2014. Disponível em: https://wp.scielo.org/wp-content/uploads/PACKER-A.L.-The-SciELO-Open-Acess.pdf. Acesso em: 19 dez. 2024
PALHARES, Isabela. Orçamento do conhecimento encolheu R$ 117 bilhões na última década no Brasil. Folha de São Paulo, São Paulo, 10 dez. 2023. Educação. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2023/12/orcamento-do-conhecimento-encolheu-r-117-bilhoes-na-ultima-decada-no-brasil.shtml. Acesso em: 23 set. 2024
PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Mutações da Ciência da informação e reflexos nas mandalas interdisplinares. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 28, n. 3, p. 115-134, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/43317. Acesso em: 19 dez. 2024
RANGEL DE CASTILHOS, Carla Viganigo et al. Reflexões a respeito do financiamento das iniciativas de acesso aberto: analisando as políticas de taxas de processamento de artigos e de financiamento público em periódicos brasileiros. Comunicação & Informação, Goiânia, v. 25, p. 631–642, 2022. DOI https://doi.org/10.5216/ci.v25.70326.
REGO, Teresa Cristina. Produtivismo, pesquisa e comunicação científica: entre o veneno e o remédio. Educação e Pesquisa, [S.l.], v. 40, n. 2, p. 325–346, abr. 2014. DOI https://doi.org/10.1590/S1517-97022014061843.
ROSS-HELLAUER, Tony et al. Dynamics of cumulative advantage and threats to equity in open science: a scoping review. Royal Society Open Science, [S.l.], v. 9, n. 1, 2022. Disponível em: https://royalsocietypublishing.org/doi/full/10.1098/rsos.211032. Acesso em: 23 set. 2024.
STANFORD UNIVERSITY. Stanford Encyclopedia of Philosophy. Stanford: Stanford University, 2024. Disponível em: https://plato.stanford.edu/index.html. Acesso em: 23 set. 2024
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO [UNIFESP]. Financiamento da Ciência e Tecnologia e da Educação Superior Pública. São Paulo: UNIFESP, 2024. Disponível em: https://fcti-souciencia.unifesp.br. Acesso em: 11 dez. 2024
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Perspectivas em Ciência da Informação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
